Dames hoe kan ik het ritme van onze Vigo veranderen zonder dat dat grote gevolgen heeft? H is vandaag precies 6 weken oud en krijgt om de 4 uur een flesje van 150 cc waar hij meestal 135/140 van opdrinkt. Tussen zijn avondflessen van 19.00 en 23.00 uur is hij vaak wat onrustig en maakt hazenslaapjes van 10/15 minuten en ligt bij ons op de bank. Na zijn 23 uur fles gaat hij naar bed en komt dan zelf weer tussen 3 en 4 uur voor zijn flesje en gaat na dat flesje ook gewoon weer naar bed zonder mopperen, speen of wakker zijn. Na zijn ochtendfles van 7 uur slaapat hij meestal ook weer 2/2,5 uur. Ik zou hem dus graag willen leren dat hij na de fles van 19 uur naar bed gaat en dan ook na de fles van 23 en de nachtvoeding. Hij zal dan in de ochtend niet meer gaan slapen maar dat is niet erg omdat ik straks toch weer moet werken. Wie heeft er tips?
Wat wij hebben gedaan: We zijn rond 8 weken begonnen met een ritueeltje om de nacht in te gaan. We hebben dit rond de fles van 19.00 gedaan zodat hij daarna leerde dat hij 'de nacht inging' Toen we merkte dat we hem steeds om 23.00 wakker moesten maken hebben we een keer zijn laatste fles wat verlaat (naar 19.45/20.00) en hem toen laten slapen. En hij sliep de nacht door! We hebben dit geprobeerd tijdens mijn verlof nog zodat het niet zo erg zou zijn als hij 's nachts nog zou komen. Gewoon een keertje proberen. We geven wel een combinatie van Standaard en Extra voeding (Friso) en hebben de laatste fles iets 'zwaarder' gemaakt (meer schepjes extra dan standaard)
Ja wij hebben wel een ritueeltje, ik doe zijn broekje en sokjes uit, geef hem uiteraard een luier en wikkel hem dan in zijn dekentje, dan geef ik hem de fles en breng ik hem naar bed. Misschien kan ik dat ritueeltje doen bij de 19 uur fles die ik dan opschuif naar 20 uur, maar ik ben dan bang dat hij na de 24 uur voeding dus het idee heeft dat dat de laatste x is dat hijj naar bed gaat en dus na de 4 uur voeding niet meer wil slapen. Snap je het nog
Ik zou dan gewoon proberen de fles om 20.00 te geven en hem dan te laten slapen tot hij zelf komt.. Waarom de fles van 19.00 naar 20.00 vrplaatsen en hem dan om 00.00 weer wakker maken? Kijk gewoon wanneer hij komt als je om 20.00 het ritueeltje en zijn 'laatste' fles voor de nacht geeft.
Onze meid is nu 12 weken en ik ben ongeveer 4 weken geleden begonnen met het bedritueeltje verpaatsen naar 19:00/19:30. Op de slaapkamer, pyamaatje aan, liedje zingen, schone luier en dan de fles met een kleine schemering geven en op bed leggen. De eerste 3 avonden duurde het even voordat ze in slaap viel, maar ze was er al gauw aan gewend dat 19:30 (ongeveer) haar bedtijd is. Daarna hebben we nog even gepuzzeld met de laatste fles. Wel / niet wakker maken.. (om 23:00).. Bij beide kwam ze gewoon nog in de nacht.. daarna ging ze altijd wel weer slapen. Nu leggen we haar rond 19:30 op bed, laten haar zelf komen en dat is meestal rond 03:00. Daarna tukt ze lekker verder tot 19:00, zonder gemopper.. We laten haar trouwens ook liggen, omdat ze anders te veel wilt drinken. Het is een kwestie van proberen! Onze oudste sliep met 7 weken van 23:00 tot 07:00. Niet veel later moesten we haar steeds om 23:00 wakker maken. Met 10 weken sliep ze het klokje rond.. Zij dus wel, haar zusje niet.. Maar goed! Elk kindje is anders natuurlijk!