div. vragen: tepelhoedje, veel melk, grote toeschietreflex, stuwing, kolven?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Femmie80, Jul 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Femmie80

Femmie80 Nieuw lid

Jul 16, 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Mijn zoontje is nu 14 dagen oud en we hebben steeds een beetje moeite met de borstvoeding. Ik heb heel erg veel melk, dat er echt lijkt uit te schieten (ook als ik eerst met warme doeken de druk eraf haal of de eerste ml's eruit kolf) als ik hem aanleg en mijn kraamhulp adviseerde daarom te voeden met tepelhoedje. Ook omdat ik wat moeite had met aanleggen, omdat mijn borsten zo gespannen waren en mijn zoontje nogal gretig en gulzig en ongeduldig is, waardoor hij zich verslikte. Het voeden met tepelhoedje bracht wel wat rust in de tent, hoewel hij zich nog steeds regelmatig verslikt in het begin. De stress schiet er overigens weer in zodra ik probeer zonder tepelhoed te voeden om hem het niet al te gemakkelijk te maken. Met wat doorzettingsvermogen lukt het de ene keer wel, de andere keer niet. Daarbij maak ik me zorgen of hij wel genoeg binnen krijgt en of hij wel vertrouwen heeft in mij en/of de borstvoeding, omdat het verslikken toch best eng is voor zo'n kleintje. Ik heb dus verschillende vragen:
    1. Hoe vaak moet ik per dag zonder tepelhoedje blijven oefenen?
    2. Is in mijn geval een tepelhoed wel de aangewezen weg?
    3. Hoe kan ik voorkomen dat mijn zoontje zich verslikt en ervoor zorgen dat hij vertrouwen houdt in mij en de borstvoeding?
    4. Hoe kan ik omgaan met de stuwing (leg hem nu steeds maar aan 1 borst aan, omdat ik heb begrepen dat ik een borst het best leeg kan laten drinken)? Vervolgens gaat de tweede borst stuwen.
    5. Hoe kan ik hem het best aanleggen zonder tepelhoed bij mijn overvloedige melkproductie en grote toeschietreflex?
    6. Moet ik wel kolven of hou ik daarmee de melkproductie in stand?
    7. Hoe weet ik of hij voldoende binnen krijgt (ik voed 6 keer -in principe om de 3 uur, behalve 's nachts en hij komt niet eerder- en hij heeft genoeg poep- en plasluiers en hij zat op dag 10 al 110 gram boven zijn geboortegewicht -4070 gr)? De ene keer drinkt hij veel meer dan de andere keer.

Graag je advies en ik hoop dat je wat kan met al die vragen van mij... Alvast bedankt voor je reactie.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi.
    Ja het kan wat onrustig zijn, zo die eerste weken. Het klinkt alsof je lichaam heel enthousiast aan het produceren is geslagen. Je kindje komt dus niets tekort en dat zie je terug in zijn groei! Nu is het echter nog meer dan hij aankan, of het is onrustig. De komende weken zijn bedoeld om op elkaar af te stemmen. Normaal houden we 4-6 weken aan eer vraag en aanbod van melk op elkaar zijn afgestemd. Hier hoort stuwing dus bij. Eigenlijk laat je lichaam een normaal verloop zien dus.

Een tepelhoedje kan een heel handig middel zijn en een deel rust bieden inderdaad. Er zijn moeders die blijvend met hoedje voeden, wanneer je goed op je productie let, hoeft daar niets mis mee te zijn. Nu zit je nog ruim in je melk, straks, als het wat meer is afgestemd op wat je kindje drinkt, kijk je dus goed of je kindje de borst goed leegt en voldoende momenten aan de borst heeft.

1. Hoe vaak moet ik per dag zonder tepelhoedje blijven oefenen?
    Je kunt 1 of 2 keer per dag zonder hoedje voeden, je kunt ook starten met het hoedje, dan tijdens een rustiger moment in de voeding even afhalen en opnieuw aanleggen. Wordt het frustratie, dan wissel je gewoon (met hoed) naar de andere kant. Nogmaals: lukt het niet, dan geen gedoe, morgen weer een dag.
    Is in mijn geval een tepelhoed wel een goede oplossing?
    Ja, wanneer je geen rust hebt bij het aanleggen en het met een hoedje wel lukt, dan is dit een prima hulpmiddel.
    3. Hoe kan ik voorkomen dat mijn zoontje zich verslikt en ervoor zorgen dat hij vertrouwen houdt in mij en de borstvoeding?
    Je kunt het eerste toeschieten weg laten lopen (niet kolven!) en wanneer de straaltjes niet meer sproeien, droog je de borst en leg je (opnieuw) aan. Ook kun je de tepelhof soepel masseren of licht kolven met de hand. Wanneer de tepelhof soepel is, kan er op de rest van het borstweefsel nog wel spanning staan, maar is het aanhappen makkelijker voor je kindje.
    4. Hoe kan ik omgaan met de stuwing (leg hem nu steeds maar aan 1 borst aan, omdat ik heb begrepen dat ik een borst het best leeg kan laten drinken)? Vervolgens gaat de tweede borst stuwen.
    Kolf 1 keer in de ochtend je borsten allebei zo leeg mogelijk. Liefst voor je je kindje aanlegt. Van hier uit ga je opnieuw starten in de hoop dat je lichaam het nu op vraag zal regelen. Dit doe je dus niet elke dag! En leegkolven, is leeg, tot er geen melk meer komt. Dan pas aanleggen. Nu kun je gewoon voeden: 1 borst tot je kindje loslaat. Dan even bijkomen, en slokje aan de andere kant. De volgende voeding zal het dan aan de andere kant kunnen starten.
    5. Hoe kan ik hem het best aanleggen zonder tepelhoed bij mijn overvloedige melkproductie en grote toeschietreflex?
    Niet noodzakelijk. Mogelijk wanneer je productie meer op orde is, dat het geheel rustiger wordt: dan kun je over naar zonder hoedje voeden. Of, zoals boven al gezegd: bij een pauze op een rustiger moment in de voeding zonder hoedje.
    6. Moet ik wel kolven of hou ik daarmee de melkproductie in stand?
    Nee, je hoeft helemaal niet te kolven, alleen wanneer je zo'n spanning krijgt dat het niet meer gaat. Liever aanleggen zodat je kindje het toeschieten opwekt, dan afhalen en wachten tot het sproeien overgaat in druppen. Hoe meer je kolft ( en zeker tussendoor) hoe meer je lichaam zal denken dat je om meer melk vraagt.
    7. Hoe weet ik of hij voldoende binnen krijgt (ik voed 6 keer -in principe om de 3 uur, behalve 's nachts en hij komt niet eerder- en hij heeft genoeg poep- en plasluiers en hij zat op dag 10 al 110 gram boven zijn geboortegewicht -4070 gr)? De ene keer drinkt hij veel meer dan de andere keer.
    Wanneer je kindje zo goed groeit en plast, heeft het genoeg!

Ik zou je willen aanraden om ook eens een lactatiekundige mee te laten kijken. Los van de stuwing en productie, kan het prettig zijn te begrijpen waarom het aanleggen niet lukte en wat je verwachtingen kunnen zijn ten aanzien van het hoedje. Het is ook prettig om iemand achter de hand te hebben wanneer je een plan maakt om het alsnog af te bouwen.

Succes!

Share This Page