Ik heb cavia's en daarbij merk ik al dat er veel verkocht wordt wat eigenlijk heel slecht voor ze is: bijvoorbeeld stro, zoutlikstenen en "snoepjes". En dan moet je je er inderdaad in verdiept hebben om te weten dat dat alleen maar commerciële troep is, anders zou ik ook denken: "waarom zouden ze het verkopen als het niet goed voor ze is?" En een baby is natuurlijk commerciëel nog veeeeel interessanter dan een cavia dus daar is dan ook nog veel meer dure zooi voor te koop die niet goed voor ze is. En dan moet je dus eigenlijk ook heel goed geinformeerd zijn. Maar dat is niet altijd makkelijk. En in een ideale wereld zouden dat soort producten dan ook niet te koop moeten zijn. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Zo wat een verschillende reactie's ik moet eerlijk zeggen ik was ook heel nieuwsgierig naar het gebruik van wipstoeltjes ed. Ook ik wordt er continu voor gewaarschuwd 'daalijk moet je niet je kind heel de dag in de wipstoel zetten hoor." (we hebben er niet eens 1 maar goed) Maarja wat voor kindje krijgen we? Last van reflux of niet? Vroege leerling of niet? Dat kunnen we nu nog niet zeggen.. Als je terug gaat kijken leren baby's en kinderen zoiezo steeds sneller.. Het iq ligt gemiddeld ook wat hoger dan jaren geleden. Dus ligt volgens mij niet altijd aan de ouders dat kinderen vroeger zijn. Maar ook denk ik dat een deel met trends te maken heeft. Ik zie bijna alleen maar mc wandelwagens.. (nu moet ik zeggen ik heb geen idee hoe lang deze ouders de kleine in de mc laten dus daar geen oordeel over) Maar is natuurlijk met veel meer als de mc.. De tripp trapp bv en nog veel meer. En als je dan als mama to be zoveel mc wagens ziet, denk je ook niet snel dat t slecht zou kunnen zijn voor je kindje. Maar ik denk idd dat je het gebruik van dit soort dingen ook best zelf goed kan beoordelen, en het er ook aan licht hoe je kindje in mekaar zit. En zolang ik dat niet weet weet ik niet wat ik zou doen..
@Dnise; Ik blijf erbij dat wanneer je juist omgaat met deze 'hulpmiddelen' het geen kwaad kan. (er zit natuurlijk verschil in even in een wipstoel of de hele dag.. Dat snapt iedereen.) Ik las net ook ergens dat iemand haar kind de hele dag draagt ipv in een MC zetten.. Alsof dat niet schadelijk is? Ik denk dat wij mama's allemaal het beste voor hebben met onze kinderen, en de een doet dat op deze manier en de ander op hen manier. En daar is niks mis mee zolang het op een verantwoorde manier gebeurd. In een ideale wereld zouden deze hulpmiddelen inderdaad niet nodig zijn. In een ideale wereld zouden er ook geen kinderen zijn die deze hulpmiddelen nodig hebben.. Bv. kinderen met reflux. Maar goed.. Ieder zijn ding he..
Er wordt hier gewezen op het feit dat kinderen plat horen te liggen, al het andere is niet goed voor hun rug. Dan zou dragen net zo min goed zijn voor de rug. Ik denk dat dat bedoeld wordt.
Te lang in een MC is niet goed voor de rug. Als ze continu gedragen worden is het ruggetje ook niet recht. Dat bedoel ik hier mee te zeggen
Sorry, maar WAAR wordt dat gewezen??? Niet elke rechtop-houding is een zithouding. Bij het zitten, moeten de ruggegraat en de heupen het gewicht van de baby dragen. En zolang deze daarvoor nog te zwak zijn, kan het zitten simpelweg schadelijk zijn voor de ontwikkeling van de rugspieren en voor de heupen van het kind. Zolang het gewicht van de baby ondersteund wordt door iets anders (bijv. armen/ doek van de ouders) is er niks mis mee met 'rechtop' houding. Een foetus-houding op schoot (waarbij de baby half rechtop ligt, met de knieen tegen de borst) is juist heel gezond, en goed tegen het overstrekken en de juiste (ont)spanning van de spieren.
Weet je.. Iedereen doet lekker wat ze goed dunkt! Laten we het daar op houden. De een zegt dit, de ander zegt dat en uiteindelijk doen we toch allemaal lekker wat wij het beste vinden.
