Ja ik moest na drie maanden langs komen voor een echo, waar alles gelukkig helemaal goed was. We heeft ze na de geboorte nog heel lang in kikkerstand gelegen, dus met haar knietjes omhoog. Daardoor was op haar rug slapen voor haar ook niet fijn (nog een hele discussie met de kraamzorg over gehad).
Mijn eerste lag in stuit, ook al met 20 weken en nooit meer gedraaid. De versie kon niet doorgaan vanwege te weinig vruchtwater dus ik heb toen voor een keizersnede gekozen. Mijn dochter had een voetje helemaal naar binnen geklapt, met oefeningen en fysio was dit al snel verholpen. Inderdaad binnen 3 maanden 2x een echo van de heupjes en deze waren goed gelukkig. Ik had geen getrap onderin tijdens de zwangerschap maar juist steeds een hoofd aan het duwen tegen mijn ribben, ook niet fijn haha
Nee niks gevoeld. Ik zei nog tegen de VK, nou hij ligt nog in stuit hoor en toen ging ze voelen en zei ze, nou hij is gedraaid want zijn hoofdje ligt in je bekken…. Als baby’s voornamelijk in het 3e trimester in stuit hebben gelegen dan maken ze graag een echo van de heupjes ivm meer kans op heupdysplasie.
Ja wat de andere al zeiden, er ligt een wat hogere kans op heupdysplasie bij stuitligging, geen idee waarom, die houding kan blijkbaar sneller voor een dysplasie zorgen. In NL is dus protocol als je kindje in derde trimester in stuit heeft gelegen om een echo preventief te maken. Hier kwam er dus wat uit.. (wat ik ook niet verwacht had). En nu valt hij sowieso de komende jaren onder orthopedische controle en als z'n heup in april niet helemaal is bijgetrokken gaan ze behandelen met spreiden. (En als het wel is bijgetrokken houden ze het in de gaten omdat het ook weer kan verslechteren). Maar ja daar doe je dus niks aan he! Vooral zorgen dat je tussen de 3 a 4 maanden een echo krijgt voor de heupen!
Hier ook 2 stuitkindjes. Bij R stuitbevalling ingeleid(hij was al overleden) en binnen 4 uur was hij er persen duurde ongeveer 50 minuten. Bij H een keizersnee omdat ze liever niet in wouden leiden met stuitligging, ook echo van heupen gehad en alles was goed. Beide kindjes hebben me ribben wijder gemaakt met hun hoofd erin te duwen vreselijk. Kon soms niet normaal zitten! Levert wel geweldige foto’s op want je zag echt hoofd zitten haha! Stuitbevalling viel me reuze mee, met 8 cm kreeg ik persweeën erbij. Ik zou het zo weer doen Stuitbevalling zit wel meer eisen aan, kindje mag niet te zwaar zijn en word sneller ingegrepen
Ahh balen zeg. Snap dat je liever ‘normaal’ bevalt. Mijn dochter lag dus eerst continue over dwars. Ze hebben haar met 37 weken geloof ik gedraaid maar ik voelde haar letterlijk weer terugdraaien een paar uur later. Ik verloskundig bellen, ze zou me een paar dagen later weer controleren. Nee de baby lag echt goed (wrs weer gedraaid). Toen werd ik met ruim 38 weken ingeleid vanwege hoge bloeddruk. Avond ervoor in ziekenhuis nog echo gehad, en ze lag goed. Volgende ochtend ballon geplaatst. Wat bleek. Billen beneden. Oeps!!! Had de vk moeten checken. Ballon moest er weer uit en gelukkig was de versie gyn er. Die heeft haar weer gedraaid en direct een sluitlaken geplaatst. Zodat de kans minimaal is dat ze nog kan draaien. En toen via pilletjes de inleiding. Het viel me alles mee. Ze houden je baby écht goed in de gaten voor, tijdens en na de versie. Het is minder risico vol dan een keizersnede denk ik. Minder complicaties bedoel ik. Ze had wel tijdens de bevalling 3x haar navelstreng los om der nekje (niet gevaarlijk) dus dat vond ik achteraf wel spannend. Maar grote kans dat ze dus zelf super veel gedraaid is in mijn buik. De draak. Als je kindje dwars heeft gelegen is de kans dat de volgende dat doet ook erg groot meen ik. Ben benieuwd. Zou de mogelijkheden gewoon even goed navragen!
