Hoe krijg ik mijn productie omhoog met de medela symphony kolf

Discussion in 'Borstvoeding' started by girl1988, Jan 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    2,598
    0
    0
    19 januari is ons dochtertje geboren met 28w6d. Ik kolf op dit moment om haar borstvoeding te kunnen geven. In het ziekenhuis heb ik gelijk de medela symphony kolf gekregen en na 2 dagen had ik al iets. Op het moment kolf ik 6/7 keer per dag en krijg dan per keer ongeveer 20ml in ongeveer 20/25min. Hoe krijg ik nu mijn productie omhoog wie heeft er een schema voor mij. Ben zo bang dat ik anders straks te weinig heb voor ons dochtertje.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Meer kolven! Je pasgeborene zou ergens tussen de 8-12 voedingen per dag (of meer) drinken om de boel op gang te krijgen. Dus 6/7:is niet genoeg.
    Nog beter:je kindje aan de borst :) Gaat het goed met haar?
    Das even schrikken........ :(
    Heb je al een plan van aanpak gemaakt met je LK?

3. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Indd veel vaker kolven! Ook 's nachts. Ik merkte na een week kolven-kolven-kolven dat mijn productie toenam. Even volhouden dus. Succes!

4. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Inderdaad vaker kolven wat Zoe123 ook zegt. Kan je kleintje al aan de borst?

5. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    2,598
    0
    0
    Vaker kolven nou ik weet niet of dat echt gaat lukken. Moeten natuurlijk heen en weer rijden naar het ziekenhuis. Half uur heen half uur terug. Misschien dan toch maar proberen om 1 keer in de nacht er bij te gaan kolven.

Met ons dochtertje gaat het na omstandigheden goed maar aan de borst drinken mag/kan ze nog niet.

Nog geen lk gesproken maar daar zit ik wel heel hard aan te denken. In het ziekenhuis hebben ze namelijk ook een lk.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    #6 Zoe123, Jan 29, 2014
    Last edited: Jan 29, 2014
    In jouw geval, en als je de bv wil laten slagen, is de begeleiding van een LK
    ONmisbaar.Bv ik snap eerlijk gezegd ook niet dat het ziekenhuis dit niet meteen heeft geregeld.Zij hoort in jouw team, net als de KA en de verpleegkundige.
    Zeker voor zo'n uk is borstvoeding zo ontzettend belangrijk!!
    Verbazen doet het niet.Zo werkt het nu eenmaal en veel ziekenhuizen..
    Een prematuur aan de borst krijgen kan absoluut, maar dat hoef je echt niet in je eentje te doen!!

7. IS88

IS88 Fanatiek lid

Jul 8, 2012
    1,133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Ik kreeg met de medela symphony ook niet zoveel gekolfd totdat de kraamzorg het idee kreeg om de kolf eens 'harder' te zetten, op een stand wat ik nog net aankon. Toen kolfde ik ipv 20ml ineens 80ml. Ik moet hem dus op een hogere stand zetten wil ik er echt wat uit krijgen.

8. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Waarschijnlijk ken je ze al:
    -massseer je borsten van te voren
    -drink minimaal twee liter water per dag ( ook lekker, twee koppen borstvoedingsthee van medela
    -eet gezond en voldoende
    -kolf je nu alleen thuis? Op de kinderafdeling waar mn zoon lag kon ik ook kolven.
    Met een kamerscherm kon ik mezelf afschermen en heel dicht bij mn zoon zijn, dit hielp ook
    ( geen vergelijkbare situatie hoor, mijn zoon had een te lage suiker)
    -op de kinderafdeling liep ook een lactatiedeskundige rond, die mij echt op weg heeft geholpen en vertrouwen heeft gegeven
    - probeer ook wat te drinken tijdens het kolven
    - wat bij mij ook leek te helpen was om ergens op te kauwen...paar noten of een kauwgompje

9. Tannetje

Tannetje Actief lid

Jul 12, 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    bij mij kwam borstvoeding slecht op gang.
    op advies van lk ben ik om de 2 uur gaan kolven en s'nachts om de 3.
    Productie ging toen fors omhoog

10. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    2,598
    0
    0
    Ik kolf op het moment inderdaad alleen nog thuis plan het om het bezoek heen. Vanavond zal ik voor het eerst bij dochterje in het ziekenhuis kolven. Zal er vanavond ook gelijk om vragen of ze tips hebben anders advies vragen aan de lk. Ze gaat nu met de voeding omhoog naar 144 per dag dat lukt nog net wel net niet. Dus een verhoging zou heel erg fijn zijn.

Ik kolf het snelle tempo op 4 druppels het lanzame tempo staat dan op 7 streepjes.

11. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Ik kolfde 8 keer per dag.
    Ik reed trouwens ook 2 keer per dag heen en weer naar het ziekenhuis, enkele rit was ook 30 minuten.

Soms kolfde ik al terug na 2 u, omdat dat beter uit kwam met het heen en weer rijden.

En ik kolfde ook ALTIJD snachts, dat is namelijk heel goed voor de productie.

Voor de rest heb ik niet echt tips...

Ik hoop dat alles goed gaat met je kleine meisje. Het zal een moeilijke tijd worden.... :( succes meid!

12. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    2,598
    0
    0
    Ik zal dan eens kijken of ik misschien toch vaker kan kolven. Sta alleen niet te springen om ook midden in de nacht te moeten kolven. Laatste paar dagen wel om 0:30 nog een keer een kolf beurt gedaan. Later op de nacht kom ik brak me bed uit en rust heb ik nog wel ff nodig.

Het lastige is ook de ene zeg je moet juist om de 2 uur gaan kolven de ander zeg weer nee om de 3 uur. Maar hoelang moet ik kolven? Ben momenteel per keer 20/25min bezig.

13. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

Nov 13, 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt beter vaker kortkolven dan een paar keer lang. Misschien handig om een tweede set borstschilden te kopen, zodat je niet de hele dag staat te steriliseren.

Ik zou minimaal om de 3 uur kolven en als het lukt vaker. Of een uur per dag powerpumpen/clusterkolven.

Succes en sterkte.

14. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    2,598
    0
    0
    Ik heb vandaag een gesprek gehad met de lactatiekundige we hebben afgesproken dat ik vanaf vandaag tot maandag een uur ga clusterkolven. Daarnaast de spary ga gebruiken voor een toeschietreflex. Ben heel erg benieuwd of we de productie omhoog gaan krijgen.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Om voorop te stellen: heeel mooi dat je dit doet voor je kindje!
    Goed dat je een gesprek hebt gehad. Ik denk dat als je een duidelijk plan hebt dat de boel ook overzichtelijker is.

Wat betreft het nachtelijk kolven, nee leuk is het niet. Maar......als jij je kindje live aan de borst zou hebben of een flesje zou geven, moet je er nu s'nachts ook uit. Want zo is het nu eenmaal met een pasgeboren baby. Je kan nu wel zelf je schema indelen en de wekker zetten. Dus bijvoorbeeld om 22.30 de laatste kolfbeurt en dan de wekker op 03.30. Dan heb je toch 4 uur slaap te pakken.

Nou ja, wie weet maakt die gedachte het voor nu even wat makkelijker.

16. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    2,598
    0
    0
    Klopt dat een baby ook in de nacht zou komen. Maar ik ga er vanuit dat als Norah naar huis komt ook zeker in de nacht nog komt. Als ik nu al een wekker ga zetten om in de nacht te kolven ben ik denk ik kapot op het moment dat Norah naar huis mag. Voor nu ga ik niet in de nacht kolven. Zit nu op 7/8 kolfbeurten per dag.

17. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Welke instelling gebruik je op de symphony? Voor prematuren of gewoon?
    Zoals de lk, een cluster-uur! super dat je probeert iedere geval! Normaal hoor je nog lekker te genieten van je zwangerschap.

Wat ik zelf erg hem gemerkt dat ik bij kolven veel minder uitkwam dan wanneer Nathan aan de borst dronk. Hou dit ook in je achter hoofd dat als je meid straks sterker is dan allemaal stuk makkelijker gaat!!

18. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Ik hield het ritme van mijn zoontje aan...kreeg hij voeding dan kolfde ik erna... om de 2 uur overdag dus en 3 uur snachts....soms ook om de 2 uur..maar in ziekenhuis lieten ze hem echt tot huilen voordat hij eten kreeg.......:(

Gelukkig hoefde ik niet op en neer, dat lijkt me idd veel tijd opslokken.

Wat mij werd geadviseerd...kolven terwijl je bij je kindje bent, ten eerste wekt het hormonen op omdat je je kindje ziet en ruikt en hoort.... en ten tweede je zit er toch bij, wete niet of je al mag vasthouden ofzo?

Succes, het is niet makkelijk..maar echt meer kolven.

Even op berichtje wat ik las dat de kraamzorg de kolf harder zette...dat moet ook. In de beschrijving van je kolf staat hoe hard hij moet...je moet hem zo hard zetten dat je het bijna tot echt niet meer vol kunt houden..en dan een standje lager zetten. Als het dan niet meer stroomt kan je hem weer dat ene standje hoger zetten.

(ik zou voornamelijk snachts meer gaan kolven, dan had ik de meeste opbrengst! )

succes en hopelijk kan je kindje snel aan de borst!

19. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    trouwens..het snachts kolven...

Gewoon alles klaar zetten, gaan zitten in bed als de wekker gaat (zeg 1 keer per nacht bijvoorbeeld 3a4 uur) kolf eraan en je slaapt half door hoor....;) gebeurd bij je kindje ook, alleen kan je niet liggen met kolven :D

Na verloop van tijd ging mijn kolf meer herrie maken omdat hij niet genoeg melk eruit kreeg (had een dubbelzijdige dus meestal na 20 min, ik kan niet zo goed kolven.) En daar werd ik weer wat wakkerder van...dan flesje afkoppelen (ik kolfde in flesjes die zo in de koelkast gingen) naar de koelkast brengen en meteen de schelpen afspoelen even snel. Dan weer terug in bed, viel me niet tegen om dat te doen hoor....(zoontje sliep soms wel eens door maar ivm slechte producttie deed ik extra kolven snachts)

Viel me niet zwaar, het luier verschonen en kijken voor goed aanleggen en aanhappen en doordrinken en kindje stimuleren omdat het in slaap viel (bij dochtertje op die leeftijd) was voor mij veel inspannender en werd ik super wakker van.......... :p

20. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    2,598
    0
    0
    Dochtertje mag ik al gelukkig vanaf het begin vast houden. Ze mag nu als ze wakker is met buidelen snuffelen aan de tepels.

Ik kolf met de symphony met de 2.0 kaart maar heb sinds het weekend een freestyle waar ik nu mee kolf.

Het probleem van in de nacht kolven is meer dat ik daarna klaar wakker ben. Helaas kan je inderdaad niet liggen tijdens het kolven ;) maar misschien moet ik het binnenkort nog eens een keer proberen.

Share This Page