Mijn eigen bibliotheek :) Maar hoe indelen op leeftijd / avi?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tupp, 31 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik weet dat er meer mama's zijn die dol zijn op (voor)lezen en op kinderboeken! Nu hebben wij in ons nieuwe huis eindelijk! een kamer over die we hebben ingericht als bibliotheek. :) Ik ben er helemaal blij mee!
    Alleen heb ik de boeken nu gewoon op alfabetische volgorde staan. Prima, maar voor onze kinderen (later) wel moeilijk zoeken, denk ik. Ik wil dus toch iets van een leeftijdsaanduiding op de boekruggen aanbrengen. Gewoon een simpel gekleurd stickertje. Maar het is soms lastig om na te gaan voor welke leeftijd een boek (ongeveer) geschikt is. Ik volg ook wel een beetje mijn eigen gevoel (mama van peuter en kleuter en tevens juf met ervaring in de bovenbouw). Toch blijft het bij sommige boeken erg lastig. Ik kijk nu veel op bol.com en leesplein.nl (van de bibliotheek) maar die hanteren en veel grovere indeling dan ik zou willen. Ze gebruiken bijvoorbeeld vaak 9-12 jaar. Dan heb je het dus over groep 5/6 tot en met 8. Ik vind dan nogal een verschil!

Is er hier iemand die een idee heeft waar ik verder nog leeftijdsaanduidingen zou kunnen vinden? Of misschien overzichten met (oude of nieuwe) avi-niveaus? Ik ben toch zeker niet de enige die dit wiel zit uit te vinden?

Ik heb wel een programmaatje gevonden waarbij je het aantal woorden per zin en het aantal lettergrepen per woord kunt invullen en dan rolt daar het oude avi-niveau uit. Maar ik raak steeds de tel kwijt. :) En soms komen er niveaus uit waarvan ik denk dat die echt niet kunnen kloppen.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    als ik naar mijn eigen kinderen kijk heb ik eigenlijk niet zoveel aan leeftijdsaanduidingen op kinderboeken. De ene leest met 7 jaar wel netjes E4, de ander op de tienerafdeling.

Bij ons liggen de boeken altijd op serie/ thema in de kasten.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Oh wat leuk! Wij hebben in ons nieuwe huis nu ook een bibliotheek :D
    Ik heb het eigenlijk nu op categorie gesorteerd , zoekboeken bijelkaar, prentenboeken bijelkaar, Dora/diego/cars dingen bijelkaar, boeken van Julia Donaldson bijelkaar... En voor mijn oudste de series bijelkaar: Geronimo,Fantasia, boomhut, dolfje weerwolfje, Vos en haas.

Waarom zou je exacte leeftijdsaanduidingen willen hebben? Voor je zelf als juf? Mijn oudste leest gewoon waar hij zin in heeft op dat moment, die zou daar niet naar kijken. Mijn jongste wil zijn lievelingsboeken op ooghoogte voor het grijpen. Dus de boeken voor peuters/kleuters staan onderaan en de boeken voor 6+ staan hoger. Ik zou eerder iets met icoontjes doen bij ons, uit de bieb.. Spannende boeken, grappige boeken etc. Kun je iets met de A-B-C categorieën uit de bibliotheek misschien?

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil niet precies de nieuwe avi-aanduiding op een half jaar nauwkeurig hoor. Ik zat meer te denken aan ongeveer 6-8 jaar (gr. 3-4) 8-10 jaar (gr. 5-6) 10-12jaar (gr 7-) en 12 jaar en ouder. Bewust met een stukje overlap elke keer. Als een kind in groep 6 een boek van groep 7-8 wil pakken, vind ik dat best. Het gaat me er meer om dat ze nog niet in groep 4 een poging gaan doen om "afblijven" of "hoe overleef ik..." te gaan lezen.

