Kind van 3/4 jaar nog groentes leren eten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door roever, 19 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

roever Niet meer actief

Hoi!

Onze oudste word 3 jaar en at tot zn tweede jaar wel redelijk van alles..
    Nu eet hij echt heul weinig aan avond eten.
    Behalve patat poffers etc
    Laatste weken eten wij echt veeeeeeel te vaak makkelijk ivm verbouwing/verhuizing etc.
    Soms wel 2 x patat in de week
    (Shame on me!!)
    Onze jongste nu 1,5 jaar bijna eet nog wel van alles en proeft sneller.
    Beiden zijn ongelooflijk grote fruitmonsters en brood.

Maar nu... zou ik heeeel graag als de rust is wedergekeerd weer flink meer groente willen eten... en zie ik uiteraard ook graag de kids dit ook doen.

Ervaringen van andere ouders met “slecht” etende kinderen waarbij het later toch weer beter ging, ik hoor graag jullie ervaringen!!!

2. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn zoon eet ook slecht groentes. Het helpt wel om gewoon agv te eten, en dan in de keuken de aardappels en groenten alvast door elkaar te stampen. Zo eet hij ineens toch bloemkool, witlof en spinazie. Verder gewoon blijven voorschotelen, ook al eten ze niet, niet iets anders geven. Er komt een dag....
    (Mijn dochter is 7 en heeft het ruim 3 jaar volgehouden om niks tot bijna niks te eten in de avond en nu eet ze ineens bijna alles)

roever vindt dit leuk.
  3. roever

roever Niet meer actief

Neu.... iets anders krijgen ze niet iig. Alleen wat er voor die avond op t menu staat.
    En maak me in principe ook geen zorgen want hey! Ik ben ook pas meer leren eten na de 20jaar hahaha
    En peuter groeit goed etc dus no worrys.

Maar het is wel een fijn gezicht om ze gewoon lekker mee te zien eten i.p.v. niets tot weinig hihi

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oudste van 11 begint nu wat meer te eten, vrijwillig dingen te proeven waar ze voorheen niets van moest weten. Ik vind het geweldig, zo leuk om te zien.

roever vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Onze peuter zoon eet oa geen wortels, maar ik heb samen met hem wortels gezaaid en hij gaf ze om de dag water en... Trekt ze eruit en eet ze (nadat ik even schoonmaken) het zo op!

Ik stop ook groente in bv een omelet, gooi daar een handje spinazie door. Dat lust hij wel.
    Maar verder weinig groente! Ja op pizza kan hij de paprika waarderen.

Helpt je kind ook mee in de keuken? :)
    (Geen garantie haha, zoon vindt snijden leuk maar eet ze niet. Maar krijgt zo iig geen afkeer ervan want heeft wel lol ermee)

roever vindt dit leuk.
  6. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Wij hebben hier de regel dat ze alles moeten proeven en minimaal 3x kauwen En als ze het dan niet lusten mogen ze het uitspugen. Sinds we dit hanteren proeven ze eigenlijk alles zonder morren omdat ze het gevoel hebben dat ze zelf controle houden door het evt uit te kunnen spugen. En langzaam maar zeker komen ze er achter dat 'nieuwe' dingen echt wel lekker kunnen zijn of worden. De variatie in groente die ze lussen wordt steeds groter zonder heel veel gedoe en strijd aan tafel. Lust je iets niet, uitspugen en eet je de rest van je bord leeg. Morgen krijg je weer wat anders. Ik zorg er meestal wel voor dat ik dan de volgende dag iets eet wat ze wel lekker vinden. Succes!

roever vindt dit leuk.
  7. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Blijven aanbieden. Meer kan je niet doen. Het zijn laaaaaaaaange fases.
    Ik ben 2 en ik zeg nee.
    Ik ben 3 en ik wil nie.
    ;)

roever vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    En ik ben 16 en wil wel mijn liefje zonder 'iew groente' bij het eten zien :p

