baby en tandenpoetsen..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door baby001, 3 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Mijn dochter van 11.5 mnd heeft wel twee tanden! En die moeten gepoetst worden...maar ze vind het vreselijk!! Ze krijst erop los. Met een tandenborstel maar ook met een washandje hebben we het geprobeerd...liedjes zingen...samen tandpoetsen maar het heeft gewoonweg geen zin.

Wie o wie heeft er tips?

Gr baby001

2. logo

logo Niet meer actief

Hallo

Hier hadden wij hetzelfde probleem. Het was altijd drama. We hebben enkele keren een pauze week ingelast en opeens was het geen probleem meer.
    Ik poets op dit moment liggend. Niet wenselijk misschien maar het gaat meestal erg goed.

3. Alf

Alf Niet meer actief

Gewoon doorzetten.
    Liggend op bed, voor je kind gaan staan of erachter.. doe wat voor jou het beste werkt.

Hier vinden ze het allebei ook vreselijk. Niks aan te doen. Tandjes moeten schoon.
    En ze vinden het wel vreselijk, maar je doet ze er ECHT geen pijn mee. Sommige dingen moeten gewoon, en dat moeten ze (hier) maar leren.
    Ik werk zelf in de tandheelkunde en kindjes van 2-3 jaar met gaatjes is nog veel zieliger..

Zelf met de borstel laten spelen onder de douche of bad bijvoorbeeld? Dochter van 1 poetst nu altijd de tandjes van haar bad-eendjes. Ze blijft het op een krijsen zetten als ik haar poets, maar ze weet dus best wat en hoe..

Succes, het is pittig; doorzetten met zoveel protest :'(

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje had al veel meer tanden op die leeftijd, en met 15 maanden 4 kiezen en alle andere tanden al. Of te wel: poetsen moet, of hij het nu leuk vindt of niet ;)

Ik heb ook wel eens een pauze geprobeerd in te lassen, geen succes. Ook wel eens zelf laten poetsen, ging even goed, daarna drama. Sowieso ging het met vlagen best aardig, maar zodra er weer een nieuw tandje aan kwam, was het weer raak.

Uiteindelijk zijn we er heel simpel in. Ik (of mijn man), leg hem op zijn rug. Gaan zelf op de knieen bij zijn hoofd zitten. Zijn hoofdje ingeklemd tussen de knieen. Dan kan je heel goed poetsen. We zingen er overigens altijd een liedje bij. Soms vindt hij het prima, en lacht hij er vrolijk bij, maar soms is het groot drama. Dan heb je altijd nog 1 hand vrij om maaiende handjes weg te houden.

Deze tip las ik hier op het forum van een tandarts, en het werkt inderdaad goed. Geen discussie, maar iedere avond even poetsen.

5 tellen na het poetsen is het drama ook weer over. En liever iedere avond even drama, dan over een half jaar een melkgebit vol gaatjes en dan écht een drama.

Zittend poetsen, of op de commode poetsen, ging hier echt niet. Het resultaat was dat we heel lang bezig waren, we een gefrustreerd kind hadden, en alles wit was behalve zijn tanden. ;)

5. Ddana

Ddana Actief lid

27 okt 2012
    181
    0
    0
    Den Haag
    Wij proberen ook regelmatig iets nieuws(of iets ouds)
    -tandenborstel voor Z en een voor mama of papa
    -voor de spiegel
    -liedjes
    - op de bank met tv
    - op de grote stoel
    -op de wc met filmpje
    - papa zijn tanden worden ook gepoetst

Ik ga het binnenkort ook maar eens liggend tussen knieen proberen. Ben benieuwd hoe boos ze op me wordt ;)

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.996
    4.008
    113
    Kan ook goed zijn dat er meer tandjes aan komen en dat het daardoor toch zeer doet of in ieder geval vervelend voelt.
    Mijn zoontje heeft inmiddels 3 onder en 2 boven. Onder poetsen is geen enkel probleem, vindt hij zelfs lekker, maar boven is krijsen. Denk dat dat momenteel gevoel is ofzo. Probeer gewoon elke dag die borstel toch een paar keer heen en weer te krijgen over alle tandjes, hij zal er toch aan moeten wennen!

