Ik merk dat ik de laatste tijd af en toe niet zo goed weet hoe ik een dag samen met mijn dochter van 19 maanden 'doorkom'. Ze is niet echt van het spelen met speelgoed, ze heeft genoeg maar het enige wat ze echt leuk vind, zijn boeken. Tekenen vind ze ook leuk om te doen, maar ze wil nog weleens een stift of potlood in haar mond stoppen. Hetzelfde geldt voor vingerverven of kleien. Buitenspelen vind ze superleuk om te doen, in de speeltuin om de hoek, maar het weer leent zich daar niet altijd voor. Boodschapje doen, rondje fietsen, dat doen we ook genoeg, maar daar is voor haar niet zoveel 'actiefs' aan zeg maar. Ik ben soms bang dat ik haar niet genoeg 'prikkel' of uitdaag ofzo. Ze gaat 3 dagen in de week naar het kdv, de andere dagen is ze bij ons thuis. Wat doen jullie zoal op een dag?
Hier ook de dingen die jij doet. Onze dochter is 22 maanden en gaat niet naar een kdv of zoiets want ik ben koos werkeloos. 'S ochtends kijken we vaak KRO Zappelin, ook helpt ze mij bij het huishouden. Als ik ga afstoffen krijgt zij ook een doekje en de was in en uit de wasmachine halen. Als ik boven ga strijken neem ik speelgoed mee naar boven en vermaakt zij zich prima. Onze dochter kan zich heel goed zelf vermaken. Ze heeft van Sinterklaas duplo gekregen en daar kan ze heel mooi mee spelen. Ook houdt ze van liedjes zingen en dansen.
Hier slaapt ze tot 8 uur. Soms half 9. Dan ontbijt. Gaat ze even zelf spelen. Haar pop wakker maken en wat rommelen met blokken, wat tekenen op haar magisch tekenbord ( heerlijk geen stift in de mond of haar hele tafel eronder haha) Dan rond half 10 spelen we vaak even samen. 10 uur fruit eten. Half 11 klusjes in huis of boodschappen doen. Half 12 vaak even kwartier voor de tv want wordt ze moe. Tafeldekken en eten om kwart voor 12 en om half 1 gaat ze naar bed tot meestal 2 uur, half 3. Even zelf spelen. 3 uur fruit/krentjes/soepstengel. Half 4 als het droog is naar buiten, anders verzin ik wat voor binnen. Stickers plakken vind ze erg leuk, kiekeboe, omstebeurten verstoppen, elkaar achterna zitten door het hele huis, met haar voeten op mijn voeten lopen, dansen, koprollen (met hulp) In elk geval even iets bewegen en vaak even iets knutselen. Rond half 5 doen we nog een klusje in huis en rond 5 uur ga ik koken en gaat zandkasteel op de tv en dochter op de bank. Half 6 eten. Van 6 tot 7 spelen we samen en dan douchen en naar bed. Als het super slecht weer is en dochter slaapt slecht staat soms de tv wat meer aan of even samen op de iPad of boekjes lezen, wat meer bank activiteiten dan.
