Slaapzak i.c.m ....?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lana1986, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Hallo,

Mijn dochter is bijna vier maanden oud en ik heb gister een (winter)slaapzakje voor haar gekocht. Nu vroeg ik me toch een paar dingen af :p. Ten eerste: wat zal ik haar aandoen in de slaapzak? Alleen een romper met korte mouw i.c.m. sokjes? Of ook een broekje en iets met lange mouwen over de romper? Verder: hoe kan ik haar het beste instoppen? Met een laken? Of ook deken erbij?

In de slaapkamer is het vrij koud 's nachts (15/16 graden) en overdag rond de 17/18 graden. Het wordt buiten echter kouder en kouder, dus haar slaapkamer zal ook wel steeds kouder worden ;).

Mijn dochter is trouwens vrij warm van zichzelf. Als ik haar weleens temperatuur is ze vaak rond de 37,3 graden. En dan is ze niet eens echt heel warm aangekleed.

Dus ja, ben erg benieuwd hoe jullie je kleintjes aankleden als ze een slaapzak dragen :D.

O en dan nog even iets anders! Ik heb me rot gezocht naar een slaapzakje van 100% katoen waarbij de vulling ook echt katoen is. Helaas is elke slaapzak gevuld met polyester. Ik heb gelezen dat polyester minder ademend is en daardoor je kindje het nogal warm kan krijgen. Maar ja, elke slaapzak heeft deze vulling. Welke slaapzak hebben jullie? Is deze gevuld met polyester? En merken jullie dan dat je kleintje erg warm is? Ik heb er trouwens eentje van de Prénatal gekocht. Wilde namelijk graag een betaalbaar slaapzakje uitproberen, omdat ik niet weet of onze kleine dame wel lekker gaat slapen in een slaapzakje ;).

Nou, weer een heel verhaal, maar hopelijk hebben jullie tijd en zin om dit te lezen... En te reageren natuurlijk :D.

2. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Mijn dochter is 1,5
    Ligt in een winter slaapzak (puckababy 4 seizoenen)
    Met romper korte mouwen, pyjama met lange mouwen en broekje ZONDER sokken.
    En daar is het in de nacht ook 15 graden.

3. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier dochter 9 maand, heb ook de puckababy 4seizoenen

Hier draagt ze : Romper lange mouw, pyjamabroek, herfstdeel v/d slaapzak
    Het dekentje stampt ze van zich af, 's morgens als ik haar losrits voelt ze lekker warm aan.

Het is 's nachts nochtans maar 14-15 graden op haar kamer momenteel :s

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    In principe heb je bij een slaapzakje geen deken of lakentje meer nodig. Het slaapzakje is warm genoeg.

Mij lijkt dat ook wenselijker ivm de warmte. Een dekbed wordt onder andere afgeraden omdat dit bestaat uit 5 lagen (hoes - dekbed laag 1 - vulling dekbed - dekbed laat 2 - hoes). Tussen iedere laag zorgt een laagje lucht voor extra ventilatie, en dat is al snel te warm voor een kindje waardoor het risico op wiegendood vergroot wordt.

Een winterslaapzak heeft 3 lagen: buitenkant - vulling - binnenkant. Als je daar nog een lakentje en dekentje aan toevoegt, kom je toch weer aan die 5 lagen die afgeraden worden. Ik zou het dus alleen bij het slaapzakje houden.

Qua kleding laten wij het afhangen van het weer. Als we nog een zomerslaapzakje gebruiken krijgt hij bijvoorbeeld een romper met lange mouwen en een pyjamabroekje aan. Als hij een keer wakker wordt met koude voetjes, krijgt hij de volgende dag ook sokjes aan.

Als we overstappen op een dikker slaapzakje, gaan we vaak voor dunnere kleding. Zo kan je wat spelen in de overgang tussen de seizoenen.

Bij de opvang leggen ze de kindjes alleen in hun romper/truitje als het slaapzakje geen mouwen heeft. Daar trekken ze het broekje helemaal uit en hebben ze ook geen sokjes aan. Maar daar is het net wat warmer dan bij ons in huis.

5. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Wij hebben ook de puckababy 4 seizoenen. Ze draagt pyjama en romper, geen sokken. Momenteel is het s ochtends vroeg 9 graden, als ik om 7 uur op de babyfoon kijk! Gelukkig ligt ze dan al bij ons in bed, vaak begint ze toch te spoken om 4 uur. Ze is dan wel leker warm, maar handjes en gezichtje erg koud.

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik gebruik overigens de slaapzakjes van de hema, en zie dat die ook verschillende samenstellingen hebben. Hij wil de links niet goed kopieren vanuit de webshop...

Maar er zijn winterslaapzakjes (en 4-seizoeneslaapzakjes) van 100% katoen, en ze hebben varianten met een mix (75% katoen en 25% polyester)

Ik ben zelf erg tevreden over de slaapzakken van de hema. Prima kwaliteit, ook na vaak wassen, en leuk qua prijs.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier een winter slaapzak met mouwen. Daarbij draagt hij een romper korte mouw en een pyjama (dus ook een broek), hij draagt geen sokken.
    Hier ook geen deken in combinatie met de slaapzak.
    Toen hij kleiner was wel een laken gebruikt om hem strak in te stoppen, maar op een gegeven moment ging hij zo draaien en woelen dat dat geen nut meer had.

Ik heb alleen geen flauw idee watvoor vulling de slaapzak heeft. Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit zo op gelet. Haal slaapzakken vaak bij de Hema/ Prenatal of V&D, dus ga er dan eigenlijk vanuit dat het 'goede' slaapzakken zijn. :)

8. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Ik heb nu een gewone puck a baby 0-3 maanden, waarbij ze dus ingebakerd zit.
    Nu zie ik dat er ook 4 seizoenen zijn? Zitten ze dan ook nog met de armpjes erin? Want die ik tegenkom op internet hebben allemaal mouwen.

9. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Nee, armpjes eruit.. 4 seizoenen is vanaf 6 maand - 2,5 jaar en is echt een slaapzak, heeft niks met inbakeren te maken. Het is wel een redelijk smalle slaapzak waardoor ze zich geborgen voelen
    Is idd met mouwen

10. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Winterslaapzak zonder mouwen, romper korte mouw, pyama truitje en broekje, geen sokjes.
    Het is 's nachts rond de 16 graden op de slaapkamer.

11. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties dames! Ben weer een stuk wijzer :D.

@Billy60: Jeetje, 9 graden! Dat is echt heel koud zeg :eek:. Ik vind 15 graden al vrij fris haha.

@Micera: Bedankt, dan ga ik ook nog bij de Hema kijken! En fijn van je uitleg van die lagen, wist ik helemaal niet. Ik dacht eigenlijk dat een dekbed gewoon warmer was door het materiaal :p. Maar gebruik jij van de Hema dan een slaapzak waar ook polyester in zit?

12. MamavC

MamavC Niet meer actief

Onze dochter is 7 maanden. Ze slaapt in romper lange mouw, tshirt lange mouw en legging in een winterslaapzak zonder mouwen.
    De slaapzak is van de Hema, maar heb ze ook van Prenatal en Wibra gehad. Geen idee wat voor materiaal trouwens, een deken is hier al maanden geen optie meer dus vandaar.

13. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De slaapzakjes die we tot nu toe hadden waren allemaal 100% katoen van de hema. Ik zie nu pas dat de laatste slaapzak die ik toevallig vorige week had gekocht een mix is, met 75% katoen en 25% polyester. Nu mijn zoontje 1,5 is maak ik me daar niet zo'n zorgen over, dus laat ik hem daar lekker in liggen.

Overigens gebruiken we de mouwen eigenlijk nooit, het wordt hier in huis nooit echt kouder dan 15/16 graden. De mouwen rits ik er standaard af. Bij de opvang liggen ze in de winter ook in buitenbedjes, daar gebruiken ze wel een slaapzak met mouwen.

14. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze dochter is een echte koukleum, ze slaapt in een winterslaapzak van de hema (100% katoen) romper korte mouw, flanellen pyjama, geen sokken. + een lakentje en enkele deken. Het is snachts 13/14 graden.

Deel Deze Pagina