Afgelopen woensdag met de liggingsecho met 35.6 er achter gekomen dat de baby is stuit is gedraaid. De afspraak daarvoor rond 34 had de vk gevoeld dat hij met zn hoofdje omlaag lag, dus ik denk ook dat je nog voldoende tijd hebt. Wel is het trouwens mn tweede. Vandaag moxa-therapie gehad en moxa-sticks voor thuis meegekregen. Maandag heb ik een afspraak staan voor een versie. Ik merk dat ik geen idee heb wat ik precies voel wanneer de baby beweegt (is het een voetje, handje, billetje??), dus ik ben benieuwd hoe hij er maandag voor ligt en wat de afspraak eventueel doet. Volgens mij wordt aangeraden om al eerder met de moxa-therapie te beginnen als je deze therapie wilt proberen ten minste.
Ben benieuwd hoe je de moxa-therapie ervaart en natuurlijk of het werkt. Ik heb al vanaf het begin van de zwangerschap het voorgevoel de placenta aan de buikwand ligt en dat dit kindje in stuit ligt. De placenta klopte, stuitligging weet ik nog niet, ben morgen 30 weken. Kwam dit topic tegen en was even nieuwsgierig. Een draaipoging zal hier sowieso niet gaan vanwege de placenta. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de moxa, vind het altijd wat zweverig klinken. hopelijk is het niet nodig en ligt de kleine gewoon goed. Waar voelen jullie de kleine schoppen? Ik voornamelijk van onder, net alsof ik opeens een voetje in mijn broek heb. Voelt heel stom, lijkt of ik het zo beet kan pakken. Soms linksonder, net boven mijn schaambotje. Herken ik totaal niet van mijn eerste zwangerschap.
Korenbloem: Ik weet niet hoe lang hij in stuit ligt. Een tijdje terug enorme steken van onder.. Ik dacht indalingsweeen maar het kan ook dat hij knetterhard tegen m'n blaas schopte? Ik vermoed zelf dat hij dinsdag gedraaid is want toen was ie enorm aan het duwen. De vk liet mij voelen hoe het hoofdje nu ligt, superleuk! Voelde echt zo'n bolletje bovenin. Heb het idee dat ie nu nog steeds zo ligt. Ik voel de voetjes in m'n zij. Als je Googled op stuitligging dan zie je dat er verschillende varianten zijn. M'n moeder zei ook: dan waren het geen voetjes die je in je zij voelde (hij duwt nogal hard soms) maar dat kan dus wel degelijk als ik die plaatjes zie. Met deze termijn zijn ze natuurlijk al zo groot en dubbelgevouwen!
Mijn oudste lag bijna 36 weken in stuit en draaide toen zelf. We wilden net een draaipoging plannen. Jongste lag vanaf week 30 al goed.
Volgens de verloskundige lag hij vanmiddag met zijn hoofd naar beneden en iets ingedaald. Volgende week vrijdag liggingsecho en afspraak verloskundige.
Gisteren de moxa geprobeerd bij een acupuncturist in de buurt. Ze heeft me uitgelegd wat de bedoeling is, de therapie uitgevoerd en me spullen meegegeven om het thuis te herhalen. Ze stak een moxa-stick aan (gedroogd kruid blijkbaar) en vervolgens hield ze de stick eerst 15-20 min bij mn linker kleine teen (bepaald punt) en herhaalde dat vervolgens bij mn rechter kleine teen. Ik vond het erg ontspannend en kreeg lekker warme voeten. De baby bewoog af en toe in mn buik. Vanwege mn termijn raadde ze me aan om de therapie zelf thuis twee keer per dag te herhalen. Je kunt het zelf doen, maar beter is het als iemand anders dat doet, zodat je alle ruimte geeft aan je buik. Dit gedeelte vind ik dan wel pittig, omdat het dus in principe een uur per dag is waarbij mn man bij mn voeten moet staan. In combinatie met een dreumes, huishouden, werk etc is het wel even goed plannen. Ze gaf aan dat er geen logische reden vanuit de acupunctuur waarom het werkt. Uit empirisch onderzoek blijkt dat hetde kans wel verhoogd op het spontaan draaien. Ik kan me voorstellen dat het te zweverig is. Voor mij is het een 'baat het niet schaat het niet' idee en even een extra aandacht/ontspanningsmoment met de baby. Hopelijk heb je het niet nodig, maar zo ja zou ik het wel aanraden.