Zelf las ik ook altijd hoger dan de aanduiding. Zowel qua leesniveau als op het gebied van woordenschat / beleving kon ik dat ook wel aan. Ik hanteer dat zeker niet strict. Maar ik wil wel graag in 1 oogopslag een indicatie hebben. Een kind weet dan zelf wel of hij op dat niveau wil lezen of iets hoger / lager.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Dan zou ik geen leeftijd doen maar E4...M5...tegen die tijd snappen ze prima waar dat voor staat en weten ze ook of ze op niveau lezen of op school ook moeilijkere boekjes pakken

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik zou geloof ik eerder categorieën maken als 'boekjes voor startende lezers', 'boekjes voor als je een beetje kunt lezen', 'boekjes voor als je redelijk kunt lezen', 'boekjes voor als je goed kunt lezen, maar nog jong bent' en 'boekjes voor als je goed kunt lezen en wat ouder bent' (zeg 8+ oid) en eventueel nog een categorie voor 'daarna'. En dan met kleurtjes aangeven ipv met die omschrijvingen. Dat laatste onderscheidt stop ik erbij omdat kinderen van 6 die goed kunnen lezen vaak nog niet zo graag boeken lezend waarin er wordt ingebroken of waarin kinderen ontvoerd worden ed, ook niet als ze dat technisch prima aan kunnen.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Wat gaaf dat je je eigen bibliotheek hebt! Lijkt me geweldig!

Ik zou zelf wel voor een globale indeling op leeftijd gaan en waarschijnlijk gewoon de indeling van de reguliere bieb aanhouden.

A= Leesboeken voor de leeftijd van 7 tot en met 8 jaar
    B= Leesboeken voor de leeftijd 9 tot en met 12 jaar
    C= Leesboeken voor de leeftijd vanaf 13 jaar
    D= Leesboeken voor de leeftijd vanaf 15 jaar (voor jongeren)
    En dan voor voor starters (avi-start, m3 en e3) wel apart zetten.

Die avi-niveaus werken tegenwoordig eigenlijk ook per leeftijd aangezien ze op groep gebaseerd zijn en alleen technisch leesniveau aanduiden. Maar er kan zo'n verschil zijn in wat kinderen aan kunnen met technisch lezen. Zo zit mijn jongste dochter in gr 4 maar heeft avi E7. Dat betekent niet dat alle boeken goed leesbaar voor haar zijn, maar dan dus vanwege inhoud en onderwerp. Een A-boek sluit vaak beter aan bij de belevingswereld en dat maakt lezen leuk.

Ik heb op de school van mijn kinderen in de bieb meegeholpen en ze hadden gewoon een algemene kast met boeken (op alfabet) voor gr 5 tm 8. Op sommige boeken stond dan wel een sticker, niet vanwege technisch lezen niveau, maar vanwege inhoud. Dus bv te spannend of onderwerp nog te moeilijk voor bv gr 5/6. Daar kan je ook opletten.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil sowieso wel een grove schifting maken op leeftijd. Misschien dat ik er -voor zover bekend- ook wel het avi-niveau bij zet.
    Bij sommige boeken staat het oude of nieuwe avi-niveau erop. Ik kan zelf wel van het oude niveau een inschatting maken welke AVI dat dan is in het nieuwe systeem. Maar er zijn ook zoveel boeken waarvan ik totaal niet kan vinden welk avi-niveau het is. Dan vraag ik me toch af of daar ergens geen lijsten van zijn? Op scholen worden boeken vaak toch ook op niveau ingedeeld?
    Ik heb nu ook al wel boeken die ik qua leeftijd inschat op groep 5-6, maar die het oude AVI-niveau 9 hebben. En als ik dan in de 'omrekentabel' kijk, kom ik echt op M7 uit. Dat vind ik dan wel handig om erbij te zetten. Stel onze zoon is een vlotte lezer op die leeftijd, dan kan hij zo'n boek dus makkelijk pakken in groep 5. Is het niet zo'n sterke lezer dan kan hij er beter nog even mee wachten misschien. Hoewel ik vind dat ze dat uiteindelijk zelf bepalen hoor! Maar het zoekt misschien makkelijker voor ze.

De verhalen van Pippi Langkous zijn trouwens ook ongeveer op M7 niveau. Terwijl ik niet geloof dat ik daar bij mijn groep 7-leerlingen nog mee moet aankomen. ;) Ik heb dus inmiddels ook een categorie "voorlezen" gemaakt, voor boeken waarbij het belevingsniveau en het AVI-niveau wel erg ver uiteenlopen.

