Jeetje zeg, ik kan juist niet geloven wat jullie hierop te zeggen hebben, dat je het niet vindt kunnen. Leer eens een keer in te leven in andermans situatie voordat je meteen een oordeel velt. De moeder in kwestie heeft zich ervan verzekerd dat er niets aan de hand is met haar kindje, voordat ze naar oordoppen grijpt. Waarschijnlijk zijn het gewoon de prikkels van de dag die hij moet verwerken, en is het een gevoelig jongetje. Ik heb zelf een lieve baby, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de vriendin van TS op een bepaald moment wanhopig wordt door het huilen, een vriendin van mij zit in precies dezelfde situatie met ook een gevoelig zoontje. Als er niets aan de hand is en het simpelweg huilen is om prikkels te verwerken, dan kan je er niets aan doen. Oordoppen zijn dan een betere oplossing dan je geduld verliezen en boos worden op je kind.
Ik zou het niet doen. Huilen is niet voor niks. Maar ik kan wel begrijpen dat ze moe is en verder wil slapen. Ik heb er geen ervaring mee want mijn kinderen sliepen gelukkig altijd gewoon 's nachts. @Rozemarijke, volgens mij heb jij nog nooit oordopen in gehad. Je weet dan namelijk dat oordoppen voor dichtbij de geluiden dempen en voor veraf niet. Dus onverantwoord om die te gebruiken is het niet. Je hoort namelijk echt heel veel van aan afstand.
Dat kan. Maar om zo'n kindje dan moederziel alleen in bed te laten schreeuwen?? Stel je voor dat jij dat (misschien overprikkelde) kindje bent. Stel je voor dat je alleen in je bed die prikkels ligt te verwerken, met alleen de echo van je kamer, óf dat je tegen mama aan ligt en mag uithuilen. Met het vertrouwde geluid van haar hart, haar geur, enzo. Nee hoor ik vind niet dat ik te hard oordeel.
Nee je bent niet vreemd, ik vind het belachelijk dat iemand z'n huilende kindje op zo'n manier kan/wil negeren.
Nooit... ook niet bij mn grote kids. Die van 4 is om 5u altijd wakker maar ik zou het nooit doen. Afschwelijke gedachte om een kind te laten brullen.
Ze heeft geprobeerd om te troosten, en het had geen baat, zoontje bleef doorhuilen. Ik kan me dan voorstellen dat ze er flink gestressed van wordt en zich machteloos voelt. Wat heb je liever, dat ze uit haar slof schiet en dingen doet waar ze spijt van zal krijgen, of haar zoontje in bed legt en oordopjes in doet?
Tja.. misschien ligt dat dan aan mijn instelling. Want het is natuurlijk wel beter om je kindje niets aan te doen, dat spreekt voor zich. En dat je dan EVEN je kindje weglegt om af te koelen kan ik me wel voorstellen. Maar gewoon op je gemakje de hele nacht te gaan slapen, terwijl je kleintje de longen uit zijn lijfje gilt, nee. Het kan ook aan de manier liggen waarop het verhaal gepresenteerd wordt. Ik krijg het idee dat 'de vriendin' erg weinig geduld met de kleine heeft.
Mijn dochter moet je juist met rust laten als ze huilt voor het in slaap vallen. Als je bij haar gaat zitten, of nog erger: haar uit bed haalt, wordt ze alleen maar boos omdat ze niet in slaap kan vallen. Maar dan moet ik wel kunnen horen hoe ze huilt. Haar jengeltje van 'ik moet gaan slapen en dat lukt nog niet' klinkt heel anders dan haar huil van 'ik heb pijn' of 'help!' of weet ik wat ze allemaal roept. Dus dan laat ik haar wel huilen, maar ik moet haar kunnen horen. En nogmaals: als het eenmalig is, omdat je anders echt van onmacht, frustratie of wat dan ook, je kind iets zou aandoen als je haar nog langer hoort huilen, dan snap ik het. Maar als je iedere dag dat soort gevoelens zou hebben (of iedere week, in elk geval als het vaker zó extreem wordt dat je je kind anders iets aan zou doen) moet je hulp zoeken. Want dat is niet oké.
Maar waarom zou ze alleen voor deze opties kunnen kiezen? Het is toch niet zo dat ze zelf lekker kan slapen of uit frustratie 'dingen doet waar ze spijt van krijgt'..... Ze zou ook gewoon haar kind bij zich kunnen nemen om te troosten. Dat het kindjes blijft huilen wil niet zeggen dat ze het maar alleen moet laten zonder troost en zelf lekker haar bed induikt. Ik vind het dus ook absoluut niet kunnen. Wie weet heeft het kindje wel heel erg pijn van doorkomende tandjes of oorontsteking of weet ik wat. Mijn hart breekt altijd als ik dit soort dingen lees... bah
Nee, belachelijk! Ik had wel oordoppen in tijdens de nachtelijke uurtjes met mijn dochter, die onwijs last had van kramp. Dan liep ik rondjes met haar door de kamer, al knuffelend en wiegend. Dan deed ik zelf wel oordoppen in, dan werd ik minder snel moe voor mijn gevoel. Maar gaan slapen terwijl je baby overstuur is??? Nooit!
