Baby in stuitligging, word gedraaid. Beetje bezorgd nu.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door fierce, 15 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk zelf ook altijd je kindje ligt niet voor niks zo.
    Lastige keus hoor. Succes meis!

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Dit dus!! Je moet helemaal niets!
    Van wat ik op Zwangerschapspagina soms lees is het regelmatig alsof de keus voor vrouwen wordt gemaakt. Er wordt een afspraak gepland om een kind te draaien.
    Maar als jij nee zegt dan wordt er niet gedraaid.

De risico's met draaien zijn klein. Maar ze zijn er wel.
    Zelf zou ik er niet voor kiezen.

En wat hierboven al wordt gezegd. Het kind heeft een houding gekozen waarin hij waarschijnlijk het lekkerste ligt. Niemand in de medische wereld die zich af lijkt te vragen waarom een kind ligt zoals hij ligt.
    Altijd meteen, kind ligt niet goed, dus draaien.

Laat je niet overdonderen. Zoek veel informatie over draaien en de eventuele risico's. En maak je eigen keuze!

3. nana84

nana84 Fanatiek lid

18 jul 2013
    1.003
    9
    38
    Heel veel succes. Ik snap alleen niet wat je hierboven bedoelt, want genoeg vruchtwater is juist wel een voorwaarde voor een versie?
    Ik had ook een eigenwijs meisje in onvolkomen stuit en ben blij dat de versie goed is verlopen waardoor ik een thuisbevalling kon doen.
    Hopelijk kun je zelf een goede keuze maken waar je met je gevoel ook volledig achterstaat.

4. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier ook geen succesverhaal. Dochter lag heel de zwangerschap in dwarsligging. Met ruim 37 weken draaide de gynaecoloog haar, zonder extra echo, weeenremmers enz.. Deed pijn.

Toen ik in de auto stapte draaide ze weer terug naar dwarsligging.
    Met 38 weken lag ze voor de eerste keer in hoofdligging en ben ik meteen ingeleid en is ze geboren.

Ze had het erg moeilijk bij de geboorte en moest er met spoed uit, een hoop trek knip en duwwerk, was helemaal verstrengeld in de navelstreng om haar nekje, nu had ik wel echt een hele lange navelstreng maar ben toch van mening dat het wellicht door het draaien is gekomen.

Bij de tweede heb ik geweigerd en ook die draaide pas met 38 weken. Keizersnede stond toen al gepland.

Als je er niet achter staat dan moet je het vooral niet doen. Als je te gespannen bent zal het toch niet lukken.
    Maar er zijn gelukkig ook genoeg succesverhalen waarbij het zo gebeurd was.
    Doe wat voor jou goed voelt.

5. IH5

IH5 Niet meer actief

Mijn middelste lag in stuit vanaf "het begin". Draaien was voor mij geen optie, wel mede vanwege andere medische problemen, maar ook omdat ik dacht: hij ligt echt niet voor niets alleen maar in stuit.

Tijdens de keizersnede bleek ik een erg afwijkende baarmoeder te hebben - dit was dus ook de reden voor de afwijkende ligging. Draaien had nooit gewerkt, zeiden ze toen dus ook. Wat was ik blij dat we naar ons gevoel geluisterd hebben. En dat we de ruimte kregen om mee te denken.

Deze baby ligt al sinds 20 weken in stuit. Vanwege de afwijking zal ook deze nu niet meer draaien, zegt de gyn. Daarbij zijn er heel andere medische problemen, dus de gentle sectio staat al gepland.