Overigens ben ik ze nu alleen nog maar aan het ordenen hoor, in een excelbestand. Want al werkende komen er dus nieuwe categorieën bij en misschien lees ik straks hier weer iets of bedenk ik zelf iets waardoor ik het weer helemaal anders wil. Dan is het niet handig als er overal al stickertjes op zitten. ;) Dus geheel tegen mijn gewoonte in, ga ik nu eens eerst denken en dan pas doen!

Tips blijven welkom: over hoe je het zou indelen of waar ik misschien (ook van wat oudere boeken) een AVI (of BAVI) aanduiding kan vinden.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Adje: Het is inderdaad gaaf. :D Op zich is het gewoon een kamer hoor, maar met twee wanden vol hoge boekenkasten. Onze volwassenboek staan er ook. Ik ben blij dat ik die kasten niet meer in de woonkamer heb, onze nieuwe woonkamer oogt gewoon veel ruimer en rustiger / opgeruimder dan de oude. En die bibiotheek is gewoon geweldig om binnen te komen. We moeten alleen nog eens ergens tegen een lekker fauteuil of love-seat aanlopen die we er neer kunnen zetten.
    Maar dat moet gewoon niet al te veel kosten. Na de verhuizing moeten we eerst weer even sparen. :)

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    En voorleesboeken zijn juist weer heel geschikt voor kinderen die heel jong goed kunnen lezen. ;)

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Geen tips, maar het klinkt nu al geweldig!
    Lekker wat kussens en dekentjes op de grond. Lekker met een boekje onder een dekentje, wanneer kunnen we komen? 🙈

12. veense

veense Niet meer actief

#12 veense, 1 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2017
    Hier ook een bibliotheek van 17 goedgevulde boekenkasten. In 5 daarvan staan kinderboeken en Suskes en Wiskes, alle Donald Ducks en pockets liggen elders in huis, die zooi wilde ik hier niet hebben.
    De andere 12 kasten zijn van mij ;) Gevuld met vooral veel historische boeken en een flinke collectie over Tsjechië/voormalig Tsjechoslowakije.
    Heb zelf een grove schifting gemaakt qua niveau, dochter (10) kan en mag nagenoeg alles lezen, zoontje (1) mag alleen nog maar zijn kartonnen boekjes uit zijn eigen rekje lezen, alhoewel hij van de week nog met een Russische geschiedenis aan kwam zetten :p

Informatieve boeken staan op categorie ingedeeld, sprookjes en verhalen (Arend van Dam etc) staan bij elkaar.

Heb 3 planken met historische kinderboeken, zoals Thea Beckman, Jan Terlouw en andere klassiekers op dat gebied. Daarvan kiest dochter (10, groep 8) in overleg, deze boeken zijn normaal 13+, maar ja, Kruistocht in Spijkerbroek had ze al uit toen ze 9 was...

Ik zou het hele Avi-gebeuren negeren, en zelf voor je eigen kinderen een werkbare indeling maken. Denk dat je best in kan schatten welke boeken zij wanneer aan kunnen.

Ik plak overigens alleen stickertjes (groen rondje) als ik een boek gelezen heb, voor de rest is het me te veel werk, alles staat per onderwerp of tijdvak (geschiedenisboeken) en dan vind ik het wel, ik weet behoorlijk goed wat er allemaal in de kasten staat.

Om een beeld te geven van mijn indeling:
    3 planken Disneyboekenclubboekjes
    2 planken andere Disneyverhalen
    1 plank moppen en funboekjes
    3 planken Suskes en Wiskes (complete collectie) en andere strips
    1 plank Pinkeltje
    4 planken peuter/kleuter
    5 planken oudere lezer (Kameleon, de Vijf, Roald Dahl, Mees Kees, Astrid Lindgren, Janneke Schotveld etc)
    3 planken historische jeugdromans
    1 plank sprookjes/verhalen
    4 planken informatieve jeugdboeken, gerangschikt op thema's als natuur, ruimte etc. Sommige series van verschillende onderwerpen staan ook gewoon naast elkaar (zoals waanzinnig om te weten). Vind het zonde als zo'n serie helemaal verspreid door de kasten staat.