Hier mag ze altijd zelf kiezen wat ze wil doen. Als ze niets wil dan bied ik iets aan. Ben gezegend met dochter die niets in mond neemt Ze gaat 1x p week naar kdv Hier ook dol op boeken als ze wil kijkt ze gewoon zelf of lees ik voor. Ze tekent met crayons, dikke potloden etc. Huishouden komt zelden hier: badkamer maak ik 3x per week schoon als ze in bad gaat neem ik gelijk alles mee snel. ik stofzuig en afstof om de dag. Vaatwasser ruim ik uit savonds. Speelgoed ruimt papa op als ik 5 minuten bij haar zit tot ze inslaapt... Als er was is vouwen we dat samen, als vaatwasser overdag ook samen ze geeft het aan mij. Ik heb gewoon super opgeruimde huis kan heel snel opruimen en schoonmaken kwestie van weinig losse spullen hebben en altijd wat gepakt terugleggen. We fietsen nooit papa wel Om 8.30 wakker, ontbijt. Daarna in pyjama kijkt ze nog even nick.junior /ik duik even badkamer in en aankleden. Daarna dochter aankleden en eten we wat fruit. Dan speelt ze in een of andere: kinetic zand, collecta dieren, bubber, tekenen, stickersbook, memory met zichzelf, puzzel, mozaic etc. Soms speel ik mee of bied ik lotto spelen of domino of vormen etc. Soms kijken/lezen we boeken. Rond 11.00 gaan we buiten: hond uit, speeltuin, bakker. Om 12.00 eten. Dan mag ze 10 min tv kijken. 13,00-14.00 slaapt ze. Wakker eet ze wat hapje, kleed zich aan (dat kost zeker 30 min), we spelen in iets wat bovenaan genoemde wat nog niet gespeeld was. Soms wissel ik manier/materiaal van spelen en speelgoed. Soms doen we gek: verstoppertje spelen, op vloer sleep ik haar, rollen, liggen, bal gooien aan elkaar zittend op vloer, met hond spelen, koekje hond lang niet geven en verstoppen, hond eten geven, bakje water vullen. We gaan rond 15.30 naar buiten: hond, speeltuin, bakker (ja gaan we vaak voor hapje pakken op de toonbank) Om 17.00 komt papa en vermaakt haar terwijl ik kook. 18.00 eten we 18.30-19.30 spelen samen in bovengenoemde en kijken we nieuws. In bad etc. 19.30 voorbereiden op slapengaan, lezen we voor samen met papa op haar bed en gaat ze slapen.
Ik doe wel een beetje hetzelfde, hier is ze gek van lezen en tekenen. Lezen doet ze vaak zelfstandig, maar vraag haar ook vaak of ze mama komt voorlezen en dan gaan we alles benoemen wat ze ziet. ze heeft een leestafel met 2 stoeltjes in de woonkamer staan. tekenen mag ze niet zelfstandig, hier doet ze het ook in haar mond en naast het blaadje kleuren is natuurlijk ook te proberen... maar samen doen is ook prima, heel erg lang houd ze het toch nog niet vol. Ik heb nu 3 verschillende speelkisten (grote dozen met deksel) met daarin verschillend speelgoed, dus ik wissel ze om de 3 a 4 dagen. Ze is nu heel erg in de weer met haar blokkenstoof, ze kan alle figuurtjes nu zelf in het juiste vormpje doen en is daar vaak wel een tijdje mee zoet. Tja heel breed georienteerd zijn ze op die leeftijd nog niet echt (nou ja ze wil wel, maar is nog een beetje teveel en concentratie heeft ze er niet voor). Ze gaat hier niet naar het kdv, gaat 1 ochtendje naar mijn schoonouders en 1 ochtend zijn we op monkeytown om te spelen. Soms gaat ze met papa (net als vanmorgen) nog een keertje extra naar de binnenspeelplaats. Bij goed weer is de kinderboerderij altijd een goede optie, als het maar droog is dan is het al geschikt in haar speciale setje (broek, jas en laarzen) die ze ook aan heeft als we naar mijn paard gaan. Als ze dan valt, dan maakt het niet uit dat ze erg vies is. En om de week gaan we naar het zwembad (in zomer hebben we een abonnement voor buitenzwembad en gaan we om de dag)
Hier gaat mijn vent 1x naar de ene opa en oma en 2x de andere opa en oma in mijn huis. Sinds kort ook 1x naar Kdv voor contact met kindjes. Hier doen we Vanalles met hem. Speeltuin, kinderboerderij, boodschapjes, helpt mee in huis met dingen. Hij heeft veel speelgoed wat hij zelf kan pakken en ook zichzelf mee kan vermaken; autootjes, boekjes, stapelblokken, megabloks, ballen, ballenbaan, balonnen etc etc. Ook tekenen,verven etc vind hij super maar dat doen we echt samen zodat t geen chaos wordt. Verder kijken we ook lekker babytv etc. En wat hij het leukste vind; rondjes door het huis rennen. Ik ren dan achter hem aan en doe hem na. Dus gillen, laten vallen, rollen etc etc. Hij heeft hier zoveel lol in en hij kan dat lekker zijn energie kwijt terwijl t buiten slecht weer is. Op zondag doen bijna altijd iets leuks met zijn drieën: dierentuin, zwembad, ballorig oid, bos, strand. Dat is echt de dag voor leuke dingen met t gezin. Dit heb ik echt van huis uit meegekregen. We waren altijd ergens op zondag en heb daar goede herinneringen aan. Ik wil hem dat ook meegeven van kleins af aan.