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.465
    10.385
    113
    Het klem zetten of in de houdgreep is niet aan mst j besteed ,ik kan me niet voorstellen dat het dan ooit leuk is.

Uk poetst al sinds hij 2.5 maand is misschien dat dat helpt. Ik sloof me elke avond uit en hij vind het niet altijd leuk maar dan komt er een tandje aan. Heeft al 4 kiezen 2.5 snijtand en vier tanden boven en onder (17 maanden)

Om de paar dagen of zo lang het goed gaat doen we wat anders.
    - poetsen en zing ik ik zag 2 beren en wissel ik af met hem wel en niet aankijken.poetst hij met een lach

- poetsen op het ritme van een liedje.

- hij mag kijken/ voelen aan mama's tandjes.

- benoemen van neus,oren, haren, bij het aanwijzen van jou neus zeg je toet of toeeeeeeet en heeft hij plezier in.

- zelf verzonnen liedje.wij gaan poetsen,wij gaan poetsen bijna klaar, bijna klaar, wij gaan tandjes poetsen,wij gaan tandjes poetsen bijna klaar (2x ) en zing je het nog een keer en als laastste zing je wij zijn klaar.( geen musicaal talent maar het gaat op het liedje vader jacob)

Als er nog andere tips zijn ga ik dat proberen heb nog niks nieuws bedacht en begin langzaam iets nieuws nodig te hebben

8. groenvlindertje

groenvlindertje Actief lid

25 apr 2014
    158
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hey,

Wij geven de tandenborstel tussendoor ook even aan ons zoontje. Gewoon om er mee te spelen. Hij vind dit zelf heel leuk. Dan is het meer een spelletje voor hem dan iets dat echt moet.
    S'avonds loopt het dan ook vlotter.

9. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.679
    2.002
    113
    Vrouw
    Wij hebben vrijwel nooit problemen met poetsen, of er moet wat aankomen...
    We poetsen DL liggend op de commode. De ene keer zing ik een liedje, andere keer geef ik haar ook een borstel.
    P dit moment is het eten van die dag wegpoetsen favoriet!
    Oh, zie ik daar een stukje... Havermout? (DL wijst met haar vinger in haar mond en ik poetsen). Zo poetsen we al het etenswaar van die dag weg. Ook goed voor DL. Ze benoemt ook zelf wat ze die dag gegeten heeft :D

10. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik vind inderdaad ook dat het moet dus we doen het ook elke avond heel trouw, krijsen of niet... maar als het zonder krijsen kan is het natuurlijk fijn ;)
    Liggend op de commode ed nog niet geprobeerd, goede tip!

Ze heeft tandenpoetsen trouwens 1 week leuk gevonden en vanaf toen was het drama dus dat er nu twee nieuwe tanden komen kan niet de oorzaak zijn denk ik.

Ze vind het grappig als ik mn eigen tanden poets of als ze dr tandenborstel vast heeft maar je moet niet verwachten dat poetsen dan gaat gebeuren :p

Een voordeel: als ze krijst kan ik overal goed bij ;)

11. citroen

citroen Fanatiek lid

23 jan 2012
    2.993
    0
    36
    droomland
    Zelf de tandenborstel geven

Hier hielp het ook wel dat ze ook bij papa of mama met een tandenborstel mocht tandenpoetsen

Misschien een andere houding...

Hier ook drama gehad, en soms nog steeds maar het gaat steeds beter.

Doorzetten is echt het enige wat je kunt doen, want de tandjes moeten toch schoon.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.290
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou er niet zo'n drama van maken want anders willen ze straks helemaal niet meer.
    Geef hem anders zelfs de borstel en laat hem even door zijn mond gaan en dan even snel zelf erlangs en klaarzet zijn 2 inimini tandjes en die hoef je echt geen minuut te poetsen dat kun je in een paar tellen doen.
    Hier ook altijd zo gedaan en nog nooit gaatjes bij de kinderen waarvan de oudste al een compleet volwassen gebit heeft.

Deel Deze Pagina