De Knip!

Discussie in 'De bevalling' gestart door TiTaRa, 20 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    Dag dames ik hoor jullie zo vaak over de knip vertellen..
    Wat is dat precies en hoe doen ze dat dan?
    Lijkt me super pijnlijk :confused:

2. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Je hebt vast wel een idee ;)

Ik heb 2 mooie knippen. Ik vond het geen pijn doen, ik werd verdoofd en bovendien deed het bevallen ook al zeer ;)
    Niets om tegenop te zien vind ik!

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Nee, ik zou er ook niet tegenop zien, ik heb er namelijk helemaal niks van gevoeld/gemerkt. Als mijn vk niet achteraf tegen mij had gezegd dat ik geknipt en gehecht was, had ik 't niet eens geweten ;).

4. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    .... ik vermoed met een schaar...

5. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Niets van gevoeld! De vk zette hem tijdens een perswee. De huid staat strak, is niet doorbloed, daardoor voel je het niet.

Het was echt persen en ineens floep, daar was mijn dochter!

Het hechten heb ik niet gevoeld, omdat ik onder narcose was van het operatief verwijderen van mijn placenta.

6. sylvie1988

sylvie1988 Actief lid

23 mrt 2008
    150
    0
    0
    haarlem
    ik heb er ook niets van gevoelt maar volgens mij vriend knipte ze er behoorlijk op los...
    Hechten deet ook geen pijn

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vond de knip zelfs prettig bijna :) . Ik voelde het niet, hoorde het alleen, en daarbij was ik al 5 kwartier aan het persen en kreeg ik m'n dochter er maar niet uit geperst en toen de knip gezet was, voelde ik echt dat er toen ineens ruimte was en met de volgende wee was ze geboren :) !
    Dus voor mij was de knip vooral een grote opluchting :)

8. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Lanaken (Rekem)
    oke...Niet veel om mij zorgen over te maken dus..
    Maar waar zetten ze de knip precies?

9. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    De Knip (officiële term: episiotomie) wordt in principe enkel gezet als de bevalling zodanig verloopt dat ofwel haast geboden is om het kindje geboren te laten worden (hartslag van het kindje bijv. flink omhoog of omlaag) of als een vacuüm/tangverlossing noodzakelijk is.

Vroeger werd de knip ook gezet als er reden was te geloven dat de moeder anders een (sub)totaalruptuur zou oplopen, maar men is er inmiddels achter dat het plaatsen van een knip niet of nauwelijks het risico van inscheuren vermindert. Sterker nog: je kan in principe beter scheuren dan geknipt worden, want als je scheurt is het een 'rafelig' oppervlak wat dus weer netjes op z'n plek aan elkaar groeit. Een knip is een glad oppervlak, wat nog weleens scheef kan groeien.

Een knip wordt schuin geplaatst; het zal in geen geval in de richting van de clitoris of anus geknipt worden, maar (links of rechts) richting je bil. Als er voldoende tijd is om de knip te plaatsen, word je vooraf verdoofd en word je geknipt midden in een wee, wanneer er de meeste spanning op je perineum staat (perineum = het stukje tussen je vagina en je anus) en er dus de minste doorbloeding is. Op die manier voel je er zo min mogelijk van.

Een knip wordt meestal gehecht in 3 lagen; eerst de binnenlaag en daarna de bovenste en de onderste huidlaag. De hechtingen zijn meestal oplosbaar en na een week of drie zul je merken dat er weer een paar verdwenen zijn.

Als je geknipt bent is het aan te raden om dagelijks (liefst meermaals) te spoelen met lauw water, dit i.v.m de hygiëne evenals de nabloeding, die de genezing niet bevordert als je het onaangeroerd laat.

Mijn ervaring met de knip was niet om over naar huis te schrijven en ik zal je dus de details besparen, maar een tip: als het plassen brandt, hang gewoon heeeeeelemaal voorover tegen het wc-muurtje aan, dan komt de urine er niet langs!

(Jeetje wat een lap tekst, zo uit het blote hoofd! :confused: :) )

Liefs
    Esther

10. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Lanaken (Rekem)
    Dank je wel voor je uitleg!
    ben er echt wel een heel stuk wijzer uit geworden! :D
    Heb best zenuwen voor de bevalling en de pijn enzo...

11. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    heb ook een behoorlijke knip gekregen. Niets van gevoeld tijdens de bevalling. Het hechten ook niet echt trouwens. af en toe een vervelend prikje.. Na de bevalling was het gevoelig maar niet eens tijdens het plassen. Heb goed gespoeld en heb er nu eigenlijk al bijna geen last meer van..
    Niets om je druk om te maken dus :)

12. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Ben blij dat het duidelijk is! :-D
    Meissie, niet bang zijn! Weet je, het belangrijkste wat je moet doen is accepteren dat het gewoon ontzettend veel pijn gaat doen. Accepteer het, dan kun je erin meegaan in plaats van je ertegen te verzetten en dan verloopt de bevalling veel vlotter. Wat misschien helpt bij het acceptatieproces: bedenk je dat een wee de enige pijn ter wereld is die een duidelijk doel dient en waarvoor je uiteindelijk een beloning krijgt! Met een verstuikte enkel zul je dat niet meemaken! ;) Lees niet te veel over akelige bevallingen, sta er onbevooroordeeld in en neem het zoals het op dat moment komt. Je kan er toch niets aan veranderen, het loopt zoals het loopt! En ik beloof jou met de hand op het hart; er zijn echt ergere dingen dan bevallen (los van de pijn, want dat beleeft iedereen anders) anders zou er geen mens ter wereld zijn die een tweede of volgend kind zou krijgen!

Liefs
    Esther

13. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Lanaken (Rekem)
    Ja zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken! :D...
    Wat doen ze de vrouwen toch aan he! Een man zou al half sterven als hij voelde hoe menstruatiepijn kan zijn :)

14. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    :) Het is wetenschappelijk bewezen dat een man niet eens een bevalling zou kunnen volbrengen he! :) Nog los van het feit dat ze geen gat hebben waar het doorheen kan! :) Meissie, de vrouwen doen het zichzelf (meestal) aan, de meeste mensen kiezen voor kinderen. Mijn eerste bevalling was een trauma (en wederom zal ik je de details besparen) maar de tweede en de derde waren een droom! Het heeft mij er niet van weerhouden een tweede en derde kind te krijgen, en nu heb ik zelfs mijn vierde op komst. Het komt goed, beloofd!

15. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Lanaken (Rekem)
    Lijkt me wel leuk zo met 3 bengels in huis zitten! :D Lijkt me ook wel enorm vermoeiend...Wat vind jij het leukste aan een baby verzorgen?

16. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Een baby? :confused: Euhmm....... (*graaftingeheugen*) Het afhankelijke, het knuffelen zonder dat ze je wegduwen :) de kleine knorretjes, het genieten in een badje, het gigantisch schreeuwen als ze honger hebben gevolgd door dat laatste *hmph*-geluidje als ze dan hun flesje/de borst krijgen, de razendsnelle ontwikkeling, ............. Een baby is echt geweldig, in twee weken tijd zie je een pasgeboren baby al veranderen van een verkreukeld aapje :oops: tot een prachtig Zwitsalzacht mensje.. Verwonderend en overweldigend.. En die tijd is zomaar ineens voorbij.. Al is het echt waar dat het steeds leuker wordt met een kind; die babytijd duurt veel te kort.. *zjucht*

17. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    de knip vond ik niet erg, niet van gevoelt....maar dan.
    Ik ben letterlijk van gat tot gat geknipt dus mijn anus is ook geraakt.
    was wel en beetje boel pijnlijk met hechten, dus na 3 hechtingen en een hoop gegil van mij heb ik verdoving gekregen.

18. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Geknipt met verdoving, niets van mee gekregen
    Geknipt zonder, ze probeerden het in een wee te doen, maar waren te laat, vervelend maar niet eens heel pijnlijk.
    Gescheurd, niets van gevoeld.
    Echt knippen en scheuren, maak je er niet druk over. Het is echt nergens voor nodig.

19. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hey meis,

je hoeft niet altijd een knip te krijgen of uit te scheuren.

Mijn moeder heeft 4 kinderen op de wereld gezet en bij geen enkele is ze uitgescheurd of is er een knip gezet ;)

Een paar dagen geleden is een kennis van ons bevallen van haar eerste kindje.
    Zij was ook bang voor hechtingen of een knip.
    Maar ook zij heeft geen knip gehad en geen enkele scheur gehad !
    Zo kan het dus ook.

20. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    hier geknipt zonder verdoving en niet in een perswee (want die had ik niet). Ik was al bijna 2 uur aan het persen dus het moest echt wel. Maar ik voelde het duidelijk hoor! en zeer dat het deed. Maar nu maanden verder weet ik geen eens meer hoe de pijn voelde. Dus zorgen maken heeft echt geen zin. Als het moet dan moet het. En het is het allemaal waard! succes

Deel Deze Pagina