Praten gericht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mary12, 1 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

Mijn dochter heeft een paar woorden gezegd een paar keer. Dit was niet gericht en ze herhaalt het ook niet. Papa en mama zegt ze wel al heel lang maar ik heb niet het idee dat ze ook gericht gebruikt. Hoe is dat bij jullie ? Zijn de woorden ook gericht of komt dat pas later? Als voorbeeld : ik zeg zwaaien en dochter zegt het na. Ze weet ook wat zwaaien is maar gebruikt dit niet als ze het ziet. Lastig uitleggen.

2. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Ik weet niet hoe oud je dochter is maar onze dochter van 20 maanden doetdit ook. Ze zegt nu alles na maar kan dingen niet altijd benoemen. Dit wordt wel elke dag meer. Papa en mama zegt ze wel gericht.

3. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Bij mijn zoontje gaat dit redelijk gelijk, hij wijst ergens naar om te vragen wat het is, bijvoorbeeld de lamp. Wij zeggen: dat is de LAMP, die zorgt voor licht" Hij herhaalt het woord, en de volgende keren dat hij een lamp ziet wijst hij, en zegt lamp. Dit werkt natuurlijk alleen wanneer hij zelf iets wil weten, anders heeft het zijn interesse niet.

4. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dertien maanden maar ik zie van die lijstjes waarin woorden worden opgesomd en dan vraag ik mij af is dit gericht. Of gewoon woorden zeggen. En bedoel ook dat je het zeker weet mij dochter zegt ook vaak mama en ook soms tegen mij maar ik beschouw dit nog als toeval. Terwijl sommige dit denk ik als gericht beschouwen. Hoe gaat het dus met taal? Mijn man heeft dus het idee dat ze niks zegt omdat het niet gericht is maar ik vraag mij af of je dan niet teveel verwacht? Niet dat het moet hoor zo bedoelt hij het niet.

5. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe oud is hij catootjr?

6. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Mijn zoontje is ook dertien maanden maar hij zegt ook niks gericht.
    Hij kan al onwijs lang mama en papa zeggen maar hij roept dit nog steeds gewoon in het wilde weg.
    Zo roept hij 10000x op een dag papa terwijl zijn vader niet eens bij ons woont.
    Wel heb ik het gevoel dat hij opa gericht zegt.
    En hij zei een tijdje aap tegen een aap, maar nu is een leeuw ook een aap.

7. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    @mary12 mijn zoontje is 16 maanden. Hij heeft de laatste 4/6 weken een enorme sprong gemaakt, en ging van 10/20 woordjes naar nu zo'n 70. En echt gericht, hij weet het dondersgoed. Toevallig ook diezelfde periode was zo ongeveer het enige waar hij mee speelde zijn boekjes, die werden de hele dag in mijn schoot gedropt met een dwingende blik. ;) Zou hij daar zoveel mee opgepikt hebben?

8. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu net elf maanden en ze zegt sinds ze tien maanden is heel gericht papa en mama. Ze zegt het ook wel gewoon tussendoor, maar als ze iets van mij of mijn man gedaan wil krijgen dan roept ze heel bewust papa of mama. Als ik bijvoorbeeld eten heb, wat zij ook wil hebben dan komt ze aan mijn been hangen en roept dan (heel dwingend :) ) 'Mama!!!' en bij mijn man 'Papa'. Ze weet dus ook wel echt het verschil tussen beiden. Verder zegt ze ook 'Ja' en 'Nee', maar dat is nog niet gericht. Oh ja, ze zegt ook 'die' en dan wijst ze zo eigenwijs met haar vingertje :D

9. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Mijn zoon is bijna 14 maanden en zegt ook nog geen woorden gericht. Oh wacht, sinds een week zegt hij 'eten!' als hij eten ziet;) Maar dat is dan ook wel het enige haha. Verder zegt hij weleens papa of mama (niet gericht) en 'benoemt' hij heel veel dingen als 'bah' (ballon, bal, lamp). Lamp is onlangs overigens gepromoveerd naar bab hihi:D

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb nog niet verder gelezen maar op 13 maanden is dit wel normaal gedrag hoor. Dan zeggen ze je eventueel na maar gericht iets zeggen hoeft nog niet.
    Dat kwam bij onze jongen rond de 17 maanden pas en nu is het een spraakwaterval, hij leert elke dag nieuwe woorden die hij daarna dan ook gebruikt. Niet panikeren dus!

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    13mnd? Is wel normaal.
    Mama papa was dan hier met 9mnd altijd gericht en ook "die"
    Ze bouwt nu een passieve taal. Gemiddeld kind van 1.5 tot 2 jaar bijv leert 5-7 woorden per dag. Daarnaast gebruiken ze logica en andere cortex waardoor het samenkoppelt.
    Hersens ontwikkelen zich as motoriek met fases.

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
  13. penseel

penseel Niet meer actief

Mijn dochter was een maand of 9/10 en praten toen wel gericht al papa mama bal oma. Was een vroege kwebbelkous en nu nog. Mondje staat nooit stil.

Zoon was pas na zijn 1.5 wat begonnen met worden mama was voor het eerst met een maand of 18 die was echt later met gerichte worden hij liep eerder dan zijn zus los. kruipen en op trekken deden ze wel ongeveer gelijk rond 7 maanden op trekken rond lopen. Dochter kroop graag zoon bleef door stappen. Zoon liep los 12 maanden en een week oud. Dochter liep pas echt los met 16 maanden.

14. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    M'n dochter zegt ook papa, mama, hallo, doei, naam van de hond (tayco), en nog wat dingen, kom er even niet op.
    Ze gebruikt de woorden ook gericht.
    Als ze de hond hoort, zegt ze Tayco. bijv.
    Hallo tegen iemand op straat die wat tegen haar zegt of doei als ze gaat slapen enz.
    Verder begrijpt ze ook veel woorden/zinnen die ze niet kan zeggen nog (klappen, dansen, zwaaien enz).

Ze is 14 maanden trouwens.
    Ze doet dit denk ik vanaf 12/13 maanden ongeveer. Misschien iets eerder al.

Deel Deze Pagina