Hoi, Eerst wil ik graag mijn verhaal vertellen; Na de geboorte van ons eerste kindje ben ik door een zware periode heen gegaan. We hebben na een aantal weken van ups en downs met paniekaanvallen en angsten van allerlei kanten hulp gezocht. Zo ben ik ook 2 maanden na de bevalling aan de antidepressiva gekomen. Deze heb ik gelukkig ook al weer snel kunnen afbouwen. Na therapie ging en gaat het inmiddels een stuk beter. Ik ben van mezelf pessimistisch en angstig van aard. Dat zit echt in mijn karakter. Omdat ik mijzelf al jaren groot aan het houden was is na de geboorte van ons kindje de bom gebarsten. Ik kon al die verantwoordelijkheid niet aan. Mijn geschiedenis in combinatie met de hormonen na de bevalling heeft tot een pnd geleid. Omdat het inmiddels eigenlijk weer heel goed met me/ons gaat zijn mijn man en ik voor een 2e gegaan. En zoals het onderschrift al zegt....wij verwachten een tweeling. Een heel mooi iets om naar uit te kijken....maar het is ook spannend. Hoe zal het nu gaan?? Bij ons eerste kindje heb ik in de kraamweek geprobeerd om borstvoeding te geven, maar ik heb problemen met mijn tepels. Ik ben er toentertijd in de zwangerschap ook voor bij een lactatiekundige en huisarts geweest. Beiden hadden dit niet eerder gezien. Zoals de meesten zullen weten wordt je huid eens in de zoveel tijd vernieuwd. Zo ook op je tepels...alleen blijft het bij mij zitten en vormt het een soort van harde eeltlaag. Toen ik borstvoeding probeerde te geven ging het los zitten en bloedde het steeds. Dit was heel vervelend en pijnlijk. Van alles geprobeerd..zalven..tepelhoedjes etc. Ik heb uiteindelijk 2 weken gekolfd (tot het 'gele' eruit was ). Het kolven zelf ging wel ok, maar ik zat er in de eerste weken al zo doorheen dat ik dit dus niet zo lang heb vol gehouden. Ik vond het erg zwaar... Nu zit ik dus met een dilemma. Mijn gevoel zegt dat ik het beste meteen met flesvoeding kan beginnen zodat ik een rustigere en hopelijk ook positievere kraamtijd zal hebben. Aan mijn tepels is ook niks veranderd. Bovendien is het een tweeling! Dus dat zal dubbel zo zwaar zijn. Aan de andere kant is borstvoeding erg goed en is er toch een gevoel van falen als ik het niet eens probeer. Alleen weet ik niet wat ik nog zou kunnen doen. Zijn er hier mensen die tips hebben of die mij wat moed in kunnen spreken?
Geen adviezen heb ik voor je. Heb geen ervaring met PND en niet met het voeden van een tweeling. Maar wat ik je wel wil mee geven is dat je wat je ook kiest het prima is en dat het absoluut geen falen is als je kiest voor flesvoeding. Staar je niet blind op vrouwen die fluitend tweelingen de borst geven. Hartstikke super maar dat is super voor hen en hoeft het niet voor jou te zijn. Plus je hoeft nu nog niet te kiezen. Je kan er voor kiezen om ze na de bevalling gewoon aan te leggen en te kijken hoe het gaat. Maar het zal ook allemaal afhangen van hoe de bevalling gaat etc, etc. Dus ik zou zeggen pieker er niet te veel over, geniet van het feit dat je zoiets bijzonders mee gaat maken als het krijgen van een tweeling!! En kijk een beetje hoe het allemaal gaat ook al zat dit misschien niet zo in je aard om te doen.
Vind het lastig om een passend advies te geven. Veel bv mama.s zullen het niet mij eens zijn en toch geef ik deels mijn mening. Je krijgt nu twee kinderen. De eerste was voor je gevoel al heftig. Bv is het beste. Twee kindjes voeden is niet onmogelijk maar ik denk wel als je al zo bent zoals je nu bent. Je beter gelijk een goede keuze voor je zelf moet maken of de baby.s kunnen delen te gelijk met je man of twee kinderen aan de borst. zou het denk de eerste weken wel proberen maar hou in je achterhoofd dat het voor jou zwaar is. En dat je niet faalt als het niet gaat lukken wat je ook zegt je hebt aparte (tepels) Misschien zijn er hier nog bv deskundigen die hier mee met jou aan de slag kunnen maar het belangrijkste is dat jij de eerste weken overleeft zonder veel extra stress. Je kunt ook gelijk (kiezen) om af kolven dan hoeven ze niet aan de borst maar krijgen wel bv. Er zijn idd vrouwen die het met twee vingers in hun neus doen. Neem een stappen plan voor na de geboorten. Er kan zoveel gebeuren. De meeste tweelingen worden vaak genoeg ook nog eerder geboren dus de ( kans) op een conveuze kindje is al groter. Dan kan je vaak niet eens gelijk live aan de bv beginnen wel kun je dan afkolven. Ik geef meer dus idd de richting van het afkolven dan doe je voor je gevoel toch iets belangrijks. Succes verder en veel sterkte kracht toe gewenst bedoel het positief.
