Hallo Kwebbeltje, Ik heb een vraagje, of eigenlijk een probleempje denk ik. Mijn dochter van vieer gaat nu naar de basisschool en ik probeer Aarons voedingen daarop af te stemmen. Nou waren dit de tijden dat ik in gedachten had om te voeden zodat ik niet in problemen kom met Manon naar en van school te halen: 's morgens 06.30 's morgens 10.30 's middags 14.30 's avonds 18.30 voor de nacht 22.30 Maar dit zijn vijf voedingen en ik zit op 6 keer 120 cc. Dus hij komt 's nachts om ongeveer 4 uur half vijf weer voor een voeding. Dit bovenstaande heb ik in gedachten om het zo te doen, zo doe ik het nu nog niet trouwens. Maar als hij 's nachts om dat tijdstip komt, kan ik hem dan om 06.30 weer geven? Want anders krijg ik er helemaal geen ritme in toch? De tijden die ik nu bedacht heb zouden mooi uitkomen met de schooltijden en kan ik toch rustig aan doen zonder telkens alles te moeten overhaasten. Maar maakt het wat uit als hij een voeding korter op elkaar krijgt? Hij is nu vijf weken oud, en is sinds gister overgestapt op forte omdat hij hongerig is. Ik geef nu 120 cc water, drie schepjes nutrilon 1 en een schepje forte 1 , en dat gaat sinds gister middag echt prima. Maar denk ik te moeilijk, en kan ik het gewoon zo doen, of moet ik toch wat anders verzinnen? Liefs Jolanda
Hoi Jolanda, Het is zeker het proberen waard. Het enige waar je kans op hebt is dat als de kleine rond half 5 in de ochtend een fles heeft gehad hij deze om half 7 niet wil of niet helemaal leeg drinkt. Maar voor hetzelfde geld drinkt hij die fles ook gewoon leeg. Wat je ook zou kunnen doen is de nachtfles minderen. Bied hem steeds wat minder voeding aan in de nacht. (dit natuurlijk wel bij voldoende groei etc.) Of in de nacht het schepje forte niet gebruiken. In het begin zal het waarschijnlijk nog niet gaan zoals je had gehoopt, maar tijd zal het leren. Succes. Ilja
Hallo Ilja, Bedankt voor je antwoord. Aaron groeit goed, ben namelijk gister voor het eerst naar het cb geweest. Hij is van zijn laagste gewicht, 2660 gram naar 4265 gram gister gegaan, dus dat gaat heel erg goed. Maar je zegt dat ik bijvoorbeeld het schepje forte er niet bij moet doen bij de nachtvoeding, maar zou dat wel willen? Hij is namelijk een erg hongerige baby. Ben dan sinds gister begonnen met een schepje forte erbij, en juist nu doet hij het ineens heel erg goed op de voeding. Hij huilt nu ook minder en de krampjes zijn ook ineens minder. Of ik heb honger aangezien voor krampjes dat zou ook kunnen. Dus eigenlijk bevalt het forte op dit ogenblik heel goed erbij. Maar geeft het niet dan dat er tussen de nachtvoeding en de eerste ochtend voeding zo weinig tijd tussen zit dan? Ik heb het vanmorgen wel zo gedaan, en hij heeft wel weer zijn hele fles leeggedronken. En als ik meer forte erbij wil doen, hoeveel dagen moet ik ertussen laten om hem langzaam te laten wennen? Ik dacht namelijk om voor de nacht een schepje extra forte erbij te doen, dus twee om twee, zodat hij misschien een langere nacht maakt. Want van 22.30 tot 04.30 is wissfull thinking ben ik bang Dat hebben ze op het cb niet verteld en ik heb er niet meer aan gedacht eigenlijk. Groetjes Jolanda
Hoi, Wauw, wat is Aaron gegroeid zeg. Dat ik zei over dat schepje forte er 's-nachts af was met het idee dat hij dan eventueel sneller weer een volgend flesje zou willen drinken. Maar ik begrijp dat hij dat met forte al gedaan heeft. Hoezo hongerig! Laat ik voorop stellen dat je altijd je eigen gevoel moet volgen, wat iedereen ook zegt. Meestal klopt je eigen intuitie wel. Eigenlijk heb je al antwoord gegeven op je eigen vraag. Je wilt graag 's-avonds de laatste fles geven en smorgend rond half 7 de eerste. Dit wil je gaan proberen door 's-avonds meer forte te geven. Ik zou zeggen doen. Kijk maar eens hoe aaron het daarop doet. Hoe snel je forte kunt opbouwen durf ik niet te zeggen, maar als aaron er geen last van heeft lijkt het mij geen probleem om het snel uit te breiden. Dat er eventueel twee flesjes dus dicht op elkaar zitten maakt voor aaron niet uit, anders laat hij de fles wel staan. Heb vertrouwen in jezelf. Ilja
