Baby gebarentaal leren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Maxellera, 2 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Mijn vriend zijn nicht is afgelopen week met haar jongste dochtertje langs geweest en ze vertelde dat ze met haar oudste dochtertje nogal fanatiek was met het aanleren van simpele gebarentaal.
    Op die manier kon haar dochter op de leeftijd van 6 maanden al aangeven wat ze wilde (slapen, drinken, appel etc.), ook 'omgevings' gebaren leerde ze zoals meisje, mama, papa, opa etc. En zelfs ik hou van je, en 'goed gedaan'.

Dit vond ik toch heel interessant om te horen en leek me ideaal om toch te kunnen communiceren met je kind in de fase dat ze graag willen maar nog niet in staat zijn om te praten.

Zijn er hier meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben nog geen moeder maar het lijkt me wel heel leuk om dit te doen zodra ik de kans krijg. (Ze kent zelf trouwens geen gebarentaal, ze heeft gewoon een boekje met de meest gebruikte gebaren gebruikt, dus je hoeft geen expert te zijn ;) )

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Toevallig vorige week een workshop babygebaren gehad via mijn werk! Echt super leuk! Vanaf 6 maanden kunnen ze de gebaren begrijpen en vanaf 8 maanden kunnen ze ook terug gebaren.
    Enkele voordelen:
    Het is voor je baby een fantastisch middel om uiting te kunnen geven aan zijn of haar emoties en beleving.
    Frustratie en driftbuien nemen af, omdat je baby een manier heeft om zich te uiten. Hij of zij kan via gebaren duidelijk maken wat er is en voelt zich eerder begrepen.
    Het gebruik van Babygebaren ondersteunt de taalontwikkeling van je kind.

3. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Wat leuk dat je dit kon doen via je werk! Heb je er veel aan gehad? Ben benieuwd wat er dan allemaal aan bod komt in zo'n workshop. Werden ook de 'standaard' gebaren gebruikt uit de gebarentaal of gebaren die zijn aangepast an baby's?

Ik vind het wel een beetje vreemd dat aangezien het eigenlijk alleen maar voordelen heeft voor de ontwikkeling van het kindje en de communicatie dat je er niet meer van hoort tegenwoordig. Misschien is het nog niet echt 'gepromote' dat mensen niet weten dat dit een leuke manier is om je kindje te ondersteunen.

4. adi

adi Niet meer actief

Tja, natuurlijk kan het voordelen hebben om basale behoeftes duidelijker te maken. Maar ik zie er eerlijk gezegd geen nut in het aanleren van gebaren voor een meisje of 'ik hou van je'.
    het tweede uit een baby op haar natuurlijke manier vanaf de geboorte al. En tegen de tijd dat een kind snapt wat een meisje is, kan ze het woord meestal ook uitspreken.

Waar ik ern beetje huiverig voor ben is dat met deze hype babys dingen worden geleerd waar ze eigenlijk nog niet aan toe zijn, echte betekenis niet snappen, en ook niet nodig hebben.
    ik ben van mening dat, als een kind toe is aan woorden, hij deze woorden ook zal gaan uitspreken. Hetzelfde als lopen, zitten enz.

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Bij ons op de opvang doen ze sinds kort aan (baby)gebaren. Superleuk! Want wilde het zelf gaan doen, maar het werkt pas goed als je het elke dag consequent doet. Dus nu proberen we ook wat gebaren uit. Onze peuter van 2 jaar en 4 maanden pikt het (uiteraard) erg snel op. Maar voor onze baby ben ik bang dat we het nog lang niet vaak genoeg doen. Ik vind het in de praktijk toch erg lastig. Ik merk vooral dat het lastig gebaren is als je baby op schoot zit ofzo en als je baby jouw kant niet opkijkt, dus jouw gebaren niet ziet :)

Er is een app (alleen voor iPhone) met gebaren, zoek op iSignNGT.
    En je kunt online idd boekjes bestellen met veelgebruikte gebaren. Zie bijv. Babygebaren.

6. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Nu ik heb wat gebaren geleerd omdat ons meisje met 3 jaar nog niet goed kon communiceren, en gebruik ze nu bij onze zoon ook.

NIet altijd, maar als ik eraan denk wel....en zie...pas had hij dorst bij het eten..en ging hij het gebaar voor drinken maken! Was heel duidelijk....en toen ik het aan hem gaf kreeg ik ook een grote zucht en big smile!!

Was wel heel leuk om te zien hahaha. In dit soort dingen is het wel handig.

