Baby in lentezon

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door tjoebie, 21 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

Ik weet dat de baby niet in de zomer in de zon mag, maar mag zij nu wel half in t lentezonnetje of is dat ook niks?

Groetjes

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ik doe als ze nu in de kinderwagen ligt en het zonnetje schijnt wel de kap omlaag zo dat de zon wel lekker op haar bolletje schijnt. maar de zon is nu nog niet sterk natuurlijk.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat vroeg ik me ook af. Ik heb het tot nu toe maar niet gedaan omdat ik denk dat het niet mag. Maar het is wel onhandig. Als ik hem een keer de fles wil geven buiten, dan gaat dat vaak niet. Hier op het balkon heb ik bijvoorbeeld geen schaduw (binnenkort maar eens een parasol aanschaffen).

4. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    @ henkie24 smeer je haar dan ook in met zonnebrand?

5. henkie24

henkie24 Niet meer actief

moet eerlijk zeggen dat het pas een keer gebeurd is hoor.... nee niet gedaan. ze had gewoon wel haar mutsje op en dekentje tot haar kinnetje. stond nl nog wel wat wind. maar das idd misschien wel een goed idee!

6. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse heeft vorig jaar zovaak buiten gestaan (in de schaduw), en ik heb heel veel met hem gewandeld, hij werd dan ook heel snel heel bruin.
    Insmeren heb ik alleen in het begin gedaan. Ik had hem nooit langer dan tien minuutjes in de zon.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik doe de kap ook naar beneden, maar alleen als ze niet met haar oogjes in de zon kijkt.

Ik smeer haar nietin, de zon is nog niet zo fel en mijn dochter is een half bloedje en zal dus niet zo snel verbranden. En langer dan 20 minuten zit ze niet in de zon.

8. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

van de kraamzorg mag ze bij ons nu ook naar buiten. dus staat ze lekker te slapen daar.

9. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Net heerlijk een uur buiten gewandeld, met kap naar beneden gezichtje veel in de zon geweest. Heb hem wel ingesmeerd

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hm ik ben vandaag ook een tijdje buiten geweest en ik ga het niet doen hoor. Ik voelde de zon op mijn eigen huid al aardig branden, laat staan wat voor een schade dat kan brengen op een tere baby huidje. In de gebruiksaanwijzing op de zonnebrand staat ook dat je een baby zoveel mogelijk uit de zon moet houden. En zo'n lente zon kan behoorlijk verradelijk zijn, in ieder geval wel voor blanke kindjes.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Sluit me aan bij MerleQ: eventjes in de zon is prima, maar het huidje is nog erg teer en verbrandt dus gemakkelijk. Met zonnebrand verhelp je het verbranden wel, maar de zon blijft dan nog steeds schadelijk... zeker met de gaten in de ozonlaag tegenwoordig :(
    Wat ik zou doen is de kinderwagen wel in de zon zetten (voor de warmte), maar de kap omhoog, zodat je kleintje wel lekker in de schaduw ligt.
    Voor de oogjes is het trouwens ook niet handig, dat felle licht...

12. Alita

Alita Niet meer actief

ik ben ook net terug en ze heeft lekker in het zonnetje gelegen...heerlijk en niet ingesmeerd eigenlijk, mischien toch maar doen!

13. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Hier ook heerlijk gewandeld, wel het gezichtje ingesmeerd. Kap wel gewoon omhoog want mijn meisje vind die felle zon maar niks.

14. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    kap naar beneden is echt niet aan te raden bij zo'n kleintje...
    De zon is net zo goed zon, of het nou lente of zomer is, en daar is dat tere huidje nog niet klaar voor.

Ik moet zeggen dat ik nu wel iets relaxter ben, maar mijn dochter is het eerste jaar gepasseerd ;)
    Ik smeer haar gezicht wel in als ik van plan ben een tijdje buiten te zijn.

15. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Zo heb ik het vanmorgen ook gedaan. Ik heb haar lekker in de wagenbak in de zon gezet, maar haar gezicht was in de schaduw.

16. melanie faber

23 dec 2008
    66
    0
    0
    Juf
    De lentezon is juist heel verradelijk! Goed oppassen dus! Hier ligt mn meisje vaak onder de parasol in haar wagen, ze houdt absoluut niet van dat velle licht in haar gezicht.

17. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb maar een zonnehoedje en petje aangeschaft voor de kleine spruit dan is haar gezichtje goed in de schaduw, en kan de kap van de kinderwagen naar beneden als het niet te zonnig is. Nu nog wat zonnebrand kopen en we zijn klaar voor de zomer!

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Da's idd wel weer handig, want zomers is het ook wel weer fijn voor de verkoeling om de kap omlaag te kunnen hebben... Een parasol is dan toch wel erg handig, gaan we hier maar eens voor onze verjaardagen vragen dit jaar, denk ik, :)
    Wij zullen nog wat extra op moeten passen met de zon, want Thirza is een roodharig bleekhuidje, :)

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zon is heel gezond en is DE bron van vitamine D waar wij als westerlingen vaak zo'n gebrek aan hebben. Je kindje kan dus prima in de zon maar pas op voor verbranding. Insmeren is dus zeker aan te raden en niet een kind in de volle zon 'parkeren' maar lekker wandelen met een gezichtje in de zon (zolang ze niet helemaal iebelig worden van het licht) is juist heel gezond! (uh, dat hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf hoe oud ze zijn.. niet als ze nog heel ieniemienie zijn hè?