Oftewel, voor bijna alle kinderen komt het goed.

roever vindt dit leuk.
  9. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik ben 4 en ik eet nog steeds nie

Dochter stopte met ca 9 mnd met elke avondeten eten, soms at ze wel, maar vaker weigerde ze te eten.
    We hebben het altijd gezellig gehouden en nooit gedwongen, win je toch niet.
    Niet eten, is de volgende morgen weer ontbijt. Eerst nog wel een fles melk voor het slapen, maar later niet meer. Ook nog de fase gehad van alleen banaan en verder geen ander fruit willen met 1,5 jaar. Die fase was korter.

Vanaf 5 is ze begonnen met avondeten eten, ze lustte steeds meer.
    Inmiddels 11, ze houdt van koken ( en dat kan ze goed!) en eten. Ze besteld al jaren geen kindermenu meer, maar kiest met smaak iets van de kaart in een restaurant.

roever vindt dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.744
    113
    Hier is dat altijd een leeftijdsding (oftewel een fase) geweest. Mijn 3-jarige nu eet sinds een paar wkn nauwelijks avondeten. Hij maakt er gewoon bij voorbaat al een strijd van, terwijl ik dat zeker nooit doe. Dus voor mij is dit gewoon een fase en gaat dat vanzelf weer beter. Hij houdt bv echt wel van groente/rauwkost, maar zodra het tijd voor avondeten is, wil hij niks meer. Zo kreeg hij vandaag pizza (besteld) omdat wij uiteten gingen. Vooraf nog hard roepen ‘waar is de pizza’ en zodra de pizza klaarlag at hij er serieus maar 1 hap van.

Dus wij gaan gewoon aan tafel, ik bepaal wat er op tafel komt en hij bepaalt wat hij eet. Als dat niks is, dan is dat niks. Jammer dan. Deze fase gaat wel weer voorbij en dan gaat hij vanzelf wel doorhebben dat hij zichzelf er mee heeft en niet mij.

roever vindt dit leuk.
  11. BJN

BJN Actief lid

14 okt 2016
    131
    57
    28
    Loslaten, komt vanzelf wel. Mijn broertje is nu 25 en at toen ‘ ie thuis woonde bijna alleen maar witte bonen in tomatensaus. Sinds ‘ ie opzich zelf woont eet ‘ie alles en het liefst met een halve kilo groente erbij. :roflmao: Maakt het makkelijker te accepteren.

De oudste houdt hier absoluut niet van rauwkost en eet eigenlijk ook geen ‘losse’ als bloemkool, boontjes, wortels etc. Eet wel graag prutjes, dus dat doen we vaak. Alles in een wrap, pasta met groente, nasi, curry. Vinden we zelf trouwens ook lekkerder. Soms krijgen ze als we iets eten waar ik weet dat niet echt succes wordt de restjes van een dag ervoor. Prima als dat gezeur scheelt.

Jongste piept sowieso om alles, dus daar is het graag of heel niet. Wat dus vaak heel niet is... Is wel gek op yoghurt, dus dat eet ‘ie dan weer veeel als toetje.

roever vindt dit leuk.
  12. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Onze dochter at tot haar 2.5/3 jaar alles.
    Daarna zo'n anderhalf jaar amper gegeten savonds.
    Ik heb het losgelaten, ik schepte op, als ze niet wilde eten prima.
    Nu eet ze inmiddels alles weer, wil ook alles proeven. Het komt wel goed!

roever vindt dit leuk.
  13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn oudste is 5 en de hele fase van niet eten is nooit gekomen. Ze eten alles, ook de drie jongere broertjes en zusjes.