En dan verder nog:
    3 planken Christelijke boeken, deels ook voor kinderen
    2 planken volwassen literatuurklassiekers
    1 plank boeken allerlei die te groot zijn om tussen de rest te plaatsen
    2 planken VS
    1 plank reisboeken
    1 plank geografie
    1 plank kunst en wetenschap
    2 planken historische encyclopedieen/naslagwerken
    2 planken complete Spectrum encyclopedie
    1 plank Geert Mak en Maarten van Rossem
    3 planken vaderlandse geschiedenis/politiek
    1 plank lokale geschiedenis
    2 planken Oudheid
    2 planken Middeleeuwen
    1 plank vroegmoderne tijd
    1 plank 19e/20e eeuw
    1 plank woordenboeken/taalgidsen
    1 plank journalistieke en historische handboeken
    2 planken Tweede Wereldoorlog
    1 plank Duitse geschiedenis
    1 plank Auschwitz
    1 plank Polen
    1 plank Europese geschiedenis algemeen
    1 plank Balkan
    3 planken Rusland
    En dan 15 planken Tsjechië, ingedeeld in categorieën als literatuur, geschiedenis, bekende personen (Comenius, Masaryk, Havel etc), taal, toeristische info, Praag, kunst en cultuur en Theresienstadt/Lidice.

Heb in deze ruimte (ca 30 m2) ook mijn eigen werkplek en een fijne leesstoel met voetenbankje. Voor zoontje staat er een kinder-poang-fauteuil en een klein rekje met de boekjes die hij zelf mag pakken.ewarenBewarenBewaren

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #13 tupp, 1 feb 2017
    Laatst bewerkt: 1 feb 2017
    @Veense: Ik vind het voor een kind van 6 (halverwege groep 3) en een kind van 3 (gaat dus überhaupt nog niet naar school) lastig om te bepalen wat een handige indeling voor hun is, die bij hun beleving en leesniveau past. Dat zou inderdaad wel het mooiste zijn ja.

Onze oudste heeft een belevingswereld (en woordenschat) die wel 'hoger' ligt dan van de meeste leeftijdsgenootjes. Maar zijn technisch leesniveau is, voor zover ik nu kan inschatten, redelijk gemiddeld. Van de jongste kunnen we nog niks zinnigs zeggen. Vandaar dat ik denk ik wat algemenere richtingen (zoals bijvoorbeeld ook op school, boekenwinkel en in een 'echte' bibliotheek worden gebruikt.) Dat is voor hun (straks) ook een bekend systeem waarin ze hopelijk straks redelijk een eigen inschatting kunnen maken.

Waarschijnlijk ontdek ik over een paar jaar pas wat voor ons de handigste indeling is... kan ik weer opnieuw beginnen. 🙈
    Maar die kinder poäng spreekt me wel aan. Er staat nu al een 'grote mensen' poäng. Eens proberen of onze oudste nog in die kleine past. Het staat in ieder geval schattig!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Als ik naar mijn dochter en vriendinnen kijk blijf ik avi makkelijker vinden dan leeftijd. Zij is zelf 8...leest mooi gemiddeld. Maar veel 8 jaar boeken horen bij m5 of e5. Omdat ze een jaar langer gekleuterd heeft is ze dus wat ouder. Nu lukken de groep 5 boeken soms wel maar om lekker vlot te lezen weet ze dat ze E moet hebben.

1 vriendinnetje is 7 maar leest boven niveau die zou de 4 boeken echt saai vinden..terwijl ze dus pas 7 is. Een ander vriendinnetje is ook 7 maar die heeft juist weer moeite en weet dat ze om vlot te lezen beter een e3 boek kan pakken.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik wil foto's van jullie bibliotheken! ;) :)

Wat een handige indeling is, verschilt heel erg per kind, denk ik. En juist daarom zou ik de indeling niet te nauw maken en zeker niet met 'vastigheden' als leeftijd ed, omdat kinderen daar vaak toch veel meer aan vasthouden dan volwassenen denken/nodig vinden. Het is dan veel makkelijker om te 'switchen' tussen kleurtjes, letters als ABC (maar dat gaat in de bieb pas op vanaf AVI E4 oid) of icoontjes dan te gaan kiezen voor een leeftijd die je niet hebt ofzo.

