dik als baby, dik als volwassene

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Storm, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Nou, het leed is geschied. Net RTL nieuws gekeken. En nu is het toch zo dat kinderen vanaf 6 maanden als te dik te boek kunnen gaan. Moet toch niet gekker worden.

Mijn zoontje is dus nu volgens de nieuwe maatstaven 'te dik'. En daardoor heeft hij dus een grote kans om later ook ziekelijk dik te zijn.

Gelukkig is het met zijn broer binnen de eerste 2 levensjaren al goed gekomen. En met mij ook. Ik was ook zo'n propje.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De mijn vloog met 6 maand ook bovenuit de gewichtscurve. Nu is hij 4 en zit precies gemiddeld. Puur babyvet dus.. ;)

3. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Mijn oudste was een dikke baby/dreumes. Ze weegt al bijna 2 jaar 16 kilo dus is nou niet dik meer. Ik was ook echt dik nou heb ik een goed gewicht (maar34)

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja... Toen ik het filmpje zag was ik vooral benieuwd of de baby in kwestie een zp-baby is. Er heeft hier een oproep gestaan toch?

Verder; mijn zoon zit op de +2 lijn. Is dat tegenwoordig te dik? Ik weet het niet en ga me er niet druk om maken: ik weet dat hij goed te eten krijgt. Misschien wat te veel brood, maar ik ga een kind op deze leeftijd niet laten lijnen door brood e.d. te ontzeggen. In onze familie (in ieder geval de vrouwelijke lijn) worden alle kinderen zwaar geboren. Mijn zoon was met bijna 8,5 pond nog een lichtgewicht, vergeleken met mij, zijn oom en achterneefjes en achternichtjes. Toch is niemand aan die kant van de familie te dik. Sterker nog, ik zou de meesten slank willen noemen.

Neemt net weg dat ik het wel belangrijk vind om het gewicht en voedingspatroon van kinderen al vanaf jonge leeftijd in de gaten te houden. Helaas blijkt het voor veel ouders steeds moeilijker te zijn om hun kind op een gezond gewicht te houden en ze voldoende te laten bewegen zodat ze ook motorisch goed ontwikkelen. Ik denk dat ik er wel oog voor heb, maar ik ben ook wel zo reëel om te weten dat je heel makkelijk blinde vlekken kunt hebben voor je eigen kind. Alleen maar goed dus dat er anderen zijn die meekijken en advies geven.

5. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
  6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Het was indd een zp mama alesandro
    Heeft er aan mee werkt

Mijn zoon woog 2500 gram bij geboorte en met 9 maanden woog hij al bijna 11 kilo

Maar toen hij begon met kruipen en lopen Zag je gewoon dag hij wel langer werd maar niet zwaarder hij weegt nu met 3 jaar 14 kilo precies

Helemaal niet meer te zwaar

7. Storm

Storm Niet meer actief

Dat het voedingspatroon in de gaten wordt gehouden is idd niet erg. Maar de conclusie vond ik eigenaardig.
    Want mijn zoontje mag dag wel 11,5 kg zijn met 8 mnd, maar hij krijgt niks extra's. Geen extra schep voeding in de fles, een normale hoeveelheid eten en de aanbevolen tussendoortjes (fruit, liga).
    Maandag op het CB werd mij nog verteld dat je er op deze leeftijd nog helemaal niks van kunt zeggen en nu wil iemand mij vertellen dat beide jongens straks (zo goed als zeker) dikke volwassenen zullen zijn.
    (want de oudste was ook al een boeddhababy.)

Ik vraag me af welke dikke baby's van nu, die een normaal gezond voedingspatroon hebben, over tien jaar nog 'dik' zijn en dan natuurlijk als volwassene nogmaals tien jaar later nog.
    Bij mij is het allemaal goed gekomen.