Als tip heb ik: zwemles. Met peuterzwemmen ben je zo ongeveer de hele ochtend zoet (erheen gaan, omkleden, zwemmen, daarna nog even spelen in het pierenbadje, fruit eten, aankleden, naar huis). Smiddags kan je dan lekker wat 'binnen' dingetjes doen. Ook een tip is peutergym. Omdat ik tbm ben moest ik eea verzinnen om 5 dgn in de week de dagen leuk te maken. Nu gaat ie 3 dagen naar de psz en gaan we nog 1 ochtend gymmen, baby gaat dan mee. K ga trouwens ook vaak op bezoek ergens bij vrienden met kindjes. Je hebt ook vaak van die speelgroepen (weet t cb meestal wel). En naar de bieb gaan is ook leuk uitje in de winter.
Ik merkte dit ook al een tijd aan mijn dreumes (vooral afgelopen weekend) dat ze toe is aan uitdaging / iets nieuws. Mijn meisje van 17 maanden gaat ook niet naar een opvang. Ik ben een thuisblijfmama. Ik ben vandaag wezen kijken voor peutergym en kwam iets tegen waar we zaterdag gaan kijken en mag 3 proeflessen nemen. Ben erg benieuwd! Ze doen dan klimmen, klauteren en dat al soort dingen maar ook muziek en dansen. Echt wat voor haar! Misschien een tip voor jou?
Hier gaat kleine 2 dagen naar KDV, 1 dag naar oma en de overige twee dagen gaan we naar de speeltuin, kidsplayground (soort ballorig), eendjes voeren, de stad in, naar familie. We zijn niet vaak thuis, behalve met rotweer
Peutergym is hier in de buurt alleen op zaterdagochtend en dat vind ik niet echt handig, we slapen dan allemaal lekker uit dus daar doe ik haar denk ik geen plezier mee. Zwemmen heb ik ook al naar gekeken maar ik moet met 2 bussen om bij een zwembad te komen (heb geen rijbewijs) dus dat houdt me ook wel een beetje tegen. Lezen vind ze erg leuk, ze zit soms ook wel een minuut of 15 op de grond met haar boekjes. En ze doet nu ook wel 'toneelstukjes' met haar pop of haar keukentje. Maar dit duurt allemaal zo ontzettend kort en dan is een dag soms zo ontzettend lang, haha!
op maandag en vrijdag ben ik alleen met de kinderen van bijna 4 en 1,5 jaar. opstaan om 7 uur. en rond 8 uur hebben we ontbeten en opgeruimd. daarna even tv aan en beiden aankleden. 08.30 boekjes lezen/racebaan opbouwen etc. 09.30 thee met koekjes 10.00 ergens naartoe. bij iemand op de koffie, naar de winkel, eendjes voeren, kinderboerderij. 12.00 terug voor middageten. 12.30 bedtijd voor de jongste die slaapt dan tot ongeveer half 4. met de oudste ga ik dan kleuren/kleien/huis opruimen. 15.30 jongste uit bed. verhaaltje lezen, boekjes doorkijken, lego bouwen 16.00 thee met fruit daarna zet ik ze samen aan het spelen en ga ik zelf huis opruimen. 17.00 ze helpen beiden mee met koken, zet ze in de keuken op een stoel. 17.30 eten. 18.00 afruimen en nog even spelen of hond uitlaten als het licht is buiten. 18.30 pyjama aan en fles , tandenpoetsen etc. 19.00 naar boven, nog even knuffelen en een verhaaltje en dan slapen. maar nu het winter is is het wel lastiger hoor vind ik. soms denk ik wel eens van; neeeeee niet alweer lego of een boekje of de treinbaan haha.