6. mamsie21

mamsie21 Actief lid

8 apr 2014
    349
    0
    16
    Vrouw
    Ik heb er niet voor gekozen omdat ik al weinig vruchtwater heb, een dikke buikwand dus ze voelden het al slecht en ik durf het tevens ook echt niet. Volgende week krijg ik een keizersnee

7. fierce

fierce Actief lid

23 dec 2013
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Had gelukkig een goede gynaecoloog die me goed heeft geadviseerd. Ik ging uiteindelijk toch voor de draaiing, maar de versie is niet gelukt omdat hij echt vastzit. Waar hij dus met zn hoofdje vast moet zitten zit hij nu met zn kontje vast. De gyn zei ook tegen mij dat hij geen kans heeft om te draaien. Juist omdat ik een kleine, stevige buik heb waardoor hij niet voldoende ruimte heeft om helemaal te draaien. Sta nu voor een keuze om voor een keizersnede te gaan of toch voor een natuurlijke bevalling. Ineens gaat alles zo snel en moet je grote beslissingen maken. Volgende week moet die keuze nl al gemaakt zijn.

8. fierce

fierce Actief lid

23 dec 2013
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is te begrijpen, ik durfde het ook niet, maar de gyn stelde me gerust. Wens je veel succes volgende week. Spannend hoor! Komt allemaal goed.

9. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    675
    43
    28
    Vrouw
    Ondanks dat ik het zelf niet heb meegemaakt en ook de keuze niet hoop te hoeven maken over een tijdje, zou ik het niet willen. Ik ken eigenlijk overwegend negatieve verhalen, nauwelijks positieve. Óf het is vreselijk pijnlijk óf het kind draait alsnog terug. Voor mij reden genoeg om, indien het kindje in stuit zou liggen, ik het waarschijnlijk niet zou willen

10. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Fijn dat het achter de rug is Fierce en jammer dat het niet gelukt is. Nu moet je inderdaad gaan switchen, akelig is dat. Hier draaide de kleine man zich net voor de 37 weken om. Die hadden we helemaal niet meer zien aankomen dus ik snap wel dat het nu allemaal in een keer heel snel gaat, absoluut niet fijn.

Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat een stuitbevalling niet meer zo risicovol is als werd aangenomen, maar ik heb uiteindelijk wel voor de keizersnede gekozen (wat me 100% mee viel, ook gentle sectio). Bij een stuitbevalling moet alles perfect via het boekje verlopen begreep ik, als er maar iets verandert wordt het alsnog een (spoed)keizersnede. En ik begreep dat dit in 50% van de gevallen zo is. Dat wilde ik niet en daarnaast wilde ik de risico's voor mijn kindje zo minimaal mogelijk hebben, dan maar zelf wat langer herstellen.

Succes met je keuze!

11. fierce

fierce Actief lid

23 dec 2013
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is dus precies mijn gedachte, dat ik de risico's voor mijn kleine zo minimaal mogelijk wil houden. Aan beide gevallen zitten risico's aan vast, maar de gedachte dat er wat met het kindje kan gebeuren tijdens een natuurlijke bevalling in stuitligging is voor mij reden genoeg dat ik liever voor een keizersnede ga. Hoe graag ik ook een natuurlijke bevalling wil. We hebben nu een week bedenktijd, maar ik voel diep van binnen dat een keizersnede het beste lijkt voor nu.

12. Bambino15

Bambino15 Fanatiek lid

10 aug 2013
    1.803
    0
    0
    NULL
    Noord Brabant
    Ik heb ook voor een keizersnede gekozen mede omdat ik er geen vertrouwen in had om het in stuit eruit te krijgen. Naast dat zijn er risico's als navelstreng om het hoofdje ed daarom zou mijn keuze nooit gaan naar zelf bevallen. Maar is mijn persoonlijke keuze.

De keizersnede vond ik wel heftig hoor en het herstel viel me vies tegen maar toch zou ik het weer doen.

Succes met je keuze en vertrouw op je instinct zou ik zeggen

13. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Wat jammer dat het niet gelukt is. Vreselijk lastige keuze die je nu moet maken. Bedenk wel, alleen de keuze voor een keizersnede ligt vast. Kies je voor een natuurlijke bevallin en aie je het toch niet zitten kun je ten alle tiden nog kiezen voor een keizersnede. Maar als een keizersnede het beste voelt, moet je dat zeker doen. Laat je goed informeren, en ga op je gevoel af. Mocht je nig infi willen over een natuurlijke bevalling mag je altijd pb'en.

