Hallo allemaal, 4 januari heb ik mijn intake en eerste echo bij de verloskundige. Kunnen ze dan al zeggen hoever je (precies) bent? Volgens mijn cyclus zou ik dan 8 weken zijn. Vriendin van mij is ook net zwanger en die krijgt bij 8 weken alleen een intake, later pas de eerste echo om te bepalen hoe ver ze precies is.8weken was nog te vroeg volgens haar verloskunde. Vandaar mijn verwarring omdat ik wel een echo krijg.
Het verschilt per verloskundige. Als je verloskundige een echo apparaat heeft maken ze vaak met 8 weken de eerste echo om de zwangerschap te bevestigen. Tegenwoordig zie je steeds meer dat verloskundigen dit doen. Bij andere verloskundigen krijg je alleen een termijn echo om te kijken wanneer de uitgerekende datum is etc. Persoonlijk vond ik het altijd fijn om rond de 8 weken een echo te krijgen... maar er zijn meiden die dit liever niet willen
O en met 8 weken kunnen ze een indicatie geven hoever je bent. Maar omdat het dan nog zo klein is is een meet fout snel gemaakt. Daarom krijg je nog rond de 12 weken een termijn echo om echt de datum te bevestigen
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Niet iedere verloskundige maakt bij 8 weken zwangerschap een echo. Maar soms heb je geluk. Je krijgt in ieder geval een termijnecho. Die wordt meestal gemaakt bij 12 weken. Mijn termijnecho was bij de 1e 11w5d en bij de 2e 12w2d. Bij de 2e zwangerschap kreeg ik met 6 weken mijn eerste echo ivm bloedverlies. Eigenlijk is de 1e echo rond de 12 weken zwangerschap. En krijg je er toch eerder 1, dan heeft dat vaak een (medische) reden. Mocht je niet te houden zijn zou je eens kunnen informeren of ze met die termijn al een pretecho maken. Dit zal dan denk ik wel een inwendige echo worden. En verwacht er niet te veel van. Het kindje is dan nog erg klein. Ik wens je een gezonde zwangerschap toe.
Hier ook een echo gehad met 8 weken, verschilt zoals gezegd is idd per vl. Aan de hand van de grootte van de kleine meten ze de termijn, maar een kleine meetfout is op deze termijn wel zo gemaakt. Vandaar dat je alsnog termijnecho moet aanhouden voor de uitgerekende datum. Foto van mn 8 weken echo voor als je het leuk vind: