Vraagje aan moeders wiens baby/dreumes doorslaapt

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door studente90, 16 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. studente90

    studente90 Actief lid

    28 dec 2013
    411
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je de slaapguru’s moet geloven kun je baby’s coachen naar doorslapen. Ik volg die regels superstrikt op, slapen is zelfs een beetje stressvol geworden, maar mijn dochter van bijna 1,5 wordt echt nog wel meerdere keren wakker.

    Ik vraag mij af of de moeders wiens kleine kinderen doorslapen:

    Hebben jullie echt een strak slaapritme met wakkertijden en dergelijke?

    hebben jullie bepaalde dingen gedaan of gelaten (slaaptrainen, laten huilen, oefenen met wakker in bed leggen ofzo)?

    ik ben benieuwd. Ik geloof eigenlijk niet zo dat je elke oudere baby kan trainen tot niet meer wakker nemen, moet ik hun gewoon met een korrel zout nemen? Moet ik meer mijn best doen? Moet ik het gewoon uitzitten?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou het negeren. Doorslapen heeft volgens mij vrijwel alles met karakter te maken, en nauwelijks met acties van buitenaf.
     
    SAARC en nizzie86 vinden dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Dit.
    En de behoefte van de ene baby ligt anders dan bij een ander.
     
    nizzie86 en Shakes vinden dit leuk.
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb drie kinderen en ze sliepen allemaal op een andere leeftijd door. De eerste heel vlot, de tweede heel laat (2 jaar) en de derde doet het met 15 maanden tijden wel en dan weer niet.

    Ouders denken graag dat wat hun kinderen doen het gevolg is van hun eigen handelen. Mijn conclusie is dat dat bullshit is.
     
    SAARC, Paardenbloem, Neuzeke en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik denk wel dat je kan proberen om de “juiste” omstandigheden te creëren.
    Sommige kindjes willen graag ingebakerd worden, mijn oudste hield zichzelf wakker met haar handjes,
    eenmaal ingebakerd werd ze de slaapster die ze nog steeds is namelijk Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz :D
    Jongste meisje hield van stilte. Nog steeds. Geen herrie en gedoe.
    Dus een rustig kamertje met weinig afleiding en ja, we waren stil als zij ging slapen.
    Zoontje had reflux en slapen was een ramp.
    Kortom, je doet wat je kan. Soms helpt het en soms totaal niet..
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.694
    14.045
    113
    Doorslapen is al vanaf 5 uur achtereen. Je kan op je kop gaan staan maar zij trekken t langer dan jij en met een uurtje slaap zijn zij al bijgeladen terwijl wij kapot gaan. Na 6 weken niet slapen (extreme huilbaby met reden) was t hier wel duidelijk wie dat langer volhield.

    Wij hebben, nadat we dat huilen achterhaald hadden een top slapertje in de regel genomen, tenzij je de "poessie miaaaaauw, poessie mieaaaaauw" en aanverwanten als 3 uur 's nachts bezwaarlijk noemt. Bedoel, ik hoef er niet heen tenzij ze wat kwijt is en zij heeft pret in dr bed. Dat doet ze al sinds 14 maanden oud (toen nog niet met liedjes) alle knuffies kregen toen verhaaltjes verteld en oh wat was t daar gezellig. Ik luister met een grote grijns en draai me om. Vervolgens tukt ze zelf weer verder tot pak m beet 09:00 (kan uurtje eerder zijn of 2 uur later afhankelijk van omstandigheden). Knuffies weg heeft geen effect, kind kan met dr tenen alleen al een feestje maken.

    Zorg voor een vast patroon van handelingen, hoeft niet noodzakelijkerwijs op de klok. Ik kijk echt naar haar ogen en de ene keer is t 17:00 andere keer 19:00, meestal 18:00-18:30. Voor 08:00 wordt zij toch niet uit zichzelf wakker.

    Probeer het vooral niet stressvol te maken. Beetje t zelfde als met eten, hoe moeilijker je er zelf over doet hoe rotter het gaat worden. Dat wordt dan een gevecht zonder end en geheid dat je die verliest.

    Als baby zijnde liet ik t al redelijk los, vooral in de middag. Ik legde haar op bed met een knuffie waarmee ze prima veilig in slaap kon vallen. Ging ze ermee spelen ipv slapen, ook prima. Ik deed de kamers ff stoffen en zuigen en de was. (Was op dezelfde verdieping) praatte tegen dr en kwam zo nu en dan even dr kamer binnen om wat op te ruimen. Soms was t plop en lag ze te snurken, dan deed ik stilletjes haar deur dicht en liet ik haar maar slapen. Was ze nog wakker en werd t m echt niet, dan maar weer mee naar beneden. Had ze toch weer een leuke ervaring met dr bedje, weer een oefening "uit het zicht is niet weg" gehad en het huishouden was weer een stuk gedaan.

    Nu kleed ik dr beneden om na t eten, even tanden poetsen en dan mag ze op de bank onder een dekentje nog 1 pieter konijn kijken. Sommige kinderen moet je dat niet bij doen (prikkels) maar hier gaat t goed. En daarna is het tv uit en moet ze naar boven, dat doet ze ook. Niet altijd zonder morren hoor, de legio excuusjes beginnen al aardig te komen maar zij is nu bijna 3 dus dan kan je er op wachten. Poes lichtje aan, muziekje aan, laatste kus en met 1 zinnetje die we al herhalen sinds dat ze een dag oud is gaan we dr kamer uit.

