Even een stuk terug, want dit vind ik best interessant: waarom denken sommige mensen dat gezond eten 'ongezellig' is? Miriam snoept nauwelijks, maar eten is voor haar hartstikke gezellig! Fijn bij papa en mama aan tafel zitten, lekker eten, met haar bestek spelen, kijken hoe de katten vechten over de restjes die op de grond vallen... Hartstikke leuk! Het gaat er toch om hóe je eet, niet om wát je eet? Het is net zo'n vreemde reactie als wanneer je ergens bent, en graag cola drinkt i.p.v. alcohol, dat je te horen krijgt dat je 'ongezellig' bent
ik ben op een feestje makkelijker in snoepen dan gewoonlijk, maar snoepen betekent voor ons ventje dan wel een stukje wordt of een sukje korst van een taart. als hij iets anders wil kan hij zich goed boos maken. en dat vind ik heel vervelend voor hem, eerlijk waar, maar hij krijgt het toch echt niet. het is gewoon niet goed voor een baby, want ja ook een kindje van 11 maanden is nog steeds een baby. ze kunnen nog zo lang ongezond eten en snoepen. vandaag heeft mijn zoontje een liga gekregen. ik had het pakje met de 2e liga op tafel liggen. hij heeft hem zelf uitgepakt en was er lekker op aan het knabbelen, dus mocht hij die voor een keertje ook opeten. ik zeg tegen mijn schoonmoeder dat hij geen koekje meer mag omdat hij er al 2 op heeft. zegt ze: aaaaaacccccchhhhhh arm kind, geef dat kind toch een koekje, denny wil jij een koekje? ik heb haar heel duidelijk gemaakt dat ze heel gauw moest ophouden met die onzin. wat bezielt je dan als oma?
In de eerste 2 jaar worden de vetcellen aangemaakt. Verkeerde voeding geeft dan een grotere kans op overgewicht later maar maakt het ook moeilijker om af te vallen. Ook kom je dan sneller aan. Bij veel zoetigheid eten wordt de kans op diabetes vergroot. En wat denk je van veel kids die hyper zijn omdat ze een suikerrush hebben Ik wil zoveel mogelijk ongezonde dingen vermijden zo lang als ik kan. Gewoon water en thee, en ter afwisseling (aangelengde verse) sapjes en diksap maar niet elke dag.
Ik vind wel dat er een bepaalde grens is dat het wel kindermishandeling is. Ik had lang geleden een meisje bij mij in de klas (groep 1) en die kreeg altijd sinaasappelsap mee naar school en moest ook vaak overgeven en had een wit gezicht. Dus thuis kreeg ze ook allemaal rommel en fastfood. Daar is toen wel wat van gezegt en die moeder heeft toen haar kind naar een andere school gedaan. (even een voorbeeldje) Er zijn echt mensen die hun kind dagelijks snoep geven en nog meer rommel en dat vind ik gewoon slecht. Ik vind dat het zo af en toe mag op een verjaardag maar meer ook niet tot een bepaalde leeftijd. Zo gaan wij het doen. Maar dan nog, Jayden is gisteren 1 jaar geworden en heeft lekker zijn normale eten gehad, fruithapje, brood, melk etc. En als hij dat ophad, dan mog hij een stukje taart. En ik las geloof ik ook ergens een kindje die patat kreeg. Dit doen wij vanaf 2 of 3 jaar, voorlopig in ieder geval nog niet. @ Nalia, klopt wat jij zegt over die vetcellen.
Idd, het lijkt me juist héél ongezond om een kind te leren dat alleen ongezond eten gezellig is. (Ik heb het idee dat veel kinderen dat wel zo leren! Met frietjes is het gezellig, met iets gezonds is het iets dat 'moet'...)
Jayden vind gezond eten juist heerlijk! En hij word al gek als ik een pak volle yoghurt op tafel zet, dat vind hij zoo lekker!
Die van ons is ook knetter op yoghurt! Maarre, wij geven regelmatig gebakken aardappelen. Dat eten we zelf dan ook (we zijn niet zo van de gekookte aardappelen). Zou dat erg zijn, qua vettigheid? We bakken ze nu in boter maar misschien zou ik ze kunnen roosteren ofzo?
met feestjes let ik niet op wat ze eten. dan gaat er her en der een chipje in, hapjes taart en es een koekje. daar lig ik niet wakker van. mijn kinderen krijgen vanaf 1 jaar juist af en toe een koekje. ik ken kinderen die dus de eerste jaren nooit kregen, en die schooiden bij anderen dan de snoeptrommel leeg. en dit was niet 1 gezin, zo ken ik er vele. mijn kinderen leren dat je op z'n tijd best een keertje mag snoepen. 's middags een es een keertje een biscuitje bij de melk en op een verjaardag een bakje chips. kindermishandeling is een term waar je voorzichtig mee om moet gaan. je wéét niet of dit kind later ook te dik wordt, je weet niet of dit kind alle dagen slecht eet. geloof me, ik ben ten onrechte aangemeld bij het amk (wat later accuut verworpen is en ik heb 1000en excuses gehad van het amk), en geloof mij, termen als kindermishandeling moet je héééééél voorzichtig mee omspringen. iedereen moet z'n kinderen opvoeden zoals hij/zij het het beste vindt, maar oordeel niet te snel over een ander.
