Baby geboren na overleden kindje; wat op kaartje zetten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama26, 7 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Onze buren zijn bevallen van een kindje, in 2007 is hun 1e kindje overleden na een zwangerschap van 26 weken (hij heeft nog wel een paar uurtjes geleefd).

Wat zal ik nu op het felicitatiekaartje zetten? Ik wil er wel iets vermelden over hun 1e zoontje, maar wat? Of is het toch niet gepast? Misschien een gedichtje ofzo?

2. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    is heel persoonlijk denk ik, hangt ook van de mensen zelf af. ik zou er denk ik niets over zeggen, maar dat hangt echt van de mensen zelf en de band met die mensen af hoor

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik zou hun persoonlijk gewoon feliciteren met dit wondertje en hun overleden kindje niet noemen, staat toch los van deze geboorte?

4. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    denk dat ik hetzelfde zou doen.
    uiteindelijk is het vaak de baby die later de kaartjes meekrijgt.
    en lijkt mij dan raar als er in kaartje staat over een overleden zusje/broertje waar je nooit een band mee heb gehad.
    mijn moeder heeft voor mij ook een doodgeboren kindje gehad en er staat nergens in de kaartjes iets over.

mirell

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Hangt denk ik idd af van de soort band die je met je buren hebt. Als het gewoon buren/kennissen zijn zou ik er persoonlijk niets over vermelden.

Groetjes Jessy

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je zou er wel een extra kaartje in de bus kunnen gooien..speciaal voor het vlinderbroertje/zusje

7. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik zou het in principe niet doen, ook al hoort het overleden kindje erbij, als ik zo'n kaartje zou krijgen wanneer mijn eerste overleden is, dan zou ik zeer verdrietig worden omdat leven en dood dicht bij elkaar ligt, ik geloof dan ook zeker dat hun vlindertje elke dag in het hart is en dat je dan niet weer geconfronteerd moet worden op een blij verheuging ook je overleden kindje staat.

Voor het nu geboren kindje lijkt het me niet leuk dat zijn/haar overleden broertje/zusje erop staat, gewoon omdat zijn/haar geboorte los moet staan van het verdriet van het overleden kindje.

Dit kindje krijgt uiteraard te horen dat hij/zij een broertje/zusje had maar op papier, ik zou het niet leuk vinden.

Maar.....ken jij die mensen erg goed en weet je dat ze er misschien wel behoefte aan hebben dan kan je dit natuurlijk wel doen.

8. evitaaa1983

evitaaa1983 Actief lid

5 dec 2007
    397
    0
    0
    België - Lebbeke
    mijn mama haar beste vriendin heeft haar eerste kindje verloren na 5 dagen

toen haar tweede kindje geboren werd, schreven we op het kaartje dat zijn broer altijd een beschermengel zou zijn voor hem... maar moet wel zeggen dat zowel de mama als de papa heel open en vaak over hun overleden kindje praatten

groetjes
    Evita

9. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Mijn moeder kreeg na de geboorte van mijn zusje een kaartje met een gedichtje erop.

Na een zware tijd met zo'n groot verlies en pijn,
    Ligt er een wonder in jullie armen waar jullie zo blij mee zijn.
    De pijn word nooit vergeten, maar wel verzacht.
    Jullie hadden dit ook niet verwacht.

En jullie kunnen fijn gaan dromen.
    Van wat er nu allemaal gaat komen.
    Het gezin is compleet, met alle verwachtingen van dien.
    Kunnen we allemaal voelen en zien,

Dat wat de toekomst brengt, altijd een verrassing is, met altijd een lichtpunt aan het eind.
    Als een ster verweg, maar wel dichtbij tot het komt, dat de vreugde weer weer terugkeert.

Lieve :Naam van moeder: ik gun je zo veel, maar dit is het mooi eind op een periode van angsten en pijn. Ik hoop dat je leven vanaf nu weer fijn zal zijn.

Voor mijn zusje aan, heb ik nog een broertje gekregen, hij is 3 dagen voor de bevalling overleden, het was een volledige zwangerschap van 39 week. Dit gedichtje kreeg ze van haar beste vriendin op een kaartje.

Ik weet niet hoe goed je met je buren bent, maar deze vriendin wist alles van mijn moeder. Dus ook hoe zij alles beleefde.

Veel liefs Marieke

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik had precies dezelfde situatie, ik heb er uiteindelijk niet iets over het eerste kindje op gezet. Ik wist dat ze het er zelf heel moeilijk mee hebben (vooral ook omdat ik rond dezelfde periode Thijmen kreeg) en wilde het niet extra moeilijk maken.

11. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Ikzelf ben ons kindje verloren met 20 weken zwangerschap. Zou het persoonlijk niet erg vinden als iemand in het felicitatiekaartje zou verwijzen naar ons eerste kindje. Omdat we er toch mee bezig zijn als deze spruit wordt geboren...

Misschien is het handig om het geboortekaartje af te wachten?
    Wij hebben in het geboortekaartje ook een tekst staan over ons 1e kindje.
    Als hun ook zoiets in het kaartje hebben staan, denk ik dat het geen probleem is.

Maar net als wat de rest zegt, het is maar wat voor band je met ze hebt en hoe ze er zelf mee omgaan.
    Erg persoonlijk dus.

12. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.045
    46
    48
    friesland
    ik zou geloof ik gewoon te tekst schrijven die je anders ook zou schrijven en dan onderaan aan de kaart zou ik zetten, vlinderbroertje/zusjes pas goed op je broertje/zusje..!

13. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik zou het niet erg vinden als iemand mij dat zou sturen
    met een melding van tygo erin
    ik zou het fijn vinden dat ze nog aan tygo denken
    maar dat is persoonlijk

doe waar jij je goed bijvoelt!

14. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Ik vind het heel moeilijk. Denk dat ik sowieso het geboortekaartje afwacht.

Toen het 1 jaar geleden was toen hun zoontje overleden was heb ik wel een kaartje gestuurd met hierin een gedicht dat hij nooit vergeten zal worden (zo iets in die trant).

Dat vonden ze heel erg fijn.

15. lievebeesje

lievebeesje Actief lid

4 jan 2007
    454
    0
    0
    friesland
    ik weet uit ervaring dat het heel pijnlijk is als mensen het verzwijgen , 8 jaar geleden heb ik het tweelingbroertje van mn zoon verloren en helemaal niemand die er wat van zei , ik had toch 2 kindjes gekregen ......deed me echt heel veel verdriet

misschien iets in de trand van ik hoef jullie niet te feliciteren dat jullie papa en mama zijn geworden want dat waren jullie al daarom een gemeende felicitatie voor jullie ....en dan de naam van de baby , weet ook niet hoe goede band jullie met ze hebben maar vind het goed dat je het toch wilt vermelden , een kindje blijft altijd je kind ook al is hij zij overleden

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    misschien iets erin zetten als: gefeliciteerd met de geboorte van het broertje van.......

moeilijk hoor eigenlijk...maar ik zie dat de mama's die ene kindje verloren zijn het wel echt fijn zouden vinden!

Anders zou ik het zelf niet doen denk ik...

17. augustus

augustus Niet meer actief

Ik zou zeker iets over het eerste kindje benoemen.
    Het is fijn te weten dat hij niet vergeten is!
    Iets van gefeliciteerd met jullie tweede kindje of .....

18. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    dat zou ik ook doen

19. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Bij onze buurvrouw hebben toen er niks specifieks erbij gezet over hun overleden zoon, maar gewoon er bij gezet dat hun dochtertje een hele speciale beschermengel had, ze begrepen direct de boodschap, en waren blij om die woorden.

20. famke84

famke84 Actief lid

21 nov 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Na de geboorte van ons tweede kind heeft nooit iemand een woord gerept over het overlijden van ons eerste kind. Persoonlijk vond ik dit erg jammer... Voor ons gevoel is en blijft dat ons eerste kind.

Deel Deze Pagina