Heel stom, mijn eerste reactie toen ik het las was: maar met oordopjes hoor je je kindje helemaal niet! Om me een microseconde later te realiseren dat dat vast de bedoeling is Dat een baby geen vieze luier heeft en geen honger heeft betekent niet dat er dus niets aan de hand is. Als er niets aan de hand is dan huilt een baby niet. Onze baby huilt ook vaak voor het slapen gaan, 4 tot 7 minuten. Na 4 minuten ga ik kijken hoe hij huilt: vaak zijn oogjes al dicht, en slaapt hij al half. Dan laat ik hem liggen. Als je zegt: oordoppen indoen, dan krijg ik het beeld dat een kindje wel langer dan 4 tot 7 minuten moet huilen.. en daar krijg ik een naar gevoel bij. En wat als hij dan in slaap valt en 's nachts nog eens wakker wordt? Pff denk niet dat ik zou kunnen slapen zo in ieder geval..
Nee zou ik nooit doen en al helemaal niet bij een kleine baby. Als je het al dan doet dan zou ik me afwisselen met mijn partner, een nacht hij met oordopjes en de andere nacht ik met oordopjes.
Het scheelt.... met de meeste oordoppen hoor je nog aardig wat hoor (ik tenminste wel). Ik slaap altijd met oordoppen in, maar hoor zoon (gelukkig) wel huilen als er iets is. Ieder zijn/haar manier van opvoeden..... soms weet je ook niet wat er exact aan de hand is. Het zou mijn keuze ook niet zijn, om zoon zo onbedaarlijk te laten huilen. Maar missch hebben de ouders er wel een geode rede voor.
dat is toch geen opvoeden?met n 6 maanden oude baby ben je nog met 'verzorgen' bezig niet met 'opvoeden'. ik vind dit echt afschuwelijk. arm kind zeg. soms weet je inderdaad niet wat er aan de hand is. maar dan blijf je toch bij je baby, wiegen, in armen nemen.of naar ha gaan om te vragen wat t allemaal kan zijn.
ik heb er serieus wel eens over nagedacht hoor! oordopjes in doen... onze baby huilde soms ook giga en kon dat uren volhouden (krampjes) en liet zich niet troosten! dan wordt je als moeder idd wanhopig en gestrest! heb het nooit gedaan omdat ik bang was dat ze zich zou verslikken, ze huilde wel eens tot kokhalsen aan toe. ik ging dan af en toe even achter in de tuin zitten met de babyfoon bij me... heel raar want dan hoor je haar ook maar toch anders dan er naast staan! ik kan me er iets bij voorstellen hoor, oordopjes.... poeh, huilende baby's kunnen erg vermoeiend zijn.....
maar het je kunnen voorstellen is toch ook nog iets heel anders dan het écht doen.... dat je met de babyfoon in de tuin gaat zitten snap ik, en heb ik ook wel eens gedaan.
sorry, maar ik vind dat je als ouder maar volwassen genoeg moet zijn om jezelf in te houden kom nou toch?? Onze dochter heeft ook nachten wakker gelegen en alleen maar gehuild van de krampen, niet te troosten, ze sliep echt pas een hele nacht toen ze 13 maanden was en dan 1 of 2 keer per week. Dat is dan onze pech, wij hebben voor dit meisje gekozen en moeten dan ook de gevolgen accepteren, niet iedereen heeft goede slapers. Ik kan wel janken als ik zoiets als van de vriendin van ts lees. Ik vind het belachelijk, laat haar lekker uren huilen zonder dat er iemand komt.
Ik heb mijn baby ook wel eens op bed gelegd en beneden een glas water gaan pakken. Even 5 minuten rust, geen gehuil, voordat ik weer kon troosten en er kon zijn. Wat ik me in kan denken: een persoon met oordoppen en omstebeurt nachtdienst. Zoiets.
Tja, toch blijf ik het knap vinden dat er hier moeders vinden dat ze over zoiets snel kunnen oordelen. Je hoort een verhaal via via (die al haar oordeel klaar heeft over dit issue), niet direct van de bron zelf. Ik denk dat het hier niet een kwestie is van zwart/wit denken, maar dat er meer speelt. TS: steun je vriendin liever en toon wat begrip voor de situatie in plaats van een topic te openen over haar probleem. Dit komt over als roddelen.