In de bieb maken ze natuurlijk een combinatie tussen dingen. T/m avi M4 staat alles hier op AVI-niveau, daarboven wordt alles op één hoop gegooid en wordt er vooral onderscheid gemaakt op leeftijd en op thema (A B C dus en daarnaast stickers mbt het thema waar het boek betrekking op heeft).

Maar het blijft zo kindafhankelijk... Zelf heb ik alle standaardindelingen losgelaten toen mijn dochter goed kon lezen. Technisch kon ze halverwege groep 3, toen was ze 5,5, vrijwel alles lezen, maar qua inhoud was ze daar natuurlijk nog lang niet aan toe. Dus beoordeelden we per boek of het wat was. Voor ons werkte dat prima, hoewel zij zelf soms aangaf dat iets voor oudere kinderen was (staat wel eens achterop een boek natuurlijk) en zij het dus niet zou mogen lezen ed. En andersom werkt het natuurlijk precies zo, een kind van 10 wat flinke dyslexie heeft kan misschien eigenlijk nog AVI M4 moeten lezen, maar dat past dan qua onderwerp over het algemeen echt niet meer. En dan is het vervelend als er dan ook nog eens extra vervelend als er bv. een stickertje op het boek zit dat het voor kinderen van 7 jaar is...

16. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik heb het niet zo zeer gesorteerd op avis, maar meer op soorten boeken. Gedeelte prentenboeken, voorleesboeken, kleuterschool, stripboeken, beginnend lezen/groep 3, groep 4/5 en Paul van Loon ;)

Stickers op boeken vind ik heiligschennis :)

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    :D Heel herkenbaar. :D

Hier zijn de boeken die op dit moment geschikt zijn voor de kinderen overiges gewoon op de kinderkamers belandt. Wat inhoudt dat de meeste prenten- en voorleesboeken en de boeken voor beginnende lezers op de kamer van de jongste staan en de leesboeken voor oudere kinderen en de meeste informatieve boeken bij de oudste. In mijn 'hobbykamer' (de naaimachine ed staan daar ook) staan de jeugdboeken die ik voor oudere kinderen geschikt vind (Spijt, Afblijven, Morgen ben ik beter, Word toch wakker!, Nikolaj, enz., dat sort boeken) en de boeken die vanaf een jaar of 14 geschikt zijn en voor volwassen ed, die liggen in verhuisdozen op de vliering (stonden eerst ook in die kamer, maar had te weinig ruimte, dus dan maar even zo).

18. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Misschien een vreemde reactie van mij hoor :) Maar denk dat je dat indelen eerder voor jezelf doet dan voor je kinderen. Heb 2 kinderen die super goed kunnen lezen en mijn ervaring ( ook door ervaring in de schoolbibliotheek) is dat ze zelden iets kiezen dat niet geschikt voor ze is. Mijn dochter van 9 mag C boeken lezen, maar bv Carry Slee slaat ze over. Dat is voor later zegt ze dan. Als zo'n eerste bladzijde niet boeit leggen ze het toch weg...

19. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Hier kiezen ze ook gewoon wat ze leuk vinden, en als het nog te moeilijk blijkt te zijn leggen ze het wel terug. Ik denk dat we daar pas later tegenaan gaan lopen, wanneer het gaat om expliciete seks/geweld passages die niet geschikt zijn voor de leeftijd. Vooralsnog hebben mijn kinderen in ieder geval geen interesse in 50 tinten grijs ;)

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, ik zie ze al met 50 tinten grijs naar me toe komen "Uhm mam... mag ik wat vragen?" Dan liever Willy van De grote race (briljant boek!!)

Ik denk dat ik misschien wel die indeling aanhoud, maar dan de namen anders doe. Of er geen naam aan geef. In mijn hoofd is dan bijvoorbeeld oranje zo ongeveer voor groep 3-4 en blauw voor 5-6, maar maak ik er voor hun gewoon van dat de oranje boeken makkelijker zijn dan de blauwe. En daarna komen de groene. Dan voelt het minder als een keurslijf / drempel misschien.

Deel Deze Pagina