Iemand die dit herkent? (overstrekken)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door stelpie, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Onze dochter heeft ergens last van en ik hoop dat iemand dit herkent en ons kan helpen! Het is een heel verhaal omdat ik zoveel dingen kan bedenken waar het 'mis' gaat.

Het probleem: onze dochter overstrekt zich sinds afgelopen vrijdag wil heel erg. Ze is niet huilerig erdoor en gilt niet, maar ze kreunt wel heel erg en loopt soms helemaal rood aan (wat mij doet denken aan darmkrampjes, maar uit ervaring weet ik dat het ook reflux kan zijn).

Nou en dat laatste is nou precies mn dilemma: heeft ze last van reflux of last van darmkrampjes.

Ze heeft verborgen reflux, daarvoor krijgt ze zantac en we verdikken haar voeding door nutriton. Nou proberen we de nutriton af te bouwen omdat ze maar weinig poept (1x in de 3 a 4 dagen en dat gaat vaak gepaard met extreme krampjes waar ze wel bij gilt). We zitten nu op 3 scheppen nutriton op 180cc/6schepjes voeding (wordt 210cc). We zijn vorige week zaterdag van 3,5 naar 3 schepjes gegaan. Maar dom dom dom, tegen alle adviezen in om niet alles 'tegelijk' te doen, zijn we dezelfde dag begonnen met groentehap. krap een week later is ze zich dus gaan overstrekken.

Ik moet er ook nog bij vertellen dat ze op het kdv nauwelijks slaapt. Want volgens het kdv is ze nooit moe. Nou eigenaardig, want thuis is ze dus niet wakker te krijgen en slaapt ze elke keer minimaal 3 uur achter elkaar.

Dan nog 1 belangrijke wetenswaardigheid: ik vermoed dat het kdv geen nutrition in haar voeding doet. Ik haalde haar een keer op van het kdv en toen waren ze net klaar met het flesje geven en daar zat duidelijk geen nutriton in. Dus of ze geven het vooraf of ze doen het niet. Toen ik subtiel vroeg of ik al nieuw nutriton moest meegeven, zeiden ze dat ze nog zat hadden. Inmiddels zit ze 3,5 wk op kdv en hebben ze nog steeds niet om een nieuw pak gevraagd (dat is dus inmiddels 22 flessen met 3 scheppen nutrition). Ik vermoed dat dat ook de oorzaak is dat ze niet slaapt op het kdv, ze heeft namelijk VERBORGEN reflux. Waarschijnlijk leggen ze haar neer en gaat ze lopen wegslikken, wat tot gevolg heeft dat ze na 15 minuten alweer begint te huilen. Ik ga hier nog eens meer over informeren, mag blijken dat ze inderdaad geen nutriton in haar flesje doen dan ga ik echt per direct daar weg. Ze willen ook al geen groentehap die we meegeven aan haar geven want dat doen ze niet (?). Ik moest maar beginnen met fruithap, dat deden ze wel (??).

Dus, het overstrekken kan volgens mij liggen aan 1. reflux, 2. groentehap, 3. oververmoeidheid.

2. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Nitriton stopt enorm dus ze zal waarschijnlijk last hebben van haar ontlasting, misschien wijs het volgende artikel eens goed door te lezen JBPM | Eurolac!.
    Als je al in wil dikken kan je beter op zoek gaan naar pure johannesbroodpitmeel aangezen en een hoop onnodige extra stoffen in nutriton zitten.

3. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Ik zou een comfort voeding halen. Dan "vergeet" het kdv ook niks want er zit 30% jbpm in. Het kdv moet je kleintje ook niet meteen wegleggen maar minimaal 30 minuten omhoog houden. Ik zou duidelijke afspraken maken.

Nutriton staat er om bekend dat het heel erg kan verstoppen, obstipatie en krampen veroorzaakt.

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Eigenlijk zoals hier boven al beschreven wordt..

Gezien ze last heeft van haar darmen (waarschijnlijk door nutriton) zou ik ook nog zeker ff geen fruit of groente hap geven.

