Advies schoenverkoopster waar of gericht op winst?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chantico, 6 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ons Ise loopt nog niet. Ze gaat wel zelf staan bij meubels enzo, maar ze loopt ook nog niet zijwaarts langs de meubels. Soms stapt ze aan de hand de kamer door, maar dat doen we natuurlijk niet de hele dag (zere rug van het bukken!). Ze kruipt dus voornamelijk.

Gisteren waren we schoenen wezen kijken voor deze winter. Krijgen we van de schoenverkoopster het advies dat ze nu echt al wel schoenen nodig heeft. Sokken en ook leren slofjes zijn te glad voor op onze vloer en daardoor zou ze weinig grip hebben en moeilijker leren lopen. Ik zei dat ik dacht dat blote voeten binnen het beste was. 'Ja, blote voeten in zánd is heel goed, maar binnen zijn schoentjes ook belangrijk', zei ze. Stevige schoenen, waardoor ze een goede voethouding zou aanleren, ofzo.

Wij waren wel even verbaasd dat we dus nú al schoentjes moesten kopen. Hebben we gedaan ook, hele lieve kleine rode schoentjes. Ze vindt het maar rare, zware dingen aan haar voeten, heel anders dan die zachte slofjes die ze gewend is. Heb nog niet de gelegenheid gehad om te observeren hoe ze er in beweegt, dus ik weet niet of de opmerking van de schoenverkoopster 'dat ze zo veel sneller zal leren lopen, omdat ze beter grip heeft' enig hout snijdt.

Wat denken jullie, zijn we er in getuind en hebben we schoentjes gekocht die eigenlijk nog niet nodig zijn? Dat advies van 'pas schoentjes als ze een paar weken zelfstandig lopen' hoor je toch ook vaak? Ja, zei die schoenverkoopster, 'als ze echt gaat lopen heeft ze nóg stevigere schoenen nodig dan dit, hoor!'.

Ik vind het niet heel erg dat we ze gekocht hebben: ze zijn zo schattig en het is ook lekker warm en droog op de fiets in het komende herfstweer. Maar toch knaagt het een klein beetje...

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Slecht advies. Als ze een week of 6 zelfstandig lopen kun je schoenen kopen. Tot die tijd zijn blote voeten of soepele slofjes het allerbeste. Als ik je een advies mag geven, ga naar een goeie winkel waar ze niet alleen de lengte van de voet meten maar ook de breedte. Pas dan passen de schoenen goed. Ons zoontje heeft bijv. breedtemaat 5,5 (van max. 6...) Ik moest er niet aan denken dat ik niet bij een winkel zou zijn gegaan waar ze dat meten of breedtematen verkopen en hij nu dus met te smalle schoenen had moeten lopen...

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik zou zeggen dat jullie erin getrapt zijn. Volgens mij hoef je echt pas schoenen aan te schaffen als ze zo'n zes weken zelfstandig kunnen lopen. Het is beter voor de voetjes als ze gewoon op sokken, of zachte sloffen lopen. Beter voor de afwikkeling van de voet. Neemt niet weg dat het inderdaad wel handig is om schoenen aan te hebben als je weggaat. ;)

4. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Het beste is dat kinderen een paar weken echt goed kunnen lopen voordat je ze schoenen aantrekt. Stevige schoenen zijn nu juist nog niet goed, omdat de voetjes de vorm van de schoen aan gaan nemen. Het moet andersom, de schoen moet de vorm van de voet aannemen.

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Op het cb zeiden ze dat blote voeten of leren slofjes het beste zijn.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, hier zijn jullie in getuind. Algemeen advies is om je kind zoveel mogelijk op blote voeten te laten lopen, en als dat niet kan in zachte, soepele slofjes. Pas als ze goed lopen, (een week of 6 nadat ze los zijn gaan lopen wordt er gemiddeld voor genomen), mogen ze schoenen en zelfs dan is nog steeds het advies om ze zoveel mogelijk lekker op blote voeten te laten lopen...
    Ik zou de schoenen lekker terugbrengen en geld terugvragen. Wat een *&^&%^-mens zeg... dat gelooft ze toch zelf nit? En zoja: wat doet zo iemand in een schoenenwinkel?

