Ik heb sinds 2 weken denk ik al, enorm rode tepels. Het lijkt alsof de bovenste huidlaag eraf is gegaan en er zitten kleine scheurtjes precies aan het randje van mijn tepel. Aanleggen doet enorm zeer, het steekt enorm en ik kan nauwelijks stil blijven. Mijn vriend zei dat ik beter kunstvoeding kon geven - maar ik vind dat niet zo'n strak plan aangezien ik wil dat mijn melk productie flink op gang blijft. Hoe kan ik hier nou vanaf komen? In het begin Bepanthen gebruikt maar het doet helemaal niks, het is trouwens na 5 min drinken minder en dan heb ik nergens meer last van. Ik heb nog nooit eerder problemen gehad ( ze gebruikt mijn tepel wel als speen, kan haar niet aan de speen of pink krijgen meer. alleen als ze echt te moe en overstuur is ) Ligt het nu aan mijn aanleggen ( ik lig altijd als ik haar voed, vind dit prettiger ) of ligt het nou aan haar manier van mijn tepel als speen gebruiken? En hoe kom ik uit deze cirkel en zorg ik dat mijn tepels ook echt weer normaal en beter worden? * ik heb verder geen wond eraan, het zijn scheurtjes waar het een heel klein beetje open is
Hoi, Wat vervelend. Waar zitten de scheurtjes? Zijn het echt soort van sneetjes in de huid? Dan hebben we het wel over kloofjes. Of is het een gebarsten huid omdat het schilferig is? Je zou kunnen kijken of je kunt kolven met de hand, dit is vaak minder belastend. Mogelijk zit het in het aanleggen. Vraag of een lactatiekundige met jullie mee kan kijken. Soms is het iets kleins, een tip of wat uitleg en kunnen jullie zelf weer verder zonder klachten, dat is het echt waard! Sluit uit of het spruw is of iets anders. Ben je bekend met schimmelinfectie? Huidklachten? Allergie? Gebruik je medicatie? Is het aan beide borsten of aan 1 kant? Neem dit door met je lactatiekundige. Om te verzachten zou je kunnen overleggen of je een koelend compres kunt gebruiken met hydrogel. Overleg met lactatiekundige of huisarts of apotheker. Je vindt lactatiekundigen via borstvoeding.com of nvlborstvoeding.nl Veel succes, vraag hulp, dan kom je heus verder!