20. Amfy

Amfy Niet meer actief

Allereerst dit:

Houd je baby jonger dan zes maanden uit de zon;
    Bouw de zonnetijd voor je kind de eerste dagen langzaam op;
    Doe je kleine altijd een petje of een hoedje op, ook in de schaduw. Dit beschermt de tere hoofdhuid en het nekje;
    Let op schouders, nek, neus en oren, die verbranden snel;
    Zorg dat je kleine voldoende drinkt om de vochtbalans op peil te houden;
    Als een kind verbrand is, zie je dat meestal pas na 12 tot 14 uur aan een roze verkleuring, blijf dus alert;
    Smeer kinderen die uit het water komen direct weer in met een speciaal zonnebrandproduct voor kinderen. Was het water zout? Spoel ze dan eerst af met zoet water. Opgedroogde zoutkristallen werken in de zon namelijk als brandglas.
    De huid van je baby is anders dan die van jou. Dat voel je natuurlijk meteen, zo zacht als je kleintje is. Het vochtgehalte is meestal hoger, de zweetkliertjes zijn nog niet helemaal ontwikkeld en de huid is dunner. Des te meer reden om je baby's huidje goed te verzorgen. Zéker als het zonnetje schijnt. Je baby's huidje kan zichzelf maar vijf tot tien minuten beschermen tegen de zon. Dat komt doordat de huid van je baby sneller uitdroogt en er nog weinig natuurlijke barrière in de vorm van dode huidcellen is (zoals bij jou). Ook maakt je kind nog nauwelijks melanine aan, het stofje dat er voor zorgt dat je bruin wordt en zo ook protectie biedt.

De kans op verbranding is dus erg groot. En een teveel aan zon kan niet alleen op dit moment voor schade zorgen, maar ook op de lange termijn. Teveel UV-straling op jonge leeftijd kan namelijk leiden tot een grotere kans op huidkanker later. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat wie in zijn kindertijd meer dan drie keer flink verbrand is geweest, later vijf maal meer kans heeft op huidkanker! Goed beschermen is dus geen overbodig advies!

Het allerbeste is om je baby helemaal uit de zon te houden. Maar dat werkt natuurlijk nooit helemaal. Probeer in elk geval tussen 11 en 3 uur de zon te mijden en voor de rest zoveel mogelijk de schaduw op te zoeken. Zorg dat je baby een zonnehoedje of -petje op heeft en voldoende drinkt. Hierdoor kan hij beter de warmte kwijtraken.

Voor het overige biedt goed insmeren een oplossing. Gebruik een goed zonnebrandproduct met een hoge factor, speciaal voor kinderen. Je hebt tegenwoordig producten die je maar één keer per dag hoeft aan te brengen, waterproof-zonnebrandmelk en sunblock. Alles dus om de risico's op verbranding te beperken. Houd je kleine goed in de gaten en smeer elk uur én na het zwemmen opnieuw in, óók als het een 'één-keer-per-dag'-product betreft en het erg zonnig weer is. En doe het niet alleen als je een dagje naar het strand gaat, ook als je naar de supermarkt wandelt of in de tuin zit. Een handig hulpmiddel is een speciaal label dat bijhoudt wanneer je weer moet smeren. Je kunt hier bij de drogist om vragen. Een zonnebril, speciaal voor kleintjes, beschermt de ogen tegen schadelijke UV-straling.

Toch (een beetje) verbrand?
    Smeer 's avonds in elk geval je baby's huidje in met een verkoelende en verzorgende after-sun. Heeft je baby last van warmte-uitslag, kun je een natte washand gebruiken. Talkpoeder in de plooitjes bij de nek en de beentjes helpen verdere irritatie voorkomen.

Is je kleine echt een beetje verbrand, maak dan een lauw badje voor hem klaar. Dit zorgt alvast voor verkoeling. Smeer daarna voorzichtig het huidje in. Heeft je kleine er echt last van, geef dan een kinderparacetamol.

Tot slot nog even dit:

De zonkracht is tussen twaalf en drie uur het sterkst;
    Ook in de schaduw moet je smeren;
    UV-stralen kunnen door glas heen, dus bescherm je kind ook in de auto;
    Een T-shirt biedt slechts bescherming 'ter waarde van' factor 10 zonnebrandmiddel;
    En een nat T-shirt slechts voor factor 2!;
    Er bestaat speciale UV-werende kleding die qua bescherming gelijkstaat aan factor 50;
    Zorg voor een goede kinderzonnebril met CE-keurmerk;
    Leg wanneer het heel warm is een handdoek over de autostoel van je kleine en zorg voor zonneschermen.

ik zou vooral de echte kleintjes niet blootstellen aan de zon

Deel Deze Pagina