Hier ook flink verbogen reflux gehad 6 maanden maar overstrekken deed ze niet.

5. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Neem aan dat je bij kinderarts zit? Ivm reflux.Die mee laten Denken.

Dan gewoon vragen op het dagverblijf of ze wel nutritron gebruiken. Simpele vraag, mag je gewoon stellen. En hoeveel ze dan gebruiken omdat ze zo lang doen met n pak. Tevens aangeven wat jij vermoed waardoor ze niet slaapt.

Als je niks bespreekbaar maakt weet je en niet hoe t zit en ze kunnen t evt niet veranderen.

6. lola1985

lola1985 Lid

10 aug 2014
    39
    0
    0
    kinderen
    Utrecht
    Onze dochter had ook verborgen reflux en krijgt ook nutriton en zantac.
    Maar ik heb haar altijd max 2 scheppen per fles gegeven omdat ze idd verstopt raakte. Nu (11,5 maand) zitten we aan 1 schep per fles. Maar bij ons was ze ook nog gevoelig op gewone melk, HA voeding ging beter en de pepti ging nog beter. Na gebelt te hebben met Nurtilon bleek ook dat veel baby's baat hebben bij de pepti voeding. Vaak moet dit bestelt worden omdat het niet overal verkrijgbaar is, bovendien is het dure voeding (24,95 een bus) maar onze dochter was rustig en kon het prima aan in combi met de nutriton en zantac.
    Daarnaast zou ik zeker het kdv aanspreken, en niet te zuinig ook! werk zelf ook in een dagverblijf en dit is echt onzin over geen groente geven.....misschien vinden ze haar nog te jong maar kinderen met reflux hebben baat bij normale voeding vanaf 5 maanden (ha advies). Daarnaast kon onze dochter ook niet tegen zuivelproducten, alles kwam er weer uit......nu is ze het gelukkig bijna overgroeit en zijn we sinds 3 dagen gestopt met de zantac en gaat het goed.
    Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.....succes, het is en blijft lastig omdat ze het helaas niet kunnen vertellen.

7. lola1985

lola1985 Lid

10 aug 2014
    39
    0
    0
    kinderen
    Utrecht
    en anders misschien elke dag afgestreken poeder en nutriton in zo'n melktoren meegeven aan het kdv?

8. lola1985

lola1985 Lid

10 aug 2014
    39
    0
    0
    kinderen
    Utrecht
    overstrekken kan ook komen uit een nekwervel die vast zit? misschien even advies inwinnen bij je ha?

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Stap 1, stap over naar pure jbpm. Heb je minder van nodig en heeft geen onnodige hulpstoffen die verstoppingen veroorzaakt.
    Of stap over naar voeding waar het al in zit, maar dan kun je lastig afbouwen.

Stap 2, stop direct met alle bijvoeding en begin pas weer als de rust volledig terug gekeerd is. Grote kans dat ze daar nog te jong voor is. Wacht dus liever nog een maandje

Stap 3, maak voor het kinderdagverblijf de voeding van te voren kaar als in koop poeder torentjes (difrax heeft vrij handige) en gooi daar zelf de juiste hoeveelheid voeding + jbpm in. Leg deze verantwoordelijkheid terug bij jezelf.

Stap 4, blijft het overstrekken, ga naar een osteopaat. Deze bekijkt het lichaam geheel en kan voelen of er iets vast zit. Ook bij twijfel kan het handig zijn.

En stap 5, ga een gesprek aan met het kinderdagverblijf. Niet slapen terwijl dit thuis wel gebeurd is iets waar over gesproken hoort te worden.

10. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!!

Als we overstappen op pure jbpm, moet dat dan gefaseerd gaan of kan dat in 1 keer?

We hebben cb gebeld, die zei dat het overstrekken ook kan komen vanwege haar ontwikkeling, dat ze op haar rug wil rollen. En dat omdat ze er niet bij huilt het waarschijnlijk niet te malen heeft met pijn. Ze adviseerden juist wel door te gaan met groentehap maar daar ga ik nog eens even goed over na denken.

