Bedankt voor je reactie! Zo word ik weer wat wijzer. Ik denk dat het er van af gaat hangen op welke kinderopvang onze kleine gaat. Als het in onze woonplaats wordt, dan lijkt zo'n babymee me het makkelijkst. En als het naast mn werk is (35 min fietsen) dan toch maar de fietskar. Zeker als het regent, zitten ze toch lekker droog.
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb toen een fietskar aangeschaft. Zo'n halve maan erin, kindje erin en je bent weer mobieler
Dat het trouwens levensgevaarlijk zou zijn, vind ik wel overdreven. Mijn schoonmoeder vroeg aan mij in het begin waarom ik hem niet gewoon in de draagdoek op de fiets deed. Ik zei, nou mensen zeggen dat het gevaarlijk is. Ze zei dat zij het altijd heeft gedaan en dat het 20-10 jaar geleden nog werd aangeraden. Natuurlijk moet je hartstikke voorzichtig zijn, maar dat moet je met een fietskar ook. En een baby kan ook een ongeluk krijgen in een fietskar hoor. Ik bedoel, een auto hoeft maar 1 keer niet door te hebben dat er nog een fietskar achter je fiets aan komt. Daar moet je toch ook niet aan denken? Mensen bedenken altijd wel een nieuw risico. Net zoals dat aerosleep. Dat je kindje ineens zou gaan stikken als hij op een normaal matrasje slaapt. Dat is natuurlijk onzin. Of dat je kindje vroeger altijd op zijn buik moest slapen en nu ineens is dat levensgevaarlijk blablabla. Ja eh..valt ook wel mee. Dat de politie zelfs zegt dat je gewoon moet uitkijken (wat je altijd moet) en dat je er geen boete voor krijgt, zegt ook wel wat toch?
mijn zus had om die reden zo'n oranje vlaggetje aan de fietskar. (2ling, dus niet echt andere keuze mbt fietsen) Ben je toch weer een beetje zichtbaarder!! Mijn moeder heeft ook altijd gefietst met draagdoek, ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van wat je zelf prettig vind!
Ja, ik trap dus niet in die "Vroeger" onzin. Vroeger wist men veel dingen nog niet. Vroeger rookten ouders gewoon met de baby op de arm. Vroeger at men ongepasteuriseerde melkproducten. En vroeger werden de kinderen ook groot.... Maar relatief overleden er ook veel meer kindjes. Dus heel dat "vroeger"-gebeuren is geen valide argument.
Vroeger zette mijn zus haar baby in de kinderwagenbak op de achterbank, vroeger was het aantal wiegendood gevallen vele malen hoger dan nu. Juist door alle nieuwe onderzoeken overlijden er tegenwoordig veel minder kindjes dan toen. Beetje naïef om de nieuwe "regeltjes" van tegenwoordig af te doen als onzin.. Zelf zou ik er nooit voor kiezen om met een draagdoek te fietsen. Als je loopt en je valt is je eerste reflex; je handen voor je uitsteken om je val te breken en dus ook dat van je kind. Als je met een fiets valt, kun je dat simpelweg niet doen, je hebt er gewoon de ruimte niet voor. Als je valt, kom je van je zadel. En zelfs al heb je een mamafiets, de ruimte tussen zadel en stuur is zeer beperkt en je kindje komt dan toch hard in aanraking met jou en met je stuur. Of komt onder jou en/of de fiets terecht, met een beetje pech zelfs met het hoofdje op de grond. Brrrrrrr, moet er toch niet aan denken hoor
Ik heb mijn hele jeugd vroeger 'los' op de achterbank gezeten.... Ik moet er nu niet aan denken dat straks met onze kleine te doen! En toch zie ik het wel eens, hoor!
Ja, ik zie dat ook weleens inderdaad. Mensen nemen soms gewoon het risico, want hoe groot is de kans het het hùn overkomt. Maar zo is dat met alles..Er zijn zat vrouwen die bijvoorbeeld doorroken tijdens hun zwangerschap, wetende dat het slecht is, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen bij hun. Er zijn zat mensen die geen rookmelders in huis hebben, want jeetje, brand breekt toch alleen bij andere mensen uit...Er zijn zat vrouwen die tijdens hun zwangerschap een glaasje wijn drinken. En er zijn mensen die met een draagdoek fietsen... Het lijkt mens eigen om voor struisvogel te spelen en te denken dat al die nare dingen alleen bij anderen gebeuren. Mij is het door bepaalde omstandigheden van de laatste 5 jaar heel erg duidelijk geworden dat het ongeluk bij elk huisje aan kan kloppen, ook bij dat van mij. Dus dit soort risico's zal ik nooit bewust nemen, al ben ik natuurlijk ook niet perfect en zal ik ook weleens iets doen, waar een ander zich van achter zijn oren krabt. Maar qua veiligheid ben ik echt heel precies, ookal geeft dat natuurlijk geen garanties tijdens ongelukken, maar de kans op ernstig letsel of zelfs overlijden is wel een stuk kleiner en dat geeft mij een rustiger gevoel...
Zo zeggen ze ook altijd: ach bevallen, in afrika poepen ze een kind uit achter de boom..tja...zal wel zo zijn, maar de moeder en babysterfte is daar ook een stuk groter als in Nederland Dit was even offtopic