babyzwemmen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door justme66, 4 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hallo,

ik had even een vraagje over de temperatuur van het water voor babyzwemmen. hier in de buurt is babyzwemmen in een bad van 32 C, maar helaas kan ik niet op die uren. nu is het bad ook op andere dagen open, maar dan is het bad 30 C. is die temp ook goed voor de baby of te koud?

groet justme

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik heb het even nagekeken op internet. Er wordt het volgende gezegd;

32 graden is een ideale temperatuur, want het is de gevoelstemperatuur. Een enkele graad eronder ervaar je al als koud, een graad erboven als warm. Bij 32 graden houdt een gezonde baby het wel een half uurtje vol. Soms zijn ze het eerder zat, dat verschilt per baby."

Wat gebeurt er als het water te koud is?
    Wat gebeurt er eigenlijk, als het water te koud is? Behalve dat het gewoon niet lekker aanvoelt, kan de lichaamstemperatuur van de baby zakken, wat gezondheidsrisico's kan geven. Daarbij spelen twee dingen een rol: de leeftijd (we spreken hier over kinderen van 0 tot 3 jaar) en de tijd dat je in het water bent.
    Stel dat het water 31 graden is. Dan zakt de lichaamstemperatuur van kinderen van 0 tot 3 jaar 0,2 graden als ze 15 minuten in het water blijven. Bij een starttemperatuur van 37 graden komen ze dus met 36,8 graden het water uit.
    Dat is nog acceptabel, aangezien 36,6 graden de grens is. Daaronder wordt het lichaam vatbaarder voor ziektes. Denk bijvoorbeeld aan longontsteking en oorontsteking. Als een klein kind (van 0 tot 3 jaar) 45 minuten in water van 31 graden blijft, zakt de temperatuur 0,6 graden. Dan kom je dus op 36,4 graden, wat onder de genoemde grens is.

Ook wordt er weer door iemand anders gezegd;
    Wat ons betreft gaat iedereen lekker babyzwemmen als ouder en kind er plezier aan beleven. En zodra een van beiden het onaangenaam vindt, omdat het te koud is of om een andere reden, dan stop je er gewoon mee (of zoek je een ander zwembad waar het water wat warmer is).

Ik zelf zou wachten tot er plaats is, of een ander zwembad zoeken. Maar de keus is natuurlijk aan jullie zelf.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina