Ik denk dat ik erop zet; gefeliciteerd met jullie zoon, en dan de naam. Als iemand anders een 2e kindje krijgt vernoem ik de eerste eigenlijk ook niet. Maar misschien is er nog een gepast gedichtje. Ik ga het even zoeken.
Dit is natuurlijk voor iedereen anders, en ik ken je buren niet, maar als ik naar mezelf kijk: Een groot verdriet vergeet je niet wanneer er goede dingen gebeuren. En zoals verschillende mama's van overleden kindjes hier ook al schrijven, je bent je overleden kindje niet op slag vergeten wanneer er een nieuw kindje geboren wordt. Ik zou het persoonlijk heel attent vinden wanneer je bij het feliciteren van je buren ook een klein woordje wijdt aan hun andere kindje. Er worden hier een paar mooie suggesties gegeven, waar je je buren vast blij mee maakt.
ik zelf zou het heel erg supertof vinden als ik ooit weer een kindje krijg, dat mensen laten weten dat ze mijn eerste kindje niet zijn vergeten! als was het maar als: ik hoop dat je broertje in de hemel goed op je past of je broertje in de hemel is vast ook heel blij met jou o.i.d.
Waarom denken mensen als iemand een kindje is verloren en er een nieuwe zwangerschap-geboorte plaats vind dat het minder pijnlijk is om er maar niks over in een kaartje te zetten? Als er een gezond-levend kindje word geboren naar z'n verlies komen alle emotie's en gemis los. Misschien is het wel erg persoonlijk maar ik kan mij haast niet voorstellen dat niemand dit niet fijn zou vinden als je overleden kindje op een geboorte felicitatie kaartje vernoemd word.Als is het maar iets in de de richting van:Gefeliciteerd met jullie zoon/dochter en broertje/zusje. Ik heb veel kaartjes gehad waarbij mijn overleden zoontje ook vernoemd werd.Later als mijn dochter groot is zal ik trots deze kaartjes laten zien.Haar broertje is er ook geweest en hoort bij ons gezin,....ons leven lang. Hoe vruchteloos is het zoeken naar een zin die omschrijft wat jullie nu voelen. Woorden zeggen niet wat we bedoelen. Bij zoiets moois als dit begin. Nog nooit waren einde en begin voor jullie zo met elkaar verweven Intens gemis en stralend nieuw Beide met liefde omgeven
sorry hoor maar nu komen bij mij de waterlanders.. Heel mooi! Ook al heb ik geen band met de buren, ik zou zoiets vermelden op het kaartje. Afwachten? Echt niet. Je eerste kindje hoort erbij. Hoe mooi is het als buuf zijnde( die je misschien minder of niet goed kent) er aan denkt. Ik zu het pas erg vinden als er niks op het kaartje staat over mijn eerste kindje. Alsof het niet gebeurt is..
Die gedichtjes vind ik wel mooi, maar niet voor hun, het past niet bij ze. Ken je nog meer gedichtjes...? Gewoon kleine van een regel of 4.
Als je even google in tikt en gedichten en zelf een beetje aanpast zal het vast goed komen. (Volgens mij mag je geen reclame maken voor andere site's) Gefeliciteerd met jullie zoon/dochter en broertje.... En misschien al hun namen op de voorkant van het kaartje.Zodat je het overleden kindje erbij schrijft. Het blijft een moeilijk punt waar mensen in mijn ogen een beetje bang voor zijn om er iets over te zeggen of schrijven(kaartjes en zo). Vind het knap en lief van jou dat je dit toch wilt doen en denk dat het zeer opprijs word gesteld. Liefs Vlindertje trotse mamma van Djordy* en Megan
De geboorte van een volgend kindje staat absoluut niet los van de geboorte van een overleden kindje hoor! Zoiets draag je voor altijd met je mee, en ik denk dat de zwangerschap en geboorte van een volgend kindje daardoor ook veel meer beladen zal zijn, en de ouders daardoor extra gelukkig en opgelucht als het kindje gezond ter wereld komt. En zoals anderen ook al aangeven is het volgens mij voor iedereen fijn als anderen er nog aan denken en dit laten weten. Maar hangt er ook vanaf hoe goed je die persoon kent denk ik.
