Hallo. Ik vind het lekker om af en toe een broodje of wrap te eten met pesto, mozzarella en salami. Dit verhit in dan met broodje tussen bijv tosti ijzer of in de pan. Op het voedingscentrum staat dat je geen salami mag? Wel als het flink verhit is maar is dit dan goed? En ik neem aan dat een keertje een beetje pesto geen kwaad kan? Hoe denken jullie hierover en hoe gaan jullie hiermee om?
Tja ik eet wel salami op een tosti of door de macaroni, is dan toch verhit. De meningen zijn er over verdeeld geloof ik... Als je je er zorgen over maakt kun je de salami ook enkele dagen invriezen, eventuele toxoplasma is dan dood. Pesto denk ik over net als kaneel en dergelijke, zie er geen probleem in af en toe eten zolang je niet een potje per dag leeg eet
Je mag wel salami hoor. Salami is bewerkt en dus ongevaarlijk. Waar je mee uit moet lijken zijn gedroogde mn buitenlandse worsten. De informatie van t voedingscentrum klopt vaak niet..
Voorverpakte salami is een goeie broeiplek voor bacteriën, maar die moord je wel weer uit door het te verhitten. Bovendien is de kans op listeria kleiner dan een grote prijs winnen in een loterij, ik zou alleen echt uitkijken met de grote gevaarhebbers zoals rauw vlees/vis en rauwmelkse kaas.
Ik eet nu, en ook tijdens mijn vorige zwangerschap, gewoon salami, parma ham,etcetc. Mijn verloskundige zei dat het voorverpakte vlees uit de supermarkt bewerkt is en je dat rustig kan eten
Nooit gehoord dat je salami niet mag eten hoor. En hetzelfde met pesto, wat is daar het probleem mee? Weet iemand de reden? Ik eet het regelmatig namelijk... Ik volg de regels die linky hierboven meld mbt kaas en vlees.
Salami eet ik idd wanneer het goed verhit is (net zoals andere 'verboden' voedingsmiddelen zoals gerookte zalm en roquefort). Pesto eet ik gewoon. Toen ik net zwanger was was ik nogal para met kruiden totdat mijn vk zei dat het pas schadelijk kan zijn bij hele hoge doseringen en dat niemand dat eet. Wie eet er nou een hele appeltaart op in 1 keer? 😉 Gewoon lekker nemen dus.
@nele87; basilicum schijnt niet zo goed te zijn in grote hoeveelheden. En laat dat nou net het hoofdbestanddeel zijn van groene pesto.
Wie eet er dan basilicum in grote hoeveelheden? Als je af en toe basilicum eet is er dan toch weinig aan de hand lijkt me. Salami kan je ook gewoon eten, artikel Mens & Gezondheid; Zwanger en salami Salami wordt vaak afgeraden voor zwangere vrouwen omdat het is gemaakt van rauw vlees. Dit advies is echter niet helemaal juist. De weefselcysten worden namelijk ook geïnactiveerd door drogen en door zoutconcentraties hoger dan 1,1%. Salami is een gedroogde worst en bevat gemiddeld zo'n 3,5 gram zout per honderd gram salami. Theoretisch zullen de weefselcysten in salami dus geïnactiveerd worden waardoor het eten van salami geen toxoplasmose kan veroorzaken. Hierdoor kan tijdens de zwangerschap gewoon salami gegeten worden.
Zoooooo ik eet alleen salami als het verhit is maar blijkbaar mag het dus ook gewoon onverhit gegeten worden!!! Nu snak ik dus naar een broodje met salami 😁😁