Bij mij hebben er 3 in stuit gelegen en zijn alle 3 met 37 weken goed gaan liggen. Ik wilde geen versie,ook geen stuitbevalling. Succes! En grote kans dat ze nog gaat draaien.
Mijn zoon lag vanaf 20 weken tot 33 weken altijd in stuit en is ineens gedraaid en bleef zo liggen. Dus het kan nog
Bedankt voor de info! Ik denk dat we het wel te horen zullen krijgen, maar altijd goed om ook zelf dit soort dingen te weten. Hopelijk is een spreidbroekje voor jullie niet nodig!
Wat een eigenwijsje om gewoon meteen weer dwars te gaan liggen, haha Fijn dat je met 38 weken nog ruimte had om te draaien.
Mijn derde zoon lag ook vanaf week 20 in stuit, heeft nooit anders gelegen en is niet willen draaien ondanks voetreflex therapie, acupunctuur en osteopathie. Ook een versie is mislukt. Het werd uiteindelijk een keizersnede omdat ik toch te angstig was voor een stuitbevalling (en mijn eigen gyn raadde dit ook af, in België is dit niet zo veel voorkomend). Nu heb ik wel spijt dat ik dat toch niet geprobeerd heb…
Hier ook tot een week of 34 in stuit gelegen maar met de controle met 36 weken was hij al netjes gedraaid
De 2e ging vanaf 32 weken in stuit liggen en daar kwam hij niet meer vandaan. Ik vond de schoppen ook zeer pijnljjk. Vooral die recht naar onder
Die schoppen worden steeds pijnlijker ja! Gisteren had ik het echt even gehad. Ze was super actief en ik was erg moe, en steeds weer deed ze haar voetjes in mijn lies en zette zich dan een soort van af.. Pfff Ik herken dat rekken en afzetten ook wel van de jongens maar een trap tegen je rib doet minder zeer dan een trap in je blaas Ik heb haar nogmaals gevraagd of ze wil gaan draaien…
Ja dat trappen bovenin voelt idd heel anders. De blaas is heel naar. Ik kreeg ook wel eens een schop die echt heel veel pijn deed in mijn vagina. Het voelde bijna als zenuwpijn ofzo. Geen idee hoe ik het anders moet omschrijven. Dan liep ik ergens vrolijk en dan %#%$ Ik hoop dat ze uit haar zelf draait! een versie lijkt mij ook niet fijn.
Haha die meisjes zijn heel erg eigenwijs blijkbaar Mijn 2e dochter lag al vanaf dat we dat konden zien in stuit. Zij lag er wel perfect voor dat een versie goed mogelijk was. (Voeten boven haar hoofd, veel vruchtwater en nog niet ingedaald) Dit is dan ook gebeurd bij 36.3 weken zwangerschap met succes. Een stuitbevalling werd afgeraden vanwege haar geschatte geboortegewicht. Bij 38 weken was ze P95, uiteindelijk "maar" 3800 gram bij haar geboorte. Nog wel aan de grote kant natuurlijk maar een stuk minder als wat ze hadden geschat.
Ik zou sowieso dmv een geplande keizersnede bevallen, ook als hij niet in stuit had gelegen. Dus geen stuitbevalling gedaan.
Ondertussen 34 weken zwanger, mevrouw ligt nog steeds in stuit Aanstaande vrijdag (ik ben dan 35 weken (34+6)) hebben we een afspraak bij de gynaecoloog om te kijken wat we gaan doen. Ondanks dat ik overal lees dat versies geen enkel probleem zijn heb ik twijfels of ik het wil proberen. Ik zit met het gevoel/het idee dat er een reden is waarom ze zo ligt. Forceren om te draaien.. het voelt niet goed als ik eerlijk ben. Hebben meer vrouwen dit gehad? Is het gewoon spanning voor het onbekende? Of een voorgevoel? Maar een voorgevoel voor wat dan? .. ik kom er niet zo uit merk ik.