Trouwens het is ter ondersteuning he..je zegt het woord en gebaard erbij....anders gebruiken ze alleen het woord. Als je kind het gebruikt, vraag je wil je drinken? (met gebaar) en als het dan ja knikt ofzo...dan zeg je hier is je drinken (met gebaar) ....zo leren ze het gebaar te koppelen aan het woord en leren ze snel woorden.

Het heeft ons meisje goed geholpen, en bij ons ventje is het nu gewoon makkelijk...want hij is heel ongeduldig..... ;) en wil alles meteen hebben....

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Meeste kindjes zijn juist veel eerder toe aan zich begrijpelijk maken dan dat ze ze kunnen praten. Het lijkt mij heel handig om echt te weten of ze honger hebben, dorst of slaap. Of een gefrustreerde dreumes die mama of papa iets wil vragen of vertellen, maar gewoon de woorden nog niet kan uitspreken. Als hij dan al wel gebaren kent, kan hij het misschien wel en is hij minder gefrustreerd dat hij niet begrepen wordt.

Ik ben overigens wel meer voor het aanleren van "praktische" dingen. Ik zie het nut van "meisje" ook niet helemaal, want het besef van een verschil tussen jongen en meisje komt pas veel later. Maar als je niet zou gebaren, maar gewoon zou praten tegen je baby, zou je ook meisje of jongen zeggen, zonder dat zij dat echt snappen. De kunst met gebaren is dat het het best werkt als je veel gebaren verwerkt in wat je dagelijks vertelt. Dus als je het hebt over een meisje, gebruik je ook het gebaar voor meisje. Of ze dit terug gebaren is een tweede. Waarschijnlijk niet. Het is volgens mij niet mogelijk ze dingen aan te leren waar ze te jong voor zijn. Het is niet veel anders dan tegen ze praten zonder gebaren. Wat ze snappen, pikken ze op. Wat ze nog niet snappen, komt later.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vrienden van ons gebruiken het bij hun zoon met downsyndroom en daar zie ik het werken. Heel mooi, maar hier hebben we vlotte kids die zich snel genoeg verstaanbaar konden maken.
    Ik denk toch dat als ze gebaren mogen gebruiken, het praten minder noodzakelijk wordt, dus ik zie het nut niet zo. Als ze zich verstaanbaar willen maken, gaan ze maar leren praten hier.... ;)

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Dat schijnt dus omgekeerd te werken hè?
    Kinderen die ook gebaren leren, praten vaak ook sneller! Omdat hun taalontwikkeling toch wel eerder wordt ontwikkeld. En gebaren met woorden werkt als tekst met plaatjes. Je beide hersenhelften worden gestimuleerd.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, nouja, ik kan me dus voorstellen dat het twee kanten op kan werken. Ik weet niet of het altijd maar perse de goede kant opwerkt.
    Maar wat ik al zei: vlotte praters hier, dus ik zie voor die paar maanden de moeite niet ;)

11. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Inderdaad, het stimuleert juist het praten!! Ik vind het echt een mooie manier om te communiceren met je baby, je blijft er inderdaad bij praten, het is geen vervanging ofzo.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier geprobeerd bij de oudste, maar die pikte het helemaal niet op. Hij was ook laat met zijn taalontwikkeling, ook met zwaaien en andere doorsnee gebaren. Dus als je kind er nog niet aan toe is, dan pakt het het ook niet op. Het kan misschien wel helpen bij vlotte kinderen..

13. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Het was een korte workshop, maar je kon je ook aanmelden voor een langere cursus. Er worden inderdaad standaard gebaren gebruikt. Tijdens de workshop hebben we de meest gebruikte gebaren geleerd, liedjes gezongen met gebaren erbij en verhaaltjes voorgelezen met gebaren.

14. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Nee idd, het is ook zeker geen must. Bij gezonde kindjes is het gewoon voor de leuk :)

15. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wij hebben woorden als meisje en ik hou van je ook niet geleerd. Het gaat echt om de praktische dingen. Eten, drinken, schone luier, klaar, meer etc. Het gaat niet om toe zijn aan praten, maar de wereld een beetje duidelijker en overzichtelijker maken voor je kindje zodat hij weet wat er komen gaat en ook zelf kan vragen om iets als hij daar behoefte aan heeft. Natuurlijk kan hij gaan huilen als hij dorst heeft, maar als hij op een gegeven moment weet hoe hij er om kan vragen met een gebaar, hoeft hij niet te huilen en dat kan frustratie beperken.

Deel Deze Pagina