Zoontje erg onrustig sinds hij naar de opvang gaat

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kleintjevoorons, 17 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Hoi Teddy,

In het begin was de bv bij ons moeizaam maar gelukkig is dat allemaal goed gekomen. Mijn zoontje dronk altijd om de 3 uur overdag. Om 10 uur de laatste voeding. Dan kwam hij vaak rond 3/4 uur en daarna om 7 uur weer. Best netjes vonden wij. En we kregen ook voldoende rust met 1 nachtvoeding.

Sinds twee weken gaat R.einout naar de kinderopvang. Ik laat hem standaard om 7 uur drinken (ongeacht hoelaat hij de nachtvoeding(en) had). Dan drinkt hij om 10:00 en 13:00 op de opvang een flesje afgekolfde melk (120-150 cc) en om 16:00 ga ik naar de kinderopvang om hem daar zelf te voeden. Hij zit daar strak in het ritme, is heel tevreden en huilt bijna niet op de opvang.

Maar als hij weer mee naar huis gaat begint de ellende. De avond verloopt redelijk. Maar snachts komt hij vaak om de 2 a 3 uur. Na deze nacht zijn wij helemaal gebroken. Ik ben afwisselend een dag aan het werk en een dag vrij. Dus de dag na de opvang dag merk ik dat hij ook vaker wil drinken en dan slaapt hij snachts weer redelijk normaal. Ook drinkt hij veel korter nu hij naar de opvang gaat, ongeveer 10-15 minuten (2borsten) terwijl hij eerst over 2 borsten 30 min deed. En hij laat ook vaak mijn tepels los en liggend voeden accepteerd hij ook niet echt meer.

Wat is hier aan de hand?? Moet hij erg wennen aan de opvang en het geregeld uit de fles drinken (medela calma fles). Of is hij zijn voedingspatroon aan het veranderen. Hoe krijgen we hem weer rustig en regelmatiger?? Want die vele nachtvoedingen beginnen erg op te breken en ik overweeg zelfs te stoppen met de bv. En stoppen zou ik zonde vinden omdat de voeding goed loopt. Alleen de vermoeidheid breekt op. We zijn een beetje wanhopig.

Alvast bedankt!

Kleintje

2. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Ow Mirjam, Jij mag natuurlijk ook antwoorden!!

3. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Kleintje,

Niet zo gek dat het thuis niet zo lekker gaat na een dag opvang. Jouw zoontje doet heel veel indrukken op en heeft veel te verwerken. Ondanks het feit dat hij niet huilt op de opvang zal hij je echt wel missen. Hij haalt thuis de schade in door veel te willen drinken en veel bij mama te willen zijn. Voeding is hier niet op van invloed.

Uiteraard ben je moe. Probeer er op de dagen dat je thuis ben zoveel als mogelijk is aan toe te geven. Niet stoppen met de BV hoor, dan liever in overleg met de bedrijfsarts wat minder gaan werken.

Het gaat weer over, echt! Maar dit is een lastige fase. Vaak zie je dan ook ngo de productie terug lopen (kan ook nog een oorzaak van de onrust zijn).

Sterkte meid.

4. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Dankje voor de peptalk!

Vanmiddag zelf 3 uur kunnen slapen. En met een uitgerust hoofd kan je toch weer beter relativeren. We gaan het dag voor dag bekijken. En vooral duimen op een goede nachtrust.

Bedankt!

5. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Inmiddels drinkt R.einout s nachts niet meer iedere 1,5 uur. Hij zit nu op een voeding om 22:00 dan rond 2:00 dan 5:00 en dan weer om de 3 uur.

ik heb nog een vraagje. Ik kolf nu gemiddeld 120-130 cc. En mijn zoontje heeft 150 cc in zijn fles en hij krijgt 7-8 voedingen per dag. Is er een mogelijkheid om het aantal voedingen terug te brengen?? Of moet ik helemaal van hem uit gaan hoeveel voedingen hij wil. Want rond deze leeftijd mogen ze toch al om de 4 uur drinken. Alleen hij lijkt het niet echt te willen.......

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

slim dat je een middagslaapje doet! Als je uitgerust bent kun je alles inderdaad veel beter aan!
    En fijn dat hij s nachts niet meer elke 1,5 uur wil....
    Je kijkt inderdaad naar je kind, sommige kinderen willen maandenlang elke 3 uur gevoed, anderen gaan al veel eerder naar langere tussenpozen. Jouw kind lijkt aan te geven echt nog elke 3 uur te willen drinken, dus dat mag je dan gewoon doen. Hem in een ander schema proberen te stoppen gaat alleen maar meer stress geven vrees ik.

Mirjam

7. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Mirjam, Dat vermoeden had ik al. Afgelopen nacht hadden we trouwens weer een om de 1,5/2 uur nacht...... Heb inmiddels ook al contact gehad met het consultatieburo. Die adviseerden toch om misschien flesvoeding bij te gaan geven. Maar dan vrees ik einde borstvoeding. En dat wil ik niet. Dus ik denk dat we toch nog even zo door gaan...... Overdag om de 3 uur vind ik niet erg maar s nachts mag er van mij wel wat langer tussen zitten.

Deel Deze Pagina