Goedemiddag! De baby ligt al zolang als ik haar kan voelen dwars. Letterlijk dwars, gewoon horizontaal. Ik heb daar normaal geen last van. Nu sinds drie dagen gaat ze op dezelfde manier héél laag liggen, de onderkant van mijn buik wordt dan keihard (geen harde buik, de rest is super zacht namelijk) en het doet vaak zelfs zeer, lopen is dan heel ongemakkelijk bijvoorbeeld. Sinds die drie dagen voel ik ook nog amper schopjes of iets, wel voel ik dat ze beweegt/draait. Kan dit kwaad? En waarom zou ze zo dwars helemaal beneden gaan liggen, of is dat gewoon voorkeurshouding? Dat mijn buik onderin keihard wordt duurt vaak niet langer dan twee of drie minuten.
Hoi Liefje13, kinderen hebben inderdaad vaak een voorkeurshouding. Helaas voor jou is dat tot nu toe dwars geweest. Op het moment klinkt het ernaar dat je kindje als in een soort hangmat in je kleine bekken/onderbuik hangt. Dat kan enorm veel druk geven onder in je buik en dan kan het inderdaad zo zijn dat je baarmoeder wat 'geïrriteerd' raakt en hard wordt. Dat geeft niets, maar is wel heel vervelend. Zolang er geen regelmaat in de harde buiken zit en ze niets steeds pijnlijker worden, kun je het rustig afwachten. Vaak als kindjes in de hangmathouding liggen trappen ze richting je borstkas en dan kunnen de bewegingen minder goed te voelen zijn. Verder heeft een kindje bij 30-32 weken een groeispurt, waardoor je baarmoeder ook wat harder kan zijn dan anders in reactie op het snellere groeien van de kleine. Mocht je twijfelen over het leven voelen, altijd je vk bellen. Want ook al zou het te verklaren zijn. Blijf alert! Groetjes Brigitte