En dat ene zinnetje vond ik ook zo vreselijk fout: baby's bewegen te weinig!:$ Er zijn nou eenmaal verrekt weinig baby's van zes maanden die lopen/rennen/fietsen. (of zijn die van mij echt zo laat?;))

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja dat was ik met Sandro!
    :D

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, leuk, ben je nu een bekende zp-ep. ;)

Wat betreft de opmerking van Storm over baby's die te weinig bewegen: ik denk dat ze daarmee bedoelen als baby's veel in de wipstoel / kinderwagen / mc liggen. Als je ervoor zorgt dat kinderen meerdere uren per dag vrij kunnen bewegen (kleedje, box) dan zal dat nu niet direct schelen in het gewicht. Maar het zorgt er denk ik wel voor dat de motoriek beter wordt en dat zal op latere leeftijd toch schelen.

10. Appelflap

Appelflap Lid

10 jan 2012
    40
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik was vroeger ook een lekker propje en ben nu 1.69m. en 50 kilo.. Eet me een slag in de rondte maar kom gewoon niet aan. Dus eerder te dun dan te dik!!

Voor mij gaat het dus niet op!

11. adi

adi Niet meer actief

Sorry, maar je kunt een uitspraak ook enorm overtrekken. Waar heb jij gehoord dat het 'vrijwel zeker' is dat JOUW kinderen later dik worden???

Het is al een paar jaar bekend dat diverse onderzoeken hebben aangetoond dat er zeker een relatie is tussen de KANS op obesitas en de aanmaak van vetcellen in de eerste twee levensjaren.
    Net zoals de relatie tussen BV en minder KANS op obesitas onderzocht en aangetoond is.

Dat zegt nog steeds niks over het feit of iemand wel of niet dik ZAL worden. Dat ligt aan zoveel factoren waarvan de meeste in de toekomst zullen spelen. En het heeft al helemaal niks te maken met het gewicht van het kind in de kleuterleeftijd.

De onderzoeken hebben aangetoond dat kinderen met heel veel 'babyvet' in hun volwassenjaren gevoeliger zijn voor dikker worden. En dat geldt zeker niet voor iedereen. Want vaak hoor ik dan argumenten 'maar mijn man was een dikke baby en die is nu ook niet dik'.. Tja, dat is dezelfde strekking als 'ik kreeg als kind .... (vul maar in) en ben nu ook gezond'.

12. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik vind het ook maar een vreemd verhaal dat je aan een baby al kunt zien of deze later te dik wordt.

Ik was ook een erg dikke baby, echt een klein rond tonnetje en nu dus echt niet te dik! Mijn man was een dunnere baby en die heeft nu dus echt wel last van overgewicht....

En idd de ene baby groeit gewoon harder dan de andere, en de ene is ook hongeriger dan de andere. Je gaat je kind toch ook geen honger laten hebben! En ze krijgen als het goed is allemaal ongeveer hetzelfde, alleen eet/drinkt de een het allemaal op, en de ander niet. Tenminste ik neem aan dat niemand een baby meer geeft dan de maximale hoeveelheid.

13. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Wat mij irriteert is dat ze het nergens over borstvoeding hebben. Dat bied je nou eenmaal onbeperkt aan en bv kindjes zijn vaak steviger dan flessekinderen. Maar volgens mij raken bv kindjes het gewicht later wel sneller kwijt.

Kijk, dat sommige ouders hun flessekindjes overvoeren dat zie ik op zp ook vaak genoeg (mensen die ruim over de liter gaan enzo)
    maar bv kindjes kan je toch niet de borst gaan weigeren?

Lijkt me een gevaarlijk advies om tegen ouders van bv kindjes die 6 maand zijn en zwaar te zeggen dat ze maar minder moeten geven ofzo??

Ik heb zelf maar even bv gegeven maar hoop een tweede kindje lang te kunnen voeden en ben benieuwd hoe het cb dan advies gaat verstrekken. Mart groeide zo'n 1.3 kilo per maand op mijn melk ;)

14. adi

adi Niet meer actief

Deze groei trekt meestal redelijk bij na een maand of 6, en als een verstandige ouder en/of CB zul je zeker niet twijfelen aan te harde groei van een kindje dat uitsluitend BV krijgen op EIGEN verzoek.
    (er zijn echt ook moeders die op hun verzoek constant het kind willen voeden omdat ze bijv vinden dat 1kilo groei per maand te weinig is, of omdat iemand verteld heeft dat je baby te weinig voedingsstoffen binnen krijgt als die minder dan 10x per dag drinkt (= mijn nicht deed dit)).

Maar ik denk dat deze uitspreken meer bedoeld zijn voor kinderen die of teveel kunstvoeding krijgen, of na 6 maanden (naast BV of FV) onverantwoordelijke bijvoeding aangeboden krijgen.

15. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat vroeg ik me nou ook af, aan de hand van het boeddha-baby topic. Je kunt er weinig aan doen als je baby zo'n lekker propje is, tenminste, ik neem aan dat die baby's niet volgepropt worden en daarnaast werden de meesten ook al met flink wat babyvet geboren.
    Ik ben blij om hier te kunnen lezen dat die 'dikke' baby's later toch bijgetrokken zijn en geen overgewicht hebben.

16. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    adi, ik denk ook dat het zo bedoeld is, maar ik vind het kwalijk dat het niet als zodanig benoemd is..

17. Triskele

Triskele Niet meer actief

dat zal idd schelen, ik zie heel veel mensen hun kindje vaak in de wipper of wandelwagen hebben liggen, mijn kids hebben altijd "los" gelegen dus in de box of op de grond, zodat ze zelf konden bewegen, ik weet niet of dat echt in verband staat maar mijn oudste stond met 4 maanden en liep met 6 maanden al en de jongste deed het gelukig wat langzamer met 6 maanden pas zitten ofzo, die liep net voor 1 jaar (dat vond ik zelf heel wat prettiger) maar wel lekker kunnen tijgeren, kruipen, rollen in de box erg goed voor hun motoriek.

Ik vind BV of geen BV je kan je kindje met BV ook overvoeden hoor, ik bedoel als je 2 liter BV krijgt (bij wijze van spreken even overdreven) lijkt mij persoonlijk ook niet gezond eigenlijk. Ik denk dat je alles binnen een bepaalde mate moet zien.

Onze zoon heeft altijd op het randje van "dik" gezeten hij is gewoon een echte knul, brede schouders, mooie bilpartij, maar wel al zowat een sixpack haha (kortom bouw telt denk ik ook erg mee en daar moeten ze ook naar kijken) ik heb alletwee mijn kids precies hetzelfde gegeven maar de ene zit op de ondergrens en de andere op de bovengrens.

Mijn advies; bekijk per kind apart wat "teveel" zou zijn. Ik zie soms babies dat ik denk halleluja dat is een aardige baby maar als ze normaal te eten krijgen (gewoon hun Bv of flessen, fruit en groentes e.d.) zie ik daar geen probleem in, echter als ze bv 2 liga op een dag krijgen, appelsap e.d. of teveel voeding ja dan kan je proberen om er wat aan te doen natuurlijk.

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik snap niet dat er ouders zijn die hun kind overvoeden.. Dat is toch helemaal niet nodig?
    Of zoals mij gevraagd werd een extra schepje in de fles... Waarom? Er staat toch niet voor niets op die pakken dat je die hoeveelheid er in moet doen? Sandro heeft nooit te veel gehad en zelfs nu niet tuurlijk krijgt hij wel eens een koekje maar niet elke dag en vind dat ook niet nodig! Hij krijgt wat hij nodig heeft en niks extra's.

Kan er echt niet bij dat je als ouder zijnde je kind op die leeftijd al gaat overvoeden! Je bent als ouder deels verantwoordelijk voor het gewicht van je kind. Of nja helemaal verantwoordelijk op die leeftijd. Dan ga je dat je kind toch niet aan doen ik snap dat echt niet.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Alessandro: Er zijn dus wel ouders die hun kind overvoeren. En dat zal voor een groot deel voortkomen uit onwetendheid of onzekerheid. (En in in sommige gevallen misschien cultuur?) Ik denk dat het er echt niet om gaat dat je je kind lekker te veel gaat geven, zodat ie later 'fijn' te dik is.

20. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tja ik heb bij de kinderarts gelopen omdat ik zo mager was, ze hebben mij bijgevoerd, ik ben nu te zwaar.
    Mijn broertje daarintegen, die was zo dik dat hij alleen maar overalbroeken aankon, kon echt geen broek dicht op zijn dikke buik!
    die moet echt eten om op gewicht te blijven, anders vind hij zich te mager..... dus bij ons gezin klopt er niks van!@

Deel Deze Pagina