Als een baby de hele dag in een draagdoek ligt is dat idd slecht voor de rug, want een baby groeit in de eerste maanden enorm hard en het lijkt me dat je dan een krommere rug krijgt En over het maxi cosi stoeltje, in het boekje staat dat je het gemiddeld 2 uur per dag moet gebruiken en liever niet langer. Maar dan nog, iedereen moet het zelf weten
je mag een baby ineen draagdoek ook maar kort in foetushouing dragen, vanaf 2 a 3 mnd moet het ook recht gedragen worden...en sowieos is de rug veel minde rhard belast door een doek..als door ene plastic MC mete en laagje dunne stof...tenminste vor uren natuurlijk.. een mc is gewoon handig voor ons..en bedoelt om je baby tevervoeren van a nara b..niet per se voor wandelingen ed...dat is toch alles
Ik ben het ook helemaal eens met je gedachtegang. De maxi cosi staat hier ook in de auto - tenzij ze slaapt, dan halen we hem eruit en mag ze wel uitslapen in de MC maar ze is een onwijs slechte slaper. Toen ze nog echt klein was, tilde ik ze wel van MC over in bedje en sliep ze verder, sinds ze een maand of 4, 5 is lukt dat echt niet meer. De MC gaat ook alleen mee op 't onderstel als het te ver is om te tillen ( Sta ik bv aan het eind van de straat geparkeerd. ) Wipstoeltje zijn wij pas bij zo'n 3 maanden gaan gebruiken, die van ons kan niet plat en toen ze zo klein was zag het er nog niet uit, klein frummeltje die alle kanten uit zakte ( Coco bloom wipstoeltje ) Hier lag ze de eerste maanden lekker bij papa & mama, in de box, wandelwagen of in bed. Pas vanaf ze fanatiek kan draaien en zichzelf in zitstand probeert te werken zit ze ook.
Jammer dat sommigen dit topic zien als 'aanvallend' want zo is het zeker niet bedoeld (zoals ik al eerder aangaf) Ik wil graag alles bekijken vanuit verschillende oogpunten door verschillende ervaringen hierover te lezen. Bedankt dames voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb zelf ook een wipstoeltje gekocht, geen idee of ik die ga gebruiken, maar hij staat er al wel. Ik wijs zeker niet met een vinger naar mensen dat ze het niet goed doen. Ik kan juist van jullie een heleboel leren, want jullie hebben al ervaring in het ouderschap. wel ben ik zelf vrij ouderwets opgevoed en merk ik dat mijn kindje nu ook het liefste 'ouderwets' wil opvoeden, maar kan dat wel in deze samenleving? vraagt deze tijd niet om een andere aanpak?
Nee, als jij je kindje op deze manier op wilt voeden moet je dat absoluut doen. Wat anderen zeggen is niet belangrijk.. Jij/jullie voeden jullie kindje op, zoals jullie je daar prettig bij voelen!
ik ben het deels wel eens met je. toch gebruik ik ook af en toe het loopstoeltje voor daymian, maar dan niet langer dan 10min per keer en niet vaker dan 3x per dag. de mc heb ik ook wel eens op de wagen gehad, maar dat was als ik ff snel een boodschap moest doen. verder ben ik een groot voorstander van goed naar je kind kijken en niet naar alle dingen die ze al zouden moeten/mogen. zo kon alyssa met 6mnd al los zitten (goed op dr billen), maar daymian kon dat pas met 8mnd. ik heb alyssa dus al snel mee kunnen nemen op de fiets (niet direct met 6mnd hoor) en daymian gaat nu ongeveer sinds 2mnd mee op de fiets. zo is ieder kind weer anders en ik vind dat je ook vooral moet kijken of het geschikt is voor je kind ipv omdat iedereen het doet/heeft of je kind het leuk vind (je kind vind het echt niet leuk als ie later problemen heeft met zn heupen). liefs doris
nou idd hoor! van dat wipstoeltje heb ik nooit geweten en aiden ligt er toch echt regelmatig in hoor! zelfs toen die nog heel erg piep was! uiteraard niet in zithouding maar hij vind het geweldig! en er zullen er zat zijn die daar heeel veel problemen mee hebben en dat is dat echt heel jammer maar ik zal daar nooit geen nacht slechter van slapen!... zoals je al schreef ieder zijn ding! en zolang het niet overdreven lang is vind ik daar idd ook helemaal niets mis mee!...
hier ook 2 reflux baby en die willen echt niet liggen!!! dus al vanaf de geboorte in de wipper en willen zelf ook alleen recghtop zitten,