    Afgelopen 2 nachten is t overigens hier wel bal, dus mama beetje sacho (en papa hoorde t niet, grieperig dus flink weg). Nog geen idee waarom precies, ze begint ineens te huilen om 03:00 en kom je bij dr wacht er een bijdehand engeltje op je met tig kusjes en een uitnodiging of je voor wil lezen naast haar op bed. Slijmjurk. Tis vrij uitzonderlijk maar ook hier komt het voor.
     
    Merell90 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    De oudste heeft tot 3 jaar volgens geen enkele nacht klokje rond geslapen.
    De jongste voor ze 4 maand oud was al.
    Allebei precies hetzelfde gedaan, allebei borstvoeding, allebei bij mij op de kamer, nooit laten huilen, en geen training.
    Het was dus op een gegeven moment zo dat ik voor m’n peuter er snachts uit moest terwijl baby de hele nacht sliep.
     
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.178
    113
    Ja, dat geloof ik ook.

    Mijn beide kinderen sliepen erg snel klokje rond maar als ik zo rondlees hier doe ik echt niet (veel) anders dan andere moeders...
     
  9. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Mijn zoon was erg snel met doorslapen (week of 8). Al en toe is hij even wakker, maar zodra hij de fopspeen terug heeft, slaapt hij verder.
    Ik ben heel slecht in regelmaat, dus ik doe werkelijks niets op de klok, maar let puur op hem. En niets van training. Als hij huilt, troost ik hem. Ik probeer op te passen met gewenning, maar dan nog. Ik zou liever later moeite doen om iets af te leren, dan nu laten huilen.
     
  10. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Tja, denk dat het een combinatie is. Mijn zoon sliep door met 8 weken. We hoeven eigenlijk nooit iets met hem ‘s nachts. We houden een vast slaapritueel aan, tandjes poetsen, boekje lezen. Daar zijn we met drie maanden (toen nog geen tandjes poetsen..... haha) mee begonnen. Elke avond zelfde tijd naar bed. Maar overdag varieert zijn slaaptijd. Hij kan er blijkbaar goed tegen. In het begin deed ik maar wat, ik weet nog dat hij ging wennen op het kdv en dat de leidster voor de intake vroeg: wat zijn zijn slaaptijden? Ik: grote ogen, krekelgeluiden....... slaaptijden???? Ik voedde hem en knuffelde met hem en legde hem dan even weg en dan sliep ie, die eerste tijd slapen ze zoveel. Dus bij mij ging het vanzelf. En vanaf 3 maanden een vast bedritueel. Dus ook nooit methodes toe hoeven passen om hem te laten slapen. Succes!
     
  11. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.616
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wij hebben 3 doorslapers. De precieze leeftijden weet ik niet meer, maar alledrie voor het eind van mijn verlof.

    Daarbij hebben er twee autisme. Bij de meeste kinderen gaan autisme en slaapproblemen hand in hand. Bij die van ons dus niet.

    We hebben een zeer strak bedritueel. Verder dan dat, hebben we hierin gewoon geluk.
     
  12. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Hier twee makkelijke slapers en ik denk ook dat wij gewoon mazzel hebben. Sliepen beide door vanaf een week of 8. Uiteraard wel af en toe nog eens wakker 's nachts met honger/verkouden/bang/zomaar maar niet structureel. Met beide geen vast schema, inderdaad ook bij de intake van het kdv vroegen ze naar slaaptijden.... Eh, gewoon als ie in zn oogjes wrijft moet ie naar bed.

    Nooit iets getraind ofzo, echt, ik doe maar wat. Ik denk dat het grotendeels karakter is. En ieder kind heeft wel iets, die van mij zijn super slechte eters. Vriendin met 2 kids in dezelfde leeftijd heeft het omgekeerde: kinderen die alles eten maar beroerd slapen. We grappen altijd dat ze blijkbaar maar 1 ding goed kunnen.

    Lijkt me wel echt heel zwaar hoor! Kan me goed voorstellen dat je alles probeert. Maar ik denk dat je maar beperkte invloed hebt. Ik zou denk ik proberen om het zoveel mogelijk los te laten en er zo min mogelijk stress om te maken. (Dat is wat ik nu probeer qua eten, hoe krampachtiger ik doe hoe slechter het gaat.) Dus zelf héél erg op tijd naar bed om toch aan redelijk wat slaap te komen en afwisselen met je partner. Wie weet als je je er bij neerlegt dat je er nu eenmaal 's nachts uit moet valt de stress weg en komt dat het slapen ten goede?

    Maar belangrijkste is denk ik jezelf niets verwijten. Je doet het goed, je hebt gewoon pech dat jouw kind een slechte slaper is.
     
  13. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Hier 2 moeilijke slapers. Bij de eerste slaapcoach ing gedaan, sliep met 3 maanden door en alleen bij ziek zijn, of randjes nier. (doorslapen was overigens niet het doel. Überhaupt slapen was het doel, en uiteindelijk volgde op een schema bij hem het doorslapen. Week ik van het schema af, was het drama in de nacht)

    Bij de jongste... Zucht. Zou al fijn zijn als hij überhaupt 2 uur achter mekaar gaat slapen. Hou ook een redelijk schema aan, slaapcoach in de hand genomen maar nope. Bij hem werkt tot nu toe niks, elk half uur wakker. Is nu 6 maanden, doorslapen zou niet perse hoeven maar elk half uur trek ik niet.
     

Deel Deze Pagina