baby hele dag onrustig na drinken uit de fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door juultjeT, 30 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Hoi,

Mijn kleine meisje is nu 12 weken oud. We zijn met 6 weken begonnen met zo nu en dan eens gekolfde melk in de fles te geven. Ik begon met de medela calma speen (ik heb ook een medela kolf), maar daar wwrd ze heel erg onrustig van en ze had dan veel last van vastzittende lucht. Daarna een avent fles geprobeerd, maar ook daaruit dronk ze niet zo veel. Nu gebruik ik een difrax fles, maar daarin zie ik geen verschil met de avent fles. Ze drinkt de eerste voeding uit de fles ( dat is de 2e voeding van de dag) ongeveer 90 cc en wil dan niet meer. Op zich niet gek, maar ze komt daarna na 2 uur weer (als ik haar aan de borst voed zot er over het algemeen overdag 3 uur tussen de voedingen) en deinkt dan nog minder dan de 1e voeding (60-80 cc) en is dan erg ontevreden en onrustig. Iedere keer als we de fles proberen heeft ze een rotdag waarop ze dus heel onrustig en ontevreden is. Ik maak me nu zorgen hoe dit moet als ik straks aan het werk ben. Papa is overdag met haar en haar broer thuis en die redt zich er wel mee, maar ik wil dat mijn dochter zich goed voelt en dat lijkt nu niet het geval als ze de fles krijgt.

Heb je advies voor me wat ik kan doen om het flesdrinken te stimuleren of moet ik misschien nog een andere fles (of een speen met een grotere opening?) Proberen? Misschien moet ik er nog even bij vermelden dat dochter aan de borst (ze drinkt beide kanten per voeding) met max 5 minuten per kant klaar is. Wanneer ze de fles krijgt doet ze er langer over. Als ik haar de voeding na de vleding aan de fles weer aan de borst geef wil ze maar 2 kant drinken, terwijl ze dus anders 2 kanten drinkt. Ze raakt dus uit de regel ala ze de fles krijgt. HELP!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    He, wat vervelend voor haar. Voor de volledigheid: ik ga er van uit dat je afgekolfde melk in de fles geeft?

Soms zit winst in kleine dingen: meer rechtop houden tijdens drinken, meer bij de les houden. Juist van je af houden wanneer ze de fles drinkt (dus op schoot zittend)

Welke fles beter bij haar zou passen kan ik niet zeggen, simpel omdat wat voor het ene kindje werkt, voor het andere kindje juist onhandig voelt. Wat je nog zou kunnen doen is kijken naar haar mondmotoriek. Vraag op het consultatiebureau of iemand mee wil kijken naar haar mondje en hoe ze de fles drinkt.
    Je kunt ook een lactatiekundige in de buurt benaderen, misschien bij een baby of borstvoedingscafe? Of vraag eens ervaringen bij een moedergroep van een vrijwillige borstvoedingsorganisatie. Die kun je gewoon bellen ook. (zie Borstvoeding.nl | Home)
    Vervelend dat ik geen pasklaar antwoord kan geven, daarvoor zou ik meer moeten zien hoe het gaat...:(

Veel succes!

3. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Oke, dankjewel voor je reactie!

Mag ik nog een aanvullende vraag stellen over het kolfrecht?

Ik ga maandag weer aan het werk en aangezien het flesdrinken dus niet zo goed gaat had ik bedacht om dochterlief te voeden voordat ik van huis ga, daarna 2 keer kolven en dan 'smiddags op tijd (16:00/17:00) thuis zijn om haar weer zelf te kunnen voeden. Dochter clustert vanaf eind vd middag en dat betekent dat ze zo elk uur a elke 2 uur wil drinken.

Nu werk ik in de thuisbegeleiding en moet dus naar clienten thuis toe. Ik moet kolven in de auto (heb ik geen problemen mee). Ik doe ook intakegesprekken en moet collega's aansturen. Over het algemeen werk ik gewoon overdag, maar het kan gebeuren dat er een client is die alleen savonds kan of wil afspreken. Incidenteel vind ik dat niet zo'n probleem, maar ik zou toch graag in principe elke dag vanaf eind vd middag mijn dochter zelf kunnen voeden. Ik kan thuis nog wel verder werken (administratie en bereikbaar zijn). Mag ik van mijn werkgever 'eisen' dat ik mijn dochter dan zelf kan voeden of mag mijn werkgever mij verplichten tot s avonds buitenshuus door te werken waardoor ik dus in principe niet aan de voedingsvraag van mijn dochter kan voldoen? Het kolfrecht is 25% van de arbeidstijd en mag gebruikt worden om te kolven of naar het kind toe te gaan. Als ik 2 keer een kwartier kolf dan lijkt het me toch dat ik de overige tijd mag gebruiken om thuis mijn kind zelf te voeden en dan dus niet meer weg te hoeven (tenzij incidenteel)

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Op deze site vind je veel informatie, of ze kunnen het voor je uitzoeken!

Ruimte om te kolven

Succes!

Deel Deze Pagina