Dank je wel Ilja, Ja mijn kleine mannetje groeit goed Nou ik ben sinds gister middag 2 uur met een schepje forte begonnen, en hij heeft tot nu toe alle voedingen dus met een schepje forte gehad. Dit wil ik doen tot vanavond en dan de laatste fles met twee schepjes gaan proberen. En dan zullen we zien hoe het vannacht gaat. Ik laat je weten hoe het gegaan is. Liefs Jolanda
Hallo Ilja, Nou die twee schepjes forte heb ik gister middag al geprobeerd. Gister avond bleef hij maar mopperen dat hij honger had. Om zes uur had mijn vriend hem 120 cc gegeven. Om 8 uur lag hij nog steeds te brullen dat hij honger had, uiteindelijk toch maar weer een fles gegeven , weer van 120 cc. Toen ben ik heel stout geweest en mijn vriend de laatste fles laten geven, en ik heb de fles groter gemaakt. Hij heeft dus om 00.00 uur een fles gehad van 150 cc, 3 schepjes nutrilon 1 en twee schepjes forte. Ik was om half elf naar bed gegaan en ik schrok vanmorgen wakker van zijn gehuil om half 7 Hij heeft dus gewoon van 00.00 uur na de fles geslapen tot 06.30! Aaron heeft trouwens ook die hele fles van 150 cc leeggedronken. Nu zit ik dus wel met het feit dat hij met zo'n grote fles eigenlijk vijf keer moet hebben ipv 6 keer. Ik heb de fles van vanochtend ook klaargemaakt met 150 cc water, en de daaropvolgende fles weer 120 cc Misschien dat ik het dan maar zo moet oplossen. En kijken hoe het vannacht gaat, want als hij nu ineens die nachtvoeding overslaat, dan zit ik ook op 5 flessen en dan is er geen probleem meer. Ik weet alleen niet of ik uit mezelf die flessen groter mag maken, maar hij heeft gewoon echt honger, en ik heb het maar naar eigen inzicht gedaan. Hij mag alleen niet boven de liter per dag uitkomen, dus dat moet ik dan maar goed in de gaten houden. Waarom is dat eigenlijk? niet meer dan zoveel per dag? Maar we hebben dus wel een hele goede nacht gehad vannacht. Groetjes Jolanda
Hey..goed gedaan zeg. En nu volhouden he. Kan het zo zijn dat Aaron een sprongetje krijgt. Meestal willen ze dan ook wat meer drinken. Maar hij kan natuurlijk ook gewoon een klein "veelvraatje" zijn. Als ik naar zijn gewicht kijk en het aantal weken mag hij in ieder geval 5 flessen van 150cc hebben. Als dat er toevallig een paar keer 6 zijn is dat niet erg. Je zou dan op 900cc per dag uit komen. Waarom niet meer dan 1 liter is vanwege de eiwitten die erin zitten. Als een kleintje teveel van die eiwitten binnen krijgt hebben de niertjes een te grote belasting wat niet goed is. 1 liter is wel een richtlijn. Zou de kleine sporadisch wat meer krijgen is er niets aan de hand, maar het moet niet standaard zijn. Ik zou dus zeggen..vooral doorgaan. Ilja
Hallo Ilja. Wou even laten weten dat gister avond Aaron om 22.30 de laatste fles had gehad, en ik heb die fles voor het eerst helemaal met forte klaargemaakt. 150 cc water en 5 schepjes. Vannacht om 3 uur begon hij even te huilen, ik dacht ja hoor zie toch om de vier uur ongeveer. Ik gaf hem zijn speentje en toen sliep hij weer, tot vanmorgen 05.30! Dus hij heeft wel een lekkere lange nacht gemaakt, als ik zijn gemopper om drie uur niet meereken. Nou ben ik erg benieuwd hoe de dag gaat verlopen verder met de voedingen. Ik wacht in spanning af Groetjes Jolanda
Hallo Ilja, Dit is de rest van de dag tot nu toe dan he: 05:30 uur 165 cc opgedronken 10:30 uur 165 cc opgedronken 14:15 uur 145 cc opgedronken 18:15 uur 165 cc opgedronken De laatste fles zal wel weer rond 22:30 zijn, tenminste dat hoop ik, en dan kijken hoe de nacht weer verloopt. Maar vandaag gaat echt heel goed he Zal morgen nog wel effe vertellen hoe laat hij vannacht gekomen is. Prettige avond nog! Groetjes Jolanda