baby gebaren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Isademi, 25 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

Wat leuk dat je dat nu aan het leren bent, ja ik ken helemaal geen dove mensen, onze zoon had 1 slechte oor bij zijn geboorte maar als het goed is dat bijgetrokken (alhoewel hij nog steeds erg slecht praat maar hij begrijpt mij wel maar als ie over 3-4 maanden nog steeds zo slecht praat gaan ze zijn gehoor weer testen,,)

Het maakt de brug van goedhorende en slechtehorende / dove mensen wel veel kleiner vind ik een goed iets, en lijkt me ook leuk (maar wel moeilijk) om te leren..

Ik heb er al zin in, maar moet soms nog heel even denken wat wat ook alweer was.

Begin je trouwens met alle worden of eerst 5 en dan pas verder ofzo???

2. barbeestenboel

barbeestenboel Actief lid

20 mei 2007
    381
    0
    0
    Ik was hondentrimster, nu thuisblijfmam.
    Je moet geloof ik met een paar woorden beginnen, maar doordat ik er nu zoveel ken door mijn cursus, gebruik ik er best veel.
    Ze begrijpt de gebaren al prima (ik test het wel eens door alleen het gebaar te doen en niks te zeggen en dan snapt ze me al) alleen gebaart ze nog niet zoveel terug.
    Ik ken trouwens ook geen dove mensen, maarja, vond het wel leuk om zo'n cursus te doen.
    Er zit wel verschil in de verschillende gebaren uit verschillende landen. Wij spreken natuurlijk ook niet wereld wijd dezelfde taal.
    Maar als je het gewoon doet voor jezelf, maar het helemaal niet uit welke gebaren je gebruikt als je maar steeds de zelfde voor een woord gebruikt.
    Als je nederlandse gebarentaal leert, dan kunnen ze later met dove mensen praten, maar dat is ook niet mijn opzet. Als ze eenmaal goed praat zal het gebaren wel versloffen.

groetjes,bar.

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    is de babygebaren "taal" hetzelfde als de Nederlandse gebarentaal? of zit er veel verschil tussen (ik bedoel hoe verzinnen ze anders die gebaren?) hihi

4. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Ik werk in het onderwijs voor dove en slechthorenden. Iemand vroeg of de gebaren onder een taal vielen. Er is wel degelijk een groot verschil tussen nederlandse ondersteund met gebaren en gebarentaal. Bij de ondersteuning (zoals het woord al zegt) spreek je nederlands en ondersteun je woorden met gebaren. Gebarentaal bestaat alleen uit gebaren er wordt dus niet bij gesproken.
    Bij kinderen die later of moeilijk praten KAN gebaren helpen. Maar dan moet er bij gepraat worden. Het kan het kind een extra mogelijkheid tot communicatie geven. Dus als de spraakontwikkeling niet zo vlot gaat wil het nog niet zeggen dat het kind het niet begrijpt, hij kan zich alleen niet verwoorden. Dan kunnen de gebaren ondersteuning bieden. Maar ik spreek nu over kinderen in de basisschoolleeftijd. Bij baby's weet ik niet precies wat het gaat doen. Zolang je erbij blijft praten lijkt het me alleen maar een positief effect hebben. Ik kan me zo indenken dat een kind eerder een motorische handeling kan maken dan een woord goed uitspreken. Dus vooral doen! Ik ga het ook proberen bij mijn dochter. Succes!

5. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    leuk om te horen en te weten!

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kan iemand mij uitleggen waarom een kind dat gebaren leert sneller en/of beter leert praten?

Niet dat ik bang ben dat mijn kind niet goed of pas laat leert praten, maar ik vraag het me gewoon af.

7. firegirl

firegirl Niet meer actief

Een kind kan met gebaren gewoon al veel eerder iets duidelijk maken dan dat ze kunnen praten. Rond deze leeftijd zwaaien ze immers ook al gedag. Nou op die manier doen ze dan die andere gebaren ook. En praten doen ze nog voor een paar maanden niet!

Maar ze leren dan dus al wel een link leggen tussen 'iets' en een gebaar en het woord wat mama zegt. Er is een onderzoek naar gedaan en het is dus wel bewezen dat het meewerkt in de ontwikkeling van kindjes.

8. zogelukkig

Maar doet mama dan een gebaar voor, dus eerst met woord erbij en dan later zonder het gebaar voor te doen?
    Dus ze leren ipv het woord dat ze nog niet kunnen zeggen het gebaar voor dat woord. Gaan ze daardoor juist niet later praten, vraag ik me af? Want ze kunnen immers met het gebaar aangeven wat ze willen, waarom zouden ze het gebaar dan weer terug om willen vormen tot het woord waar het voor staat?

Wij zijn allebei heel non-verbaal en praten ook veel met ons zoontje. Hij gebaart steeds meer en als het in de genen zit, gaat hij vroeg praten. Maar niks gepushed hoor, alles op zijn tijd. We hebben geen haast.;)
    Hij kan ook dingen aangeven door er naar te kijken. Wij hebben twee honden en een daarvan ligt altijd binnen bij mij, de ander ligt liever rustig in de bijkeuken. Als ik vraag: "waar is 'hond zijn naam'?" dan gaat hij echt op zoek naar de hond, draait dan helemaal met zijn hoofd je in de rondte en als hij hem dan in het vizier heeft, gaat hij lachen of wijst er naar. Dat vinden wij wel heel knap!:p

9. barbeestenboel

barbeestenboel Actief lid

20 mei 2007
    381
    0
    0
    Ik was hondentrimster, nu thuisblijfmam.
    Je blijft het woord zeggen en het gebaar maken.
    Omdat een plaatje beter blijft hangen dan zomaar een woord, plak je een plaatje= gebaar aan het woord. Zodoende leren ze sneller woorden. Omdat je zelf ook steeds het woord zegt en gebaart, leren ze dat die 2 bij elkaar horen, dat het niet alleen een gebaar is.
    Nica gebaart en probeert het woord te zeggen. Alhoewel zij vaker woorden zegt dan gebaart op dit moment, dus het werkt zeker niet langzamer praten in de hand. Maar voor gebaren gebruik je de grove motoriek, wat ze nu al kunnen, en voor woorden de fijne motoriek , die is nu nog moeilijker. Een gebaar ondersteund het gesproken woord.
    bar

10. zogelukkig

Ah, duidelijk!;)

Deel Deze Pagina