Vanochtend met kdv gesproken. Ze hadden idd bijna geen nutriton meer. Ik denk dat de ene leidster het wel doet em de andere niet (ze hebben ivm vakantie ook veel invallers). Maar goed heb nogmaals het belang uitgelegd. En over het slapen, zij vond niet dat ze weinig sliep (slaapjes van 15min vind ik wel kort 😳). Maar ze vertelde dat als ze dan een ander kindje naar bed brachten dat ze dan wel eens wakker in bed lag en haar er dan maar uithaalde voor haar. Hen gezegd dat ze vaak verder slaapt, ze heeft wel vaker dat ze tussendoor even wakker wordt en dan slaapt ze zo weer in voor nog een uur.

Wat betreft aantal schepjes nutriton: we zitten zo hoog omdat we heel lang de medicijnen niet mochten ophogen, we moesten maar meer nutriton geven volgens de ka. Nu hebben we van de ha toestemming gekregen om op te hogen en sindsdien zijn we aan het afbouwen, maar doen we dat te snel dan stikt ze zowat in het opspugen (hebben we een keer voor bij de hap gezeten savonds 😣)

11. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    O en ostheopaat zijn we al geweest toen ze 2 maanden oud was, hielp niet veel.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je hoeft niet te mengen om over te stappen naar pure jbpm, kan en mag gewoon in 1 keer.

Cb is niet voor medische zaken. Daarnaast lijkt mij dat als ze dat nu doet en ervoor niet wel erg toevallig ivm bijvoeden.
    Cb wil graag dat iedereen al met 4 maanden gaat bijvoeden, terwijl veel kindjes pas later, rond de 6 maanden, hier aan toe zijn.
    Bijvoeden is ook pas nodig vanaf 6 maand en zelfs dan nog niet noodzakelijk dat ze echt veel eten.

Mijn mening is dat als er iets fout gaat je terug moet naar de basis waar het wel goed ging. Als het dan weer goed gaat kun je kijken wat de oorzaak is.

13. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Nou we hebben pure jbpm geprobeerd, echt absoluut geen succes. Ze heeft de hele dag lopen krijsen van de pijn. Ze heeft zo ongelofelijk last van haar darmpjes. Dat terwijl meestal na het poepen ze weer helemaal vrolijk is. Nu niet, ze is helemaal overstuur de hele dag al. Het enige wat ik me kan bedenken is dat we gistermiddag zijn overgestapt op pure jbpm.

Dus we gaan morgen weer terug op de nutriton. Maar dan blijven we wel houden dat ze maar een keer inde 3/4 dagen poept. En dat ze er dan wel last van heeft op het moment dat ze moet poepen. Geen idee wat we daar aan kunnen doen :(. Ik denk dat we over een week of 2, als alles weer stabiel is, een afspraak maak met de ha.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Alle indikkingsmiddelen waren drama bij mijn dochter. Dus daar zijn we destijds volledig mee gestopt. Als de medicatie voldoende goed afgesteld is, dan hoeft indikken ook helemaal niet. Ok, de voeding blijft dan wel terugkomen, maar je kindje heeft er geen last van dankzij de medicatie. Dus ik zou stoppen met nutriton, en overleggen met KA welke dosis zantac mag, en of je eventueel moet overstappen naar andere medicatie.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kinderarts bellen en vragen om forlax. Hier was dat de enige combi die goed ging: zonder forlax was het poepen drama, zonder nutriton de verborgen reflux een ramp :(
    En daarvoor dus morgen de KA even bellen.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.388
    10.330
    113
    Onze uk heeft ook verborgen reflux misschien dat net als bij ons de medicijnen niet goed werken.je hebt maagzuur remmers en binders nu gaat het beter.
    Wij doen nu op 180+ 6 1 schepje.de verdikking moet vooral plaats vinden in de buik.
    Erg raar dat ze op de kdv dit niet willen doen het gaat om de gezondheid. Waarschijnlijk hebben zij nooit last van maagzuur.

Deel Deze Pagina