Ik ben bijna 36 wkn zwanger en gister gingen we naar de vk voor een liggingsecho. Allereerst op de weegschaal en daar bleek ik in 3 wkn tijd maar liefst 6 kg te zijn aangekomen. Daar schrok ik behoorlijk van.. Nu was het 3 wkn terug mooi weer, dus minder kleding/slippers aan ipv zware boots (-1 kg) en ik hou sinds het weekend flink wat vocht vast -?? kg). Vk dacht nog even aan zwangerschapssuiker, maar mijn suiker had de nette waarde van 4.4. Ook kan ik door maagzuur niet teveel snoepen en alleen water drinken (liters!!). Dus ik heb me niet vervreten... Ook de kleine deed het qua groei goed... Dus waar die kilo's ineens vandaan komen. Bij de echo zei ze dat ik niet zoveel vruchtwater meer had en dat de placenta ook op z'n eind liep. Toen ik vroeg wat dat betekende, zei ze dat het niets was om me zorgen over te maken en dat het een teken kon zijn dat de bevalling nadert (ik heb nog niet eens verlof!!) Over 2 weekjes nieuwe afspraak gepland. Thuis begon het me toch een beetje te malen en het zat me niet echt lekker. "Heeft mijn kindje het nog wel naar z'n zin in m'n buik?" "Is weinig vruchtwater niet slecht voor een baby?" "Wat nou als het helemaal op raakt en de bevalling komt maar niet op gang?" "Waar is dat vruchtwater gebleven?" Vandaag toch maar weer even gebeld (andere vk van het team aan de lijn gehad) en ik hoefde me echt geen zorgen te maken. Als het verontrustend zou zijn, dan had de vk van gister wel maatregelen genomen.. Noem me een muts, maar toch maak ik me een beetje zorgen. Ben nu extra aan het bijhouden of Frummel nog net zo druk is als voorheen en maak me meteen zorgen als ik hem een tijdje niet voel. (Her)kent iemand dit?
Ik zie dat veel mensen je onderwerp hebben bekeken maar nog niemand gereageerd,zelf weet ik ook niet echt wat te zeggen want ik heb geen ervaring.hebben ze je geadviseerd meer rust te nemen?ik denk dat als ze zich nog niet druk maken dat ze vinden dat er nog genoeg vruchtwater is.krijg je over 2 weken nog een echo hiervoor?goed in de gaten houden hou je je voelt en hoeveel de kleine beweegt.en als je het niet vertrouwd kan je altijd nog vragen of je eerder langs mag komen.rust is altijd goed voor jou en de kleine,dus als het kan laat het huishouden even voor wat het is en ga op de bank met de benen omhoog( ook fijn met vocht vasthouden)boekje erbij of tv aan en ontspan.
Hoi, Zelf zeiden ze ook tegen mij dat ik verminderd vruchtwater had.. en moest toennwat vaker op controle komen. Maar ze kunnen precies opmeten hoeveel er nog is.. in het ziekenhuis hebben ze daar bepaalde marges voor.. ik zit net boven de ondergrens. Ze houden het echt wel goed in de gaten en als ze het echt niet zouden bertrouwen zouden ze je niet 2 weken laten doorlopen. Ik begon er het begin ook erg over te piekeren.. misschien helpt het je als je eens vraag hoe hun het opmeten en wat hun marges zijn? Groetjes Sandra
Ik had t ook met 37 weken begon ik minder leven te voelen... Net met verlof dus flink balen. Moest elke paar dagen nr zkh voor ctg plus echo.. Baby bleek ook klein daarom ingeleid met 38 plus 6 toen was t echt bijna op. Vliezen werden gebroken en maar paar druppels vruchtwater. De placenta was verkalkt ons meisje woog 2700 gram.. Ik zou proberen extra te rusten en eventueel te vragen hoeveel vruchtwater er nog was ( meten ze op) als je minder leven gaat voelen aan de bel trekken. Meer kan je helaas niet doen! Sterkte
Ik weet weinig van weinig vruchtwater, behalve dat als het echt echt weinig is, ze je extra gaan controleren. Maar als de placenta nog weinig voeding bevat, kun je verwachten dat de bevalling kan gaan starten. Het is namelijk een heel normale reden om te gaan bevallen, tijd om naar buiten te komen. En anders kan je kindje wel wat hebben hoor. Mijn dochter bleek bij de geboorte iets aan de kleine en lichte kant. Placenta was klein, bleek toen. Maar binnen een paar weken was ze bovengemiddeld qua lengte en gewicht. Ik denk dat je vk je alleen maar wilde voorbereiden dat t wrs geen lange weken meer voor je worden.
Bedankt voor jullie lieve geruststellende reacties, misschien maak ik me wel teveel zorgen. Ik hou sowieso de kleine man's bewegingen goed in de gaten... En ik zou het niet heel erg vinden als het niet nog een paar hele lange weken gaat duren. 1,5/2 weken vind ik prima, dan kan ik nog even genieten van m'n verlof en hebben we de 37 weken grens gehaald. Morgen nog 1 dagje werken en heerlijk verlof!