Help... echt zo vreselijk irritant is dit met het hete weer Mijn zoontje is een gevoelig mannetje, altijd al geweest. Paar weken geleden was hij opeens heel erg bang om in bad te gaan en het zwembad was al helemaal not done. Dat gaat nu beter door het badderen stapje voor stapje weer leuk te hebben gemaakt. Hij heeft gisteren zelf met water buiten gespeeld. Een hele overwinning. Maar nu... wij hebben parasol. En die is vrij groot, heel handig ding, kan op zijn kant en kan alle kanten uit draaien. Maar als het een beetje waait dan beweegt ie ook omdat ie aan het stang hangt ipv zo'n paal. Nu blijkt vooral dat bewegen mijn zoontje heel erg bang te maken. En niet een beetje huilen en wijzen... nee, echt in alle staten. Krijsen, schreeuwen, huilen, dikke tranen, aan me gaan hangen, snikken, kokhalzen zelfs. En dat stopt niet als we naar binnen gaan want dan ziet hij hem nog. Nu hebben wij een tuin op het zuid westen en zowat de hele dag zon in de tuin. Zonder parasol is het niet te hebben. Dus ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan. Hij is overigens ook geen fan van andere parasols, maar dan blijft het bij nee schudden en wijzen en wat meer hangen. Nu was mijn moeder vanmiddag met de lunch hier en zoontje vindt tafel dekken heel leuk. Spelenderwijs hebben we hem buiten gekregen en heeft hij mee de tafel gedekt en zelfs wat gegeten. Alleen toen het ding weer wat begon te wiebelen door de wind was het paniek en zijn we uiteindelijk naar binnen gegaan. Ik wil niet toegeven aan zijn angst, maar ik wil ook niet dat hij helemaal overstuur al spugend per se buiten moet zijn. Ik heb hem nu ingeklapt zodat hij straks na zijn slaapje wel even buiten met wat water kan spelen achter in de tuin. Daar hebben we straks een klein beetje schaduw. Ik heb nu eigenlijk het idee iedere dag de parasol open te doen en zo hem een beetje te stimuleren en het "gewoon" te maken. En dan eind van de dag parasol dicht zoals vandaag. Iemand ervaring mee? Of iemand nog andere tips?
Ik zou het idd doen zoals jij zegt; parasol blijven gebruiken, er zelf ook onder/bij gaan zitten, als hij bang is uitleggen dat het alleen maar wiebelt door de wind en er niks gaat gebeuren, misschien samen in- en uitklappen. Dan slijt die angst hopelijk!
Ik zou hem inderdaad toch gewoon blijven gebruiken en dan bij hem blijven. Aan sommige dingen moeten ze toch gewoon wennen.
Ja precies. Plus een angst vermijden zorgt vaak ook weer voor alleen maar meer angst. Dank voor jullie reacties in ieder geval! Morgen gaan we bbq'en dus zit er niet veel anders op dan toch buiten eten en de parasol onder ogen te zien. Zal wel niet veel eten, maar dat kan voor een keertje ook geen kwaad. Hopelijk is ook deze angst weer snel voorbij.
Heb je schutting of boom of iets dergelijks waar je hem aan kunt vastbinden? Als je de parasol met twee touwen kunt vastmaken beweegt hij al een stuk minder. Je zoontje heeft dat nooit inde gaten en dan blijft het een stuk gezelliger.