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik vind dit echt een onzin. Ook ik lees en hoor dat als ze nog niet lopen je ze het beste op blote voetje kan laten rommelen. Lijkt me ook lekkerder dan met schoenen aan. Wij hebben pas goede schoenen gekocht toen mijn zoontje liep en echt niet eerder. Thuis stond en liep hij met steun gewoon op blote voeten (idd geen sokken aan ivm uitglijden). Het heeft toch echt leren lopen op blote voeten en lopen doet hij heel goed. Het lijkt me echt niet lekker voor die kleintjes om in schoenen gehesen te worden terwijl ze ze nog niet nodig hebben.

8. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Wij hebben gladde tegels en dat gaat prima met blote voeten hoor. Met antislipsokjes trouwens ook. Schoenen zijn voor buiten! Ik zou ermee terug gaan en de manager te spreken vragen, uitleggen hoe ze je dit aangesmeerd heeft, en je geld terugvragen. Dit is gewoon oplichting.
    En het erge is nog dat ze een advies geeft dat niet zomaar overbodig is, maar ronduit slécht voor de ontwikkeling van de voeten!

9. Larissa1982

Larissa1982 Niet meer actief

Het is niet alleen mensen op onnodige kosten jagen (waar winkels uiteraard op uit zijn), maar ook nog eens een héél slecht advies wat ze gegeven heeft. Blote voetjes of desnoods sokjes/slofjes is echt het beste als ze leren lopen.

Ik zou trouwens teruggaan naar die winkel en even vragen naar de baas (en het liefst even kijken of die verkoopster er ook is). En dan zeg je gewoon: de verkoopsters die hier rondlopen hebben duidelijk geen verstand van zaken, want ze geven verkeerde adviezen die ook nog eens slecht zijn voor de gezondheid van een kind! Kijken wat ze dan te zeggen hebben :p

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Vraag me af hoe het gros van de mensheid in arme landen ins hemels naam leert lopen zonder die schoenen zeg... ;)

Nee even zonder gekheid. Het is juist beter voor de houding van de voet om niet belemert te zijn door schoentjes ofzo. Zachte slofjes of sokjes om voetjes warm te houden kan. Maar blote voetjes zijn het aller aller beste!
    Zijn ze dan in ieder geval nog met soepele zool? Anders zijn ze helemaal waardeloos. Want dat is de 2e stap. Schoentjes die een lekkere flexibele zool hebben zodat je kindje de voetjes goed afrolt als het loopt (van de hak naar de teen als ze een stap zetten).

Zou er ook mee terug gaan en je geld terug vragen. Je bent een oor aangenaait en idd ERG slecht advies gegeven

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja, ik zou ook zeggen dat je er in bent getuind. Ik zou ze terugbrengen naar de winkel en als je kindje een week of 6 goed loopt nieuwe halen. Wel ergens anders uiteraard..
    Tot die tijd lekker op blote voetjes of evt leren slofjes laten lopen.

12. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Oh wat een verschrikkelijke verkoopster! Ik zou terug gaan om verhaal te halen en eventueel ook de schoenen terug te brengen. Zijn het wel schoentjes met flexibele zool? Dan kan je ze nog even 'bewaren' tot ze echt goed los loopt. En voor n u lekker op blote voetjes, sokjes of leren slofjes.

13. Chantico

Hmmm, dit vreesde ik dus al...
    En nu ben ik dus ook al wel 'gehecht' aan deze 'eerste schoentjes' voor Ise. (Had ik al gezegd hoe schattig ze zijn? ;))
    Zal je zien dat het nog maanden duurt voor Ise zelfstandig loopt + die zes weken daarna nog en dat ze dan uit deze schoentjes is gegroeid.

Ik denk dat ik deze week even binnenwandel bij een andere kinderschoenenwinkel om advies te vragen. Kijken wat die zeggen. En dan gewapend met dat advies terug naar deze winkel. Het stomme is, dat het écht een goede winkel is... zo één waar je heen gaat als je een kind met voetproblemen hebt. Ik vind het maar raar.

Ook als we ze wel besluiten te houden (voor op de fiets als het koud of nat is, ofzo), dan ga ik wel terug, denk ik. Vertellen dat ik het maar een raar advies vind en dat het me behoorlijk van ze tegenvalt. Dat mijn vertrouwen in hun deskundigheid en onbaatzuchtige goede advies nu wel wel behoorlijk geschonden is. Eens kijken wat ze daar op te zeggen hebben.

Moet ik wel in een dappere, assertieve bui zijn... Maar het gaat potdorie om de gezondheid van mijn dochter!

14. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Foto! :D

15. Linka76

Linka76 VIP lid

14 dec 2007
    9.703
    0
    0
    Schoenen zijn schattig, uiterdaad, maar ik zou ermee wachten, ik ben al blij met slofjes enzovoort....

Jammer dat je zo moest meemaken met die stomme verkoopster, vele winkels willen maar geld geld geld geld! Heel zonde!

16. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Gewoon terug gaan hoor Chantico en zeggen wat je hebt neergeschreven hier!

Alyna loopt al een paar maanden, maar binnen doe ik haar nooit schoenen aan. ;)

17. Chantico

Even om het verhaal af te maken: we hebben de schoentjes teruggebracht en gezegd dat we niet tevreden waren over het gegeven advies. We werden op zich wel serieus genomen, al bleef deze verkoopster het wel opnemen voor haar collega die ons die schoentjes had geadviseerd. Ze zei ook meerdere malen dat schoentjes belangrijk waren omdat het op blote voeten zo 'bonkt'. Ze kon niet uitleggen wat ze daar precies mee bedoelde en op mijn opmerking dat de natuur toch geen rekening gehouden had met schoenen bij de evolutie van de voet reageerde ze helemaal niet.

ANyway, we zijn naar een andere kinderschoenenwinkel geweest en die verkoper zei dat kinderen pas schoenen nodig hebben als ze vijf meter los kunnen lopen. En dat we tegen die tijd (met de kerst ofzo) gewoon nog een keer langs moesten komen, want dat hij het hele jaar door natuurlijk schoenen had staan. (Die andere winkel deed net of bijna uitverkocht waren en niets nieuws meer konden bestellen). Hij zei ook dat kinderen als ze voor het eerst schoentjes gaan dragen even een terugval krijgen in het lopen, omdat het gewoon wennen is. We hebben er mooie nieuwe slofjes gekocht en weten waar we straks naar toe gaan voor haar eerste schoentjes!

18. Bri

Bri Niet meer actief

Goed van je! Wat een onzin, dat het zo 'bonkt' als ze op blote voeten lopen. Ik neem aan dat je dochter nog geen 50 kilo weegt?! (en dan nog... je voeten zijn gemaakt om op te lopen!)

Binnen op blote voeten, schoenen trek je aan om voeten te beschermen tegen scherpe of hete oppervlakken. Wordt wat anders als je gaat hardlopen en zo, dan kun je wat extra demping wel gebruiken. Maar dat gaat voor babies en dreumesen toch helemaal niet op!!

Hier heeft hij blote voetjes gehad of leren slofjes tot hij goed kon lopen. Toen een paar heel soepele schoentjes (af en toe kroop hij nog een stukje, dan zijn die stugge schoenen heel onprettig). Toen hij daar uitgegroeid was, het volgende model, iets steviger maar nog 'half-flexibele zool'.

Schoenenwinkels moeten gewoon het hele jaar door schoenen hebben. Nu kopen lijkt me echt onzinnig - weet jij veel welke maat ze over 2-3 maanden heeft? Het kan nu nog supersnel gaan, dat voetje zakt nog wat in waardoor ze zomaar een maat groter nodig kan hebben.

Nogmaals: goed gedaan, goede andere winkel gevonden.
    Enne.... als ze écht heel schattig zijn, kun je ze natuurlijk best af en toe eens aantrekken!

19. Chantico

Dat is dus precies wat ik tegen die verkoopster zei: dat me inmiddels duidelijk was geworden dat schoenen eigenlijk meer een noodzakelijk kwaad zijn om te beschermen wanneer je buiten op straat loopt, maar binnen dus echt niet nodig. En toch bleef ze herhalen dat zij had geleerd dat ook in de box schoenen beter waren, vanwege dat bonken. Maf mens. Ze zou het nog wel gaan navragen, wat dat nou precies betekende, want ze wilde graag goede voorlichting kunnen geven. Tja...

En inderdaad: wie weet welke maat ons meiske heeft tegen de tijd dat ze écht loopt. Kan nog wel maanden duren! (Natuurlijk was het wel zo dat ze precies de dag dat ik de schoentjes terugbracht en zei dat we bij het aankopen héél duidelijk hadden gezegd dat ze nog niet eens langs de bank liep ontdekte hoe ze langs de bank moest lopen :))

20. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Wat een onzin zeg. Babyvoetjes bonken helemaal niet. Er zit juist extra vet op de voetjes.

Deel Deze Pagina