Nee dat wilde ik zelf niet. Ik ben van mening als ze constant zo liggen dan is dat duidelijk een voorkeurspositie. Daarbij op het moment dat ze eventueel een draaipoging konden doen lag madam al met haar billen ingedaald. Maar dan nog had ik het niet gewild.
Ik zou het ook niet willen, dus ik begrijp je wel! Hoewel ik me nog moet laten informeren natuurlijk mocht hij zo blijven liggen. Maar ik heb bij zoiets altijd gedacht dat ik het niet zou doen dus ik denk dat ik niet opeens van mening verander
Dat geschop van onder herken ik ook maar met de pretecho eerder deze week bleek dat hij toch met zn beentjes omhoog ligt! Handje of het hoofdje dat beweegt? Ik was er ook van overtuigd dat het een voetje was
Mijn tweede is met 36 wkn gedraaid van stuit naar hoofdligging. Netjes blijven daarna. Thuis geboren. Mijn derde is met 37 wkn gedraaid van dwars naar hoofdligging. Netjes blijven liggen daarna. Thuis geboren. (ik zou overigens voor draaipogingen gaan, beide keren, maar dat was dus telkens net niet nodig... Ik zou ook zo voor stuitbevalling gegaan zijn, maar dat had gyn vast niet goed gevonden , heb grote kinderen en dan durven ze daar meestal niet aan te beginnen vanwege kans op complicaties)
Hier ook een baby die ineens gedraaid is, we zullen het volgende week weer bij de echo zien. Ik maak me er ook nog niet druk om. Iemand toevallig ervaring met een stuitbevalling en zwangerschapdiabetes? Volgende week ook maar eens vragen. Maar ik neem aan dat meneer gewoon weer goed ligt volgende week.
Vanochtend geweest voor een versie, maar de baby was al uit zichzelf gedraaid! Ze gaf aan dat er een grote kans is dat hij zo blijft liggen, maar dat het verstandig is om in de gaten te houden aangezien hij nog ruimte heeft om te draaien.
Gister voelde ik nog heel duidelijk het koppie boven. Hij had gister ook de hik en dat voelde ik ook bovenin. Vanmorgen meteen weer gevoeld.. En weg bolletje! Vond het wel gezellig dat ik over z'n bol kon aaien. Maargoed.. Ik denk dat hij dus gedraaid is. Net had hij weer de hik en ik voelde het nu weer onderin.
LSQ, wat fijn dat de kleine gedraaid is! Bedankt voor je uitleg over de moxa-therapie, maakt het een stuk duidelijker (en voor mij ook wat minder zweverig). Als mijn baby inderdaad in stuit ligt, zal ik het zeker proberen.
Korenbloem86, ik ben er zelf ook heel blij mee 😊 En fijn dat de uitleg goed voor je was. Ik hoop wel dat je het niet nodig zult hebben en heerlijk ontspannen kunt bevallen!
Ik twijfel enorm hoe die kleine nu ligt! Lijkt toch weer een bolletje bovenin te voelen. Zullen ze nog zo vaak draaien met deze termijn?
Volgens mij kan dat nig best, Bureau, als je voldoende ruimte hebben. Ik weet niet of het voor je duidelijker maakt met voelen (ik twijfel altijd nog steeds namelijk), maar mn vk heeft een keer verteld en laten voelen dat hoofdjes harder en ronder zijn dan de billen. Dit zou je dan het beste kunnen voelen door met je twee handen afwisselend op je buik te drukken met het stukje baby er tussenin. Iig zoals de vk dat ook doet.