Hoi Hoi, Ik heb nooit moeite gehad om het ritme van ons vriendje te volgen, maar nu hij 8,5 maand is kan ik in eens vrij weinig met zijn 'ritme' qua slapen en spelen.. Moet hij nu slapen of niet slapen, alleen spelen of samen spelen etc.. Bijvoorbeeld gisteren; om 07.30u wakker, rustig aangekleed etc en rond 08.00u de eerste fles, daarna was het tot nu toe altijd lekker spelen in de box. Nu is het zodra ik hem erin zet en even weg loop (om bijvoorbeeld de vaat te doen) meteen gillen en schreeuwen om aandacht... even spelen met hem dan maar, dan gaat het 5 minuten goed en is het weer hetzelfde liedje... Dan zie ik hem wrijven in zijn oogjes dus moe, meteen fruit geven (09.00u) en daarna in bedje gelegd. (eerst rustig slaapzakje aan etc zodat hij het spelen even kan 'afbouwen') Het gevolg, een kindje wat zijn hele bedje door kruipt/klimt en vervolgens gaat huilen, maar slapen ho maar, en dat dan minstens een uur lang... (was hij dan toch niet moe??) Ik heb al geprobeerd om de hond rond deze tijd uit te laten maar dan komt er ook niks van slapen en zodra we thuis zijn is het hetzelfde liedje. Spelen jullie de hele dag samen met je kindje? Zolang ik hem blijf entertainen vind hij het wel prima maar ja, ik moet ondertussen ook wat dingetjes doen... Hopelijk kunnen jullie je dagritme een beetje beschrijven, misschien heb ik er wat aan! Alvast bedankt!!
hoi 06:00/07:00 wakker, even op bed spelen en aankleden 07:30 eten en gaat dan zelf spelen, kan goed alleen spelen als hij moe wordt dan even samen spelen. 09:00 weer naar bed toe 10:30 wakker en fruit 11:00 spelen, wandelen, ergens naar toe. 12:30 boterham 13:00 samen spelen 13:30 naar bed 15:30 wakker iets drinken en rijstewafel ofzo 16:00 ergens naar toe of spelen 17:30 eten 18:30-19:00 naar bed toe
Ik herinner me inderdaad wel van die fase dat het zo lastig inschatten is of ze nou moe zijn of niet. Heb mijn dochtertje ook talloze keren na 5 minuten weer uit bed gehaald omdat ze de heleboel bij elkaar schreeuwde, terwijl ze net daarvoor toch echt moe leek te zijn. Dat wordt wel makkelijker nu ze ouder is. Ze snapt nu ook wat ik bedoel als ik vraag of ze op bed wil en loopt dan of met duim in de mond richting de deur, of ze rent heel hard weg... Dat moeten entertainen is hier altijd in fases geweest, sommige periodes kon ze zich prima vermaken, soms was het een ramp...veel afwisselen hiel dan wel, even samen spelen en dan weer even zelf tot ze zich weer kwam melden.
Super bedankt voor de reacties! Hopelijk is het dan maar een fase..! Ik ga me in ieder geval vast voorbereiden dat ik de dingen die ik MOET doen maar doe in de avonden of op de dagen dat hij bij de oppas is.
Wij zitten met school dus slaapt op vaste tijden 7.00 wakker boterham en fles 8.15 naar school 8.45 thuis en spelen 9.15 fruit en drinken 9.30-11.00 slapen dan spelen en 11.30 weer naar school 12.00 thuis en lunchen 12.45 weer terug naar school 13.15 thuis en weer naar bed 14.30 wakker en wat drinken en spelen 15.00 naar school 15.30 thuis en fruit en drinken dan spelen 17.00 slapen tot 17.30 17.30/18.00 warme maaltijd en toetje 19.00 fles en naar bed
Met 8 maanden ging ze over van 4 naar 3 slaapjes. 6.00 wakker en ontbijt 7.45 - 9.00 slapen 9.30 fruit 11.30/45 boterham met melk 12.00-14.30 slapen 15.00 wat drinken, soepstengel, fruit oid 17.15 warm eten vers + toetje 17.30-18.00 slapen 19.00 120/4 19.30 naar bed Ongeveer....
7.30 wakker 9.30 naar bed 11.30 wakker 14.00/14.30 naar bed 16.30 wakker 19.30 naar bed. Ze speelt tussendoor in de box of op de grond. Ik speel met haar, maar laat haar ook vaak alleen spelen. Vaak zoekt ze me even op en checkt of ik er ben. Maar ze speelt wel door. Ik weet niet of jouw kindje al kruipt/tijgert, maar sindsdien vermaakt ze zich nog beter. Ze kan gewoon lekker op onderzoek uit. Als ze het niet meer zo leuk vindt, speel ik met haar of ik neem haar mee naar een andere situatie zoals de keuken ofzo. Of ze krijgt ander "speelgoed", zoals een tupperware bakje of een plastic vergiet. Klinkt misschien raar, maar dat vindt ze heel interessant. Rond de 8,5 maand is er ook weer een sprongetje, dus misschien heeft je kindje daar wel last van?!
O ja die leeftijd kan vermoeiend zijn. Bij mij werkte het goed om zl op de rug in de draagzak te doen. Dan kon ik lekker mijn ding doen en hij kon of lekker om zich heen kijken of een dutje doen.
Bedankt weer allemaal! Vandaag toevallig ook maar 1 slaapje, vanmorgen was hij gewoon echt niet moe dus ben na het wandelen maar even naar het dorp gefietst, daarna rustig boterham gegeten en zelfs nog lekker alleen gespeeld! om 12.00u naar bed gegaan en hij is gewoon rustig gaan slapen (wat hier bijna nooit voorkomt overdag!) Dus misschien vaker 1 slaapje gaan proberen... Mits hij niet moe is natuurlijk! (hij slaapt de avond/nacht van 18.00u tot 07.30u zonder wakker te worden, dus hij heeft natuurlijk al veel slaap erop zitten dan!)
als ik het zo lees, zit ie in de overgang zoals als ik er zelf altijd mee grapte.(in dit geval van 2 naar 1 slaapje) Ik zou idd 1 slaapje proberen en je zal zien dat ie er af en toe nog 2 nodig heeft en uiteindelijk zal 1 voldoende zijn. Het is idd lastig zoàn pirode als ze zo aan het rommelen zijn met slaapjes.
onze zoon slaapt trouwens ook 12 a 13 uur op een nacht maar heeft nog steeds behoefte aan 1 slaapje van 1,5 a 2 uur en hij is al 2.
Hier momenteel ook een slaapje per dag.. de middagslaap pikt ze gewoon niet meer. Heel vervelend mdat ze dan echt wel moe is/wordt. Ik probeer haar maar wat zoet te houden en gelukkig heeft ze een grote zus. Hier nu 19.30 slapen maar komt s nachts nog steeds een paar keer helaas.