Niet altijd even veel maar alles gaat erin. Gisteren aten de vier kleintjes 2 kilo mosselen samen weg.

roever vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier was/is het een fase, maar ‘smurrie’ (alles door elkaar ;)) moeten ze nog steeds niet. Ik maak er geen probleem van; als ze alles los krijgen eten ze prima. Lang niet alles, maar naar mijn idee voldoende om gezond te kunnen eten.

roever vindt dit leuk.
  15. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Onze zoon is redelijk makkelijk geweest. Wel het liefst agv. Maar nu is hij 11 en begint de internationale keuken erg te waarderen. Erg leuk om te zien!

Dochter van 8 miepte meer maar gaat tegenwoordig een stuk beter.

De jongste van 4,5 eet fruit en brood met pindakaas. Droge aardappels, droge rijst en droge pasta. Alles met een “sausje” eet ze niet. Qua groente eet ze sperziebonen, broccoli en wortels. En dat is het. Bij de rest maakt ze drama. En ze lust bijv best bietjes, witte bonen/snijbonen, stamppotten etc maar ze weigert ze te eten.
    Maar ze laat ook gerust een toetje of ijsje of andere zoete dingen staan. Dus ze weigert niet alleen groenten.

Het is een fase. Ik laat het los. Man vindt dat lastiger. Gaat echt wel over

roever vindt dit leuk.
  16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hier is het een fase geweest van haar 3 tot ongeveer een paar maanden geleden (ze is 5).
    In het begin was ik echt in de stress daarover want daarvoor at ze alles, tot spruiten aan toe. Maar ik heb het losgelaten. Ze at het liefst alleen pasta waar ik dan wel flink wat groente door deed. Ik heb het dus losgelaten. Brood en vooral fruit is nooit een probleem geweest. En snoeptomaatjes, -komkommers en -paprika ook nooit dus de kreeg ze dan wel eens extra.

Nu eet ze graag groente, en zijn asperges en bloemkool haar lievelingseten.
    Het komt goed dus. Gewoon blijven aanbieden en als ie niet eet ook goed.

roever vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.899
    113
    Kan wel lang gaan duren. Mijn oudste is bijna 12 en eet ook de 3 groentes die je noemt. Helaas ook geen fruit. Wel elke dag paprika gelukkig. Hij eet ook geen snoep, dat scheelt dan weer.
    Maar dwingen helpt in elk geval niet, dus we zien wel waar het schip strand. We zijn eens naar de huisarts geweest, maar die vond het nog lang niet erg genoeg.

roever vindt dit leuk.
  18. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Ja kan inderdaad lang duren. Het is ook wel vervelend want je wilt dat ze niks te kort komen! Maar toch geloof ik wel dat het goed komt uiteindelijk

suus1983 en roever vinden dit leuk.
  19. roever

roever Niet meer actief

Super bedankt voor alle reacties!!!

Ondanks dat ik stiekem wel weet dat het ooit goedkomt, en hij er momenteel niet onder lijdt is het toch super fijn te horen over jullie ervaringen! :)
    Geeft me weer moed!!

Momenteel ben ik nergens meer toe in staat volgens mij wegens alle drukte... en daar voel ik me nogal schuldig om.
    Zelfde als zindelijkheid, gaat ook nog niet.

Nu probeer ik alles maar los te laten tot over een maand of 2/3
    En zodra ik weer lekker op de been ben, en alle kindjes wat gewend zijn aan nieuwe woning en nieuwe broertje/zusje gaan we er weer helemaal voor!!

Deze tijden brengen sowieso al veel stress ennspanning met zich mee. En ik hoef maar iets te doen en lig krom van zeer lichaam :/

Super super super bedankt allen! :)
    Ik kan het voor nu los laten het avond eten :D

Zwierezwaai, Strijkkraal en Haver11 vinden dit leuk.
  20. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wij hebben de afspraak dat alles geproefd en gekauwd moet worden. Daarna mag hij het evt uitspugen.

Sinds kort eten we draken pannenkoeken, met heel veel spinazie (ma r dat weet hij niet)

roever vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina