Eindelijk hebben de ouders baby Hendrikus terug Ik las net dat baby Hendrikus bij zijn echte ouders mag blijven. De rechtbank heeft de uitspraak gedaan en die was nu definitief. Hendrikus werd bij zijn geboorte bij zijn zwakbegaafde ouders weghaald omdat men dacht dat ze niet voor de baby konden zorgen. Vind het erg jammer dat dat nu pas is, ze hebben heel veel moeten missen van dat kleine jochie. Hoop dat ze snel aan elkaar zullen wennen en wens ze heel veel geluk!
Och, eindelijk. Toevallig had ik het er van de week nog met mijn zus over. Wat fijn dat hij nu toch bij zijn ouders is!
Wat goed zeg. Ik zat me van de week al af te vragen hoe of wat. Ik had een tijdje terug nl. gezien dat hij onder 24 uurs toezicht naar huis mocht.
Ik vind het echt super dat de ouders hun zoontje weer terug hebben. Ik kan mijn kleintje al geen dag missen laat staan zo'n hele lange tijd. Toen ik op het nieuws het verhaal hoorde had ik al gelijk gezegt dat ik het onzin vond dat ze hem weg gehaald hadden bij de ouders, er was niet eens bewezen dat ze niet voor hem konden zorgen, dus ze hadden gewoon een kans moeten krijgen. Op shownieuws was dat toen geloof ik een stuk over en ik zag dat kamertje en al die spulletjes, dan krijg je het gewoon koud als je dat ziet en hoort dat zo'n klein ventje net na de geboorte gelijk weggehaald werd. Maar gelukkig is ie nu terug!
Ja klopt dat had ik ook gezien en dan met camera's overal in huis of zijn kamertje maar weet niet of dat nu ook nog is.
Fijn natuurlijk voor deze mensen dat ze hun kindje mogen zien op groeien en dat ze er 24 uur hulp bij krijgen, want zonder die hulp zou het denk ik niet te doen zijn. Mijn nicht is ook zwak begaafd en die zijn vaak wat dromerig en hebben niet alles in de gaten. Zo heeft mijn nichtje een keer een kindje in te heet water gedaan. Heeft ze niet altijd iets in de gaten, vaak moet je 10x hallo zeggen en dan kan ze je aan kijken van wie ben je? Ook denk ik wel een beetje wat nu als het kindje wat ouder is met school en dergelijke, hij zal waarscheinlijk al snel veel slimmer zijn dan zijn ouders.
Dat ligt eraan. Intelligentie is hartstikke erfelijk. Als de ouders "gewoon" wat "dommer" zijn, dan is de kans erg groot dat hun kind dat ook zal zijn. Als de ouders gewoon pech hadden en bijvoorbeeld een chromosoom te veel, dan is de kans groot dat het kind slimmer zal worden ja. Ik kreeg echter de indruk dat het om het eerste geval ging. Als het om het laatste geval gaat, vond ik het wel te begrijpen dat ze de ouders niet capabel genoeg zouden achten. Ook om de redenen die je over je nichtje noemde.
Een kind heeft niet alleen liefde nodig. Ook al zijn deze mensen zwak begaafd liefde hebben ze genoeg in zich. Opvoeden is meer dan alleen liefde geven. Je moet ze ook levenslessen, normen en waarden kunnen mee geven. Daarom hebben mijn oom en tante ook besloten om mijn nichtje te laten steriliseren. Natuurlijk in overleg met verschillende instanties.
Fijn voor de ouders dat het kindje bij papa en mama mag wonen. Wel vind ik het goed dat het gezin 24 uurs zorg gaat krijgen bij de opvoeding van hun kindje. Zonder deze zorg zou het waarschijnlijk op lange termijn niet goed gaan.
ik vind het ook goed dat ze zorg krijgen. helaas blijkt in de praktijk dat de meeste zwakbegaafde stellen niet in staat zijn hun kind groot te brengen. ik vind sterilisatie dan dus ook idd verstandig Jewe.
Ik vind dat echt een hele moeilijke kwestie en ik denk ook niet dat je dat zo algemeen kan zeggen want wie zijn wij om te bepalen wie er gesteriliseerd moet worden??? vanaf een IQ van onder de 80? vanaf een IQ van onder de 60? en wat met potentiele ouders die verslaafd zijn? of ouders die in de schulden zitten? of ouders met een ongeneeselijke ziekte?
Ik vind het helemaal niet zo moeilijk. Jouw andere voorbeelden zijn te betwisten omdat dergelijke ouders vaak nog in staat zijn om zelf na te denken. Wanneer echter de ouder van een verstandelijk beperkt kind denkt dat zijn of haar kind niet in staat is om op de juiste manier voor een kind te zorgen en de hulpverleners zijn het daarmee eens, dan vind ik dat duidelijk genoeg.
Helemaal mee eens. En in het geval van mijn nichtje is het natuurlijk niet over een dag ijs gegaan. Het mag ook niet zomaar. Maar dit was wel de juiste beslissing.
wat je aankaart is ook de reden waarom er geen richtlijnen voor zijn. die grens is erg lastig te trekken. maar dit is jarenlang mijn werk geweest en het IS gewoon zo dat kinderen van verstandelijk beperkte ouders vaak uit huis worden geplaatst na problemen. (dus niet preventief zoals bij Hendrikus) lijkt me ook niet zo leuk voor die kinderen...