Bedankt voor jullie adviezen. Ik zit er sowieso over te denken om een verwijzing te vragen naar een dermatoloog en er eens naar te laten kijken. Ook als ik uiteindelijk kies voor flesvoeding zou ik het niet erg vinden om er eindelijk eens af te zijn. Ik ben er nu ook erg vroeg mee, maar dat is vooral om goed voorbereid te zijn wil ik echt voor borstvoeding gaan. Nogmaals bedankt voor jullie adviezen! ik ga het zeker meenemen!
@penseel...wat jij zegt klopt idd en daar had ik ook al aan gedacht. De kans is aanwezig dat de kindjes eerst nog in het ziekenhuis blijven en dan zou ik iig in wat meer rust kunnen beginnen met kolven zodat de productie in elk geval al wat op gang komt. Maar het maken van een plan is erg belangrijk dan denk ik.
Geef het aan bij de VK, en geef het aan bij de kraamzorg. Dan kunnen zij alvast voorbereidingen treffen daarvoor. Gezien jou historie zou ik wel weten wat mijn keuze zou zijn, maar ik kan die niet voor jou maken natuurlijk. Daarnaast ... er is geen goed of fout hier. Je maakt een keuze die voor alle partijen het beste is, niet in de laatste plaats ook voor jezelf. Ik heb geen ervaring met pnd en tweelingen, maar borstvoeding lukte bij mij ook niet zonder slag of stoot (ingetrokken tepels), en kwam er na een week achter dat mijn dochter veels te weinig voeding binnenkreeg (maximaal 10 a 20 cc ipv de nodige 40 a 50 cc). DAN voel je je schuldig hoor (althans ik wel). Ik heb de ogen uit mijn hoofd gehuild in het ziekenhuis waar ze opgenomen was ivm met te hoog bilirubine gehalte. Ik heb nog nooit een flesje kv van 40cc zo snel naar binnen zien gaan. Heb ook nog bij gekolfd, maar na een kleine maand heb ik voor gezien gehouden. Ik was op en werd al zenuwachtig als mijn dochter gevoed moest worden, en zij werd zenuwachtig van mij. Flesvoeding is niet slecht, en laat je alsjeblieft niets aanpraten. Sterkte
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wauw, een tweeling! Zijn jullie al aan het idee gewend? Het is niet ongewoon om in termen als succes en falen te denken wat betreft borstvoeding, maar toch kun je dat voor je eigen gemoedsrust beter niet doen. Denk liever in termen als: doen wat de omstandigheden toelaten met de informatie en de steun die je op dat moment hebt en kunt krijgen. Wat naar dat je een PND hebt gehad. Het is een goed idee om ervoor te zorgen dat je hulplijnen hebt, voor het geval je opnieuw een PND krijgt. Maar het hoeft natuurlijk niet, je hebt ook kans dat de PND aan je voorbij gaat dit keer. Statistisch gezien hebben vrouwen die borstvoeding geven minder vaak en lang een PND. Maar het is moeilijk te zeggen hoe dat precies komt. Trek daar dus geen al te verregaande conclusies over. Het probleem wat je omschrijft met de tepels ken ik niet. Het lijkt me moeilijk om borstvoeding te geven met eelt op je tepels! Het is denk ik belangrijk om in dit stadium iemand te vinden die hier verstand van heeft. Het klinkt mij -als leek- in de oren als een dermatologisch probleem. Los van borstvoeding, lijkt eelt op de tepels me sowieso niet ideaal. Of je hiermee kunt voeden, durf ik niet te zeggen. Maar wie weet is het te verhelpen.
@raket78 Bedankt voor je berichtje! Ik ga idd binnenkort toch eens contact opnemen met een dermatoloog. Wie weet wat die nog voor mij kan betekenen. Ook ben ik van plan om al hulplijnen in te schakelen voor het geval dat. Ook voor mijn eigen gemoedsrust is dat beter. Wat je zegt klopt: ik kan beter niet praten in termen als falen. Maar dat zijn dus dingen die ik erg lastig vind en waar ik een weg in moet leren vinden. Juist deze zwangerschap.. Wij zijn inmiddels al aan het idee gewend, maar hebben gewoon geen flauw benul van wat ons te wachten staat Ik heb natuurlijk niet zo'n beste ervaring na de geboorte van ons eerste kindje, maar toch heb ik alle vertrouwen in de tijd die gaat komen en mijn man en ik hebben er zin in.