Tja wat is goed en wat is slecht. Ik weet het niet ik weet alleen hoe wij het doen. Voor het eerste levensjaar vonden wij het ook niet nodig dat onze kinderen chips en snoep kregen. Moet eerlijk zeggen dat dit bij een tweede wel wat moeilijker ging omdat die broerlief het wel zag eten en broerlief stak haar ook wel eens een nibitje toe. Maar voor de rest ach ik maak me er niet meer zo druk om als ze de mazzel hebben op een dag wat extra's te krijgen (verjaardag, snoepje bij een vriendje) Thuis hebben we 3 snackmomenten op een dag en mogen ze kiezen tussen een snoepje / koekje/ fruit. Kiezen zoals vanmorgen een snoepje dan hebben ze s'middags de keuze uit een koekje of wat fruit en voor het slapen gaan blijft er nog 1 ding over. Op woensdag en zaterdag mogen ze 's avonds wat chips en 1 keer per week eten we patat. Ik weet niet hoe anderen het doen en dat maakt me niet zo heel veel uit, ik kijk gewoon naar mijn kinderen, die hebben op dit moment geen overgewicht en neigen hier ook niet naar.
Wat een kind niet kent mist een kind ook niet Dus heeft een kind nog nooit snoep gehad, dan gaat hij of zij ook niet schooien bij anderen.
Tja ik heb dit helaas ook vaak gezien. Dat kinderen bwv het snoepje uit je mond kijken omdat ze thuis nooit kregen. En ze kunnen het wel kennen alleen hoeft dit niet persee via thuis te zijn. Maar goed dan heb ik het wel over wat oudere kinderen die dit bijv. bij vriendjes thuis krijgen en natuurlijk geen baby's
Mijn dochter schooit naar alles wat ze mij, haar vader of haar broer ziet eten, ongeacht of ze het al kent of niet. Zij doet dit al zolang als ze kan lopen. Daarvoor wilde ze het vast ook al, maar kon ze het niet Bij minder bekenden doet ze dit veel minder, maar ik zeg niet dat ze het helemaal niet doet. 'als jullie het lekker vinden, wil ik het ook wel eens proberen' lijkt ze te denken. en geef haar eens ongelijk... Wil niet zeggen dat ze alles krijgt, zeker niet. Maar ze probeert het wel.
@TS: ik snap dat je je hierover opwindt, maar helaas kan je er weinig anders aan doen dan het bespreekbaar maken met die mensen. Als je dat niet wilt/kunt, dan houdt het helaas op. Wellicht is het mogelijk om bij het CB te informeren (zonder namen te noemen) wat je in een dergelijk geval voor deze familie kunt betekenen? Zo herkenbaar. Net als een schoonmoeder die zegt "waarom ben jij zo panisch over suiker" en doopt de speen in een glas suikerwater wat ze net heeft aangemaakt en waar ik commentaar op geef. "Ja, dat is goed tegen de krampjes en dan slaapt hij lekker" en dan heb ik dus niks meer te vertellen over mijn eigen kind, want zij heeft al meer kinderen grootgebracht dan ik!!! *zucht* Schoonvader vindt overigens dat ik hem maar roggebrood moet gaan voeren met volvette kaas. Mijn manneke zit op de bovenste groeicurve maar hij moet maar wat meer "echt mannenvoer" gaan eten en dus ook vlees, pasta, rijst etc allemaal met de pot mee. Arme jongen is nog maar 7 maanden!!! Mijn kindje begint net met "eten" van fruit en groente, en daarnet heeft hij een hele rijstwafel weggesabbeld. Maximaal 2x per week krijgt hij nu een kuipje yoghurt na het avondeten (groente) maar voor de rest wil ik geen suiker in zijn lichaam tot hij 1 jaar is. Gewone yoghurt is ook prima, wat diksap kan ook wel ipv gezoet vruchtensap, en frisdrank en fastfood leert hij de eerste tijd nog niet kennen. Als IK (dus, zijn mama) zeg dat hij gezond moet eten, dan zal hij ook gezond gaan eten! Wat is er mis met groente en fruit en gezonde zuivel in plaats van vanillevla, roomijs, en vette sauzen over alle groente (incl kaas overal overheen, nergens voor nodig!). Ik snap al die bemoeienissen niet van mensen... en dan doel ik op mensen die zeggen "eet hij dat nog niet? probeer dit eens, dat vindt hij vast heeeeeerlijk!" Ik bak ze (verse aardappelen - voorgekookt) met olijfolie/kruiden in de oven. Kan je ook eens proberen Nou is onze man nog niet zo oud dat hij volledig mee eet, maar dat zou ik hem eerder geven dan bijv. patatjes of gebakken aardappeltjes uit de pan.
