mijn dochtertje is nu 3 weken oud. Haar ogen zijn donker blauw met grijs, zou dit haar echte kleur zijn? Vanaf wanneer kan je het zeker weten? Bij mijn zoontje was het in het begin bruin met een beetje blauw maar die blauwe waas ging na een weekje weg.
Volgens mij duurt het wel paar maandjes voordat de definitieve kleur van de ogen er is (althans dat dacht ik) Mijn meisje heeft nu blauw met een grijs randje erom heen, ook wel typisch om te zien.
Ik weet niet meer precies hoe oud ik was, maar zeker tot 3 of 4 jaar had ik blauwe ogen en nu zijn ze groen.
maar als ze nu (donker) blauw/grijs zijn zoals bij melody (bijna 7 week) zullen ze dan alsnog bruin kunnen worden? Ik heb blauwe ogen en mn vriend bruin...
Mijn dochter was na twee weken al bruin in haar ogen en nu lijken ze soms wel zwart zo donker.. Wij hebben allebij bruine ogen en mijn man nog iets donkerder dan mij.
Kylian had ze in het begin blauw/grijs (net als papa), ne heeft hij vanaf de pupil bruin en dat vervaagd in grijs. (net steentjes ) groetjes anita
Volgens het cb word in de eerste 7 weken de kleur bepaald. Daarna kan het nog ff duren voordat de ogen een vaste tint hebben. Groetjes, Selin
ik lees dat het heel erg kan verschillen. Het is dus echt afwachten. Haar vader heeft lichtblauwe ogen en ik bruin dus het word echt een verassing.
ik vindt het best spannend... wat zou het worden... toch heb ik het idee dat ze al wel lichter zijn geworden... Ondanks dat papa bruine ogen heeft... ze zeggen idd dat bruin dominant is maar ik ken ook wel andere voorbeelden dus het zegt niet altijd alles! (hoop stiekem dat ze blauw blijven )
Sem heeft donkerblauwe ogen met een donker randje erlangs. Ik was 12 toen ik fel blauwe ogen had en daarna zijn ze groengrijs geworden en een jaar geleden kwam er een klein beetje bruin in mijn ogen! Dus ik denk dat het altijd wel iets kan veranderen, maar de echte kleur zou met 3 jaar gevormd moeten zijn!
Bruin is dominant, klopt, maar bruin/bruin(dus zowel papa en mama) kan ook blauw geven, heel typisch, ken iemand waarvan kindje blauwe kijkers heeft terwijl ouders beide bruin hebben.
Het heeft te maken met de pigment opbouw in de iris. Hoe meer pigment hoe donkerder de ogen. In het eerste jaar worde de "kleur" bepaald. In de rest van het leven kan de kleur in nuance verschillen. Bijv van blauw naar blauwgroen, maar dat zal nooit meer bruin worden. En andersom bruin zal nooit blauw worden, maar kan wel nog donkerder bruin worden. Bruin is idd dominant, maar dat hoeft niet de betekenen dat een baby met een ouder met bruine ogen per defenitie ook bruine ogen krijgt.
Je moet ook verder kijken dan de ouders. Want ook de kleuren van grootouders, overgrootouders, overovergrootouders, overoverover grootouders, overoveroverover grootouders enz. spelen hierin een rol. Het ligt er maar net aan welk genen pakketje in de eicel en zaadcel aanwezig waren. Het kan dus heel goed dat je ene kind bruine ogen heeft en je andere blauwe. Zo kan het zelfs zijn dan een getint iemand een blank kindje krijgt. Groetjes Anita
idd , bruin is niet altijd dominant Robert mijn hubbie heeft mooie bruine ogen en wat heeft Caitlin? hihihi staal blauw net als der zus niet eens ook mijn kleur , ik heb blauw,groene ogen het is dus echt afwachten
ligt eraan of een van je ouders blauwe ogen heeft dan heb je dat gen mee gekregen en heb je 25% kans als je partnet ook dit gen bij zich heeft op een kind met blauwe ogen....
wij hebben allebei bruin/groene ogen en onze dochter heeft blauw grijze ogen met een bruin randje om de iris..