14. fierce

fierce Actief lid

23 dec 2013
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Bambino15 ik snap precies jouw keuze meid. Voor mij spelen de gedachtes ook zo rond in mijn hoofd. Dank je wel.

@Kinderwens87 zou ik nu voor een keizersnede kiezen word het een gentle sectio, kies ik daar later voor dan word het meestal een spoed keizersnede en daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Ik moet nu even goed bedenken wat het beste is voor mij, maar al helemaal voor de baby. Lief van je dat ik je kan berichten.

15. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.253
    13
    38
    Bij mij lag mn eerste in stuit heb ik laten draaien wat uitgelopen is op spoed keizersnee. Krijg deze keer geplande keizersnee. Gentle sectio. Ik ga echt geen risicos nemen, beter een geplande kz dan een spoed toch

16. fierce

fierce Actief lid

23 dec 2013
    108
    0
    0
    NULL
    NULL

Jeetje dat is ook niet echt leuk om mee te maken. Ik wil ook zo min mogelijk risico's nemen en idd gepland is beter dan spoed. Daar had ik het net ook met mijn man erover. Succes met alles!

17. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Bij mij is het draaien ook niet gelukt en ik mocht ook kiezen tussen een stuitbevalling of een keizersnede. Twijfel, twijfel. Maar uiteindelijk voor de keizersnede gekozen omdat er bij een stuitbevalling toch bepaalde risico's voor de baby zijn. Verder had ik begrepen dat bij een eerste bevalling een stuitbevalling in 50 % van de gevallen alsnog een (spoed)keizersnede wordt. Leek me ook niet zo fijn.

Ik vond de operatie erg meevallen en het herstel verliep ook prima. Ons ziekenhuis deed toen nog geen gentle sectio, maar ik kreeg m'n dochter wel op de OK op de borst en hoefde gelukkig niet lang op recovery te blijven. Dus we waren snel weer herenigd.

Succes met kiezen!

18. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 3,5 jaar geleden een stuitbevalling gedaan. Ook eerst een draaipoging gehad. Dat deed heel zeer en zou dat nooit meer willen doen. Mijn dochtertje was al ingedaald en die krijgen ze er niet meer uit.

Toen mocht ik kiezen uit gewoon bevallen of keizersnede. Ik wilde haar heel graag zelf op de wereld zetten. (En ik wilde die ruggenprik niet haha) En ik moet heel eerlijk zeggen het is me reuze meegevallen. Het ging heel vlotjes binnen 5 uur en 20 min. lag ze in mijn armen. Ik werd ook heel goed in de gaten gehouden.

In het ziekenhuis waar ik bevallen ben zeiden ze na afloop dat het vijf jaar geleden was dat daar iemand een stuitbevalling had gedaan omdat de anderen het niet aandurfde of het uitte in een spoedkeizersnede.

Mijn dochtertje heeft wel een aantal weekjes een puntkontje gehad van het persen haha.

19. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Haha, nou dat dus bij mij ook! Werkelijk waar, glinsterende oogjes... Ooh zouden we weer een keer een stuitbevalling mogen begeleiden? Maar ja... De opmerking: wij hebben er nog vaak training in hoor, dus geen zorgen... Eh... Wacht even... Zeg je nu dat je ze eigenlijk nooit doet? 😂😂

20. Gili2014

Gili2014 Niet meer actief

Mijn dochter draaide met 36 weken in onvolkomen stuit, ik heb bewust niet gekozen voor draaien en ook niet voor een stuitbevalling.

Ik heb een gentle sectio gehad, die verliep volgens plan :)

Ik vond het heel bijzonder, en heb geen seconde spijt van keuze gehad. Het herstel vond ik pittig, maar ook wel weer erg lekker om verplicht rust te moeten nemen en de hele dag te knuffelen met de baby ;)

Deel Deze Pagina