Gebakken aardappeltjes uit de pan zijn vet, vetter dan gefrituurd. Maar als je ze bakt in olijfolie zie ik daar het probleem niet zo van in. Kleine kinderen hebben vet nodig en olijfolie is een prima vetsoort (beter dan boter, wat vooral verzadigde vetten bevat). En nog lekker ook! Qua bemoeienissen: mensen mogen van mij alles zeggen, als ze maar nooit zomaar iets aan m'n kleintjes geven! Zeker bij een kind van onder het jaar. Maar ook daarna wil ik het een beetje weten (m'n zoontje heeft een nare allergie en mag dus niet zomaar alles hebben). Ik kreeg laatst heeeeel vreemde blikken toen ik zei dat m'n zoon van 3,5 nog nooit een McDo van binnen had gezien. Persoonlijk vind ik het raarder dat zulke kleine kindjes daar al wel eens gegeten hebben, maar oke. Ieder z'n ding.
Ik ben inmiddels van mening dat iedereen het (op)voeden van hun kinderen op hun eigen manier doen. Jij geeft je kindje liever meer gezonde dingetjes of babysnackjes zonder ""troep" erin. Prima. Ik liever ook maar ik weet ook dat er mensen zijn die het anders doen. De mensen doen het zoals zij denken dat het goed is. En daar valt eigenlijk niet over te discusieren want kritiek op een manier van opvoeden voelt altijd als een aanval. Ook ik werd wel eens verontwaardigd aangekeken waarom mijn kind bijv. wel een aarbeienijsje mag als iedereen een ijs eet maar geen chocolade (ik ben gewoon geen voorstander van chocolade op deze leeftijd!)... moest ik me nog helemaal verdedigen ook nog ook. Terwijl ik nooit zal vragen waarom iemand chocolade geeft aan baby/dreumes/peuter... Probeer ieder zijn (op)voedmethodes te respecteren, discusieren heeft voor 99% geen zin en de onenigheid die ermee kan ontstaan is het ook niet waard....
Ieder zijn ding natuurlijk. zelf zou ik het nooit doen, wij eten biologisch en gezond. Ik vind dat veel moeders tegenwoordig een beetje hysterisch zijn als het gaat om het voedinsgpatroon van hun kinderen. Als je dan echt zo kritisch bent, eet dan ook biologisch, niet genetisch gemanipuleerd en hormoonvrij Eerlijk gezegd vind ik dus dat je sterk overdrijft. Laat die mensen lekker doen wat ze niet laten kunnen met hun kinderen, ze zullen heus niet elke dag stukken taart eten en probeer je er niet druk om te maken.
Ik vind het ook niet kunnen (maar ook geen kindermishandeling). Quincy kreeg niks anders (dus slagroom enzo) voor haar eerste verjaardag. Nu krijgt ze op zaterdag bij haar overgrootopa een kruimeltje cake, als er een verjaardag is krijgt ze een hapje taart van mij of iemand anders, maar geen eigen stuk, vorige week heeft ze voor het eerst een bakje chips gehad > lees 10 steeltjes en soms een plakjes kaas of worst. Ik vind die chips al een beetje een twijfelgeval. Vrienden hebben een kindje van nu 19 maanden, maar krijgt ook niks meer als Quincy, we denken er hetzelfde over. Met 11 maanden zoveel krijgen vind ik dus ook apart.
Die van mij is dan nog maar 3 maanden, maar wat jij typt komt me heel bekend voor, dat wil ik dus echt niet Ik wil de kleine zolang mogelijk van die zoete rotzooi afhouden, wij hebben thuis ook nooit chips, koekjes, chocola enz. Dus hij zal het hier niet zien En dat suikerwater begon ze hier ook al over, ik zei nou daar begin ik niet aan.. Ja maar dat kregen mijn kinderen ook.. Aan de ene kant vind ik dat de oudere generatie maar wat begrip moet hebben voor hoe de jongere generatie hun kinderen opvoedt! En niet iedere keer moet zeggen, ja dat kan geen kwaad, dat deden wij vroeger ook, ja dat kan wel zo zijn, maar ik wil het niet! Mijn moeder hoor ik er wel eens over, wat een verschil er in zit tussen toen (ik ben nu bijna 25) en nu een kind opvoeden (mijn zusje is 3). Mijn zusje krijg ook al die zoete troep niet, en ze mist het ook niet! Ze kruigt af en toe biscuitjes (die zonder suiker erop), of soepstengels of fruit dat vind ze heerlijk Ik heb liever dat hij dan een soepstengel of fruit krijgt