Vrienden van ons hebben hun kindje verloren bij een zwangerschap van 21 weken. Als zij (hopelijk snel) weer het geluk van een nieuwe zwangerchap mogen ervaren en een zoon of dochter krijgen, dan zal bij ons hun eerste zoontje zeker vernoemd worden. Ik weet dat hun overleden zoontje erg belangrijk voor hen is en niet vergeten mag worden. Ik weet niet hoe je buren zijn, maar ik denk dat het vaak wel fijn is als het vermeld wordt. Het hoeft niet heel uitgebreid, maar ik zou wel iets vermelden.
Je kunt misschien ook een los kaartje bij het felicitatiekaartje voegen. Dat zou ik doen, de felicitatie puur aan de net geboren baby wijden en het extra kaartje aan hun eerder geboren kindje.
Toen Nalaya was geboren, heb ik heel veel kaartjes gekregen waarin iets vermeld stond over haar broertje kylian* dit heeft mij juist heel erg goed gedaan.. En idd juist als je een kindje hebt verloren en er wordt weer een kindje gezond geboren, staat dat niet los van elkaar, maar is het ozo verweven..met de komst van het andere kindje komen juist alle emoties weer los..je wordt juist weer zo met je neus op de fijten gedrukt van wat je met je verloren kindje allemaal hebt moeten missen..geluk en verdriet kunnen haast niet dichter bij elkaar liggen..en ja verzwijgen doet juist pijn..het is zo ontzettend fijn als je merkt van de buitenwereld dat je overleden kindje niet vergeten is! Je kan ze toch iets kleins vermelden, in de trant van, gefeliciteerd met jullie mooie wondertje, geniet ervan, (naam overleden kindje)* altijd over (naam kindje) zal waken, een mooier beschermengeltje kan hij/zij zich niet wensen. dat is wat simpeler dan een gedichtje als je dat wat te vindt.. Dag lief klein broertje/zusje wees maar niet bang, vanaf mijn wolkje zal ik over jou waken, jou hele leven lang.. of een heel klein gedichtje. groetjes Safiya
Ik zou gewoon heel simpel zeggen: van harte gefeliciteerd met jullie 2e kindje, heel veel plezier en geluk samen! Ik vind het wel belangrijk om stil te staan dat dit niet hun 1e kind is namelijk. Heb je de kaart al verstuurd en zo ja wat heb je er uiteindelijk opgezet?
Ik heb dit gedichtje gevonden: ergens onaantastbaar ver schittert dierbaar een kleine ster en is stille getuige van jullie geluk. Vinden jullie dat iets? Ik vind het wel mooi!
Ik ben er persoonlijk niet zo van van het laatste gedicht. Ik geloof namelijk niet dat mijn kind een ster is. Dus ook met gedichtjes is het soms moeilijk om in te schatten wat ouders voelen en geloven. Maar goed als ik dan toch zo´n gedichtje zou krijgen zou ik in ieder geval de moeite die ervoor gedaan is waarderen!
Ik zou ook niks over hun 1ste kindjes op het kaartje zetten.Maar mss vinden ze het wel fijn,maar ligt natuurlijk aan hoe ze ermee omgaan.
Ik vind dit dan weer te veel hangen naar het overleden kindje.. In de zin van dat het het kaartje overschaduw.
Wij hadden afgelopen jaar zo'n zelfde situatie en hadden gewacht op het geboortekaartje. Hierop stond een tekst waarin zijn overleden broertje ook in was verwerkt. Heb daarop een kaartje gestuurd met de felicitaties voor de vader, moeder en de naam van de overleden broer. Ligt er dus een beetje aan. Als ze zelf zoals bij mij het geval was het 1e overleden kindje erin verwerken (in het geboortekaartje) zouden ze het denk ik zeer zeker op prijs stellen als je ook de felicitaties overbrengt naar de grote broer/zus!
Ik heb dat gedichtje wel op het kaartje gezet. Ze hadden zelf ook zo'n soort gedichtje op het geboortekaartje staan, dus ik dacht; dan kan het wel. Hopelijk vatten ze het niet verkeerd op ofzo.
Joh ik denk echt dat ze het alleen maar fijn vinden dat er mensen zijn die er aan denken! Echt hoor, als je zoiets hebt meegemaakt vinden mensen het meestal heel fijn om te merken dat een overleden kindje niet vergeten wordt. En wat je dan precies zegt maakt niet eens zoveel uit, het gaat erom dat je eraan denkt! Super dus.