Hallo allemaal, Ik heb geen idee waar deze vragen horen dus dacht dit komt denk ik het meest in de buurt. Ik ben alles aan het uitpluizen wat een baby allemaal kost enzo, maar ik kom er niet uit. Wat zijn nou de kosten per week en per maand. Hoevaak moet een baby gevoed en verschoond worden, hoevaak moet de baby in bad. En wat is het verschil in luiers van Pampers, Huggies en AH? En als ik geen borstvoeding kan geven, welke voeding is dan beter, Hero, Nutricia, Nestle of AH? Hoeveel pakken luiers gaan en per week doorheen, en hoeveel pakken voeding en babydoekjes. Ik weet dat dit heel wat vragen zijn maar hoop dat jullie me kunnen helpen. Groetjes Carola
Dat zijn een hoop vragen Qua voeding en luiers is het zelf een beetje testen wat je prettig vind. Inprincipe is alle babyvoeding even goed want in Nederland worden hoge eisen gesteld aan de voeding. En ook de luiers is per kindje ( of ouders ) verschillend. Als je merkt dat de luiers doorlekken of je kindje krijgt bijv. Uitslag van bepaalde luiers dan kan je altijd nog veranderen. Ik heb altijd luiers en doekjes van pampers (simply dry) en voeding van nutrilon. En dat is per week 10 voor de luiers en rond de 13 voor de voeding. Dan nog de babydoekjes dus laten we uitgaan van 15 per week in ons geval Daarbij komen dan nog een heeeeeeleee hoop andere kosten zoals kleding, slaapzakjes, slabben, flesjes, spenen enz enz Dat kan je zo gek maken als je zelf wil!
Je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar om je even een beeld te geven: Luiers: AH of pampers. Voeding: nutrilon forte Doekjes: Huggies of Lidl De luiers kosten 10,- per pak voor de pampers en bij wehkamp zijn ze 15,- voor 2 pakken. AH luiers zijn 7,50 of 13,- (voordeelpak). Ik vind de AH, pampers en Lidl luiers het fijnst. Doekjes kosten 1,- bij de action (Huggies) en 1,35 bij de Lidl. In die van de Lidl zitten 80 doekjes ipv 64, maar ze zijn even fijn. Ik ben begonnen met Nestlé voeding, maar mijn zoontje is een hongerige baby, dus moesten we overstappen. Met Hero baby heb ik geen goede ervaring, dus gekozen voor nutrilon. Je kan natuurlijk voor kruidvat babyvoeding, maar aangezien er maar 1 kruidvat bij mij in de buurt zit en slechts 2 in de hele stad, heb ik voor nutrilon gekozen a 11,80 per pak. Als je uitgaat van 20,- per week voor voeding, doekjes en luiers zit je denk ik wel goed. Wat betreft luiers: altijd goed op aanbiedingen letten, kan je nogal wat schelen
De meeste merken hebben gemiddeld genomen genoeg luiers voor een week in een verpakking. Ik heb de huismerk luiers van de DA, die zijn wel wat dikker dan pampers, maar ook goedkoper en ik vind ze zeker net zo goed. Ongeveer 2 x per jaar zijn die 1+1 gratis en dan sla ik groot in. Dat betekent in mijn geval dat ik al een jaar lang niet meer dan 3,75 per pak luiers betaald heb en voor het komende half jaar liggen ze al klaar. Billendoekjes betaal ik nooit meer dan een euro per pak, maar ik heb geen flauw idee hoelang zo'n pakje mee gaat. Van voeding heb ik geen idee, ik geef bv, maar ik heb voor een 150,- aan bv-accesoires gekocht (kolfsetje, voedingsbh's en flesjes om in te bewaren) en ik betaal 12,- per maand aan de huur van de kolf. De flesje en kolfset heb ik al voor de oudste gekocht en gebruik ik nu weer en ik ben van plan om tenminste anderhalf jaar te voeden (vorige keer ook). Kom ik op een euro of 8 in de week totaal. Baby gaat 2-3 keer per week in bad, de andere dagen wassen we snoetje en billen met een nat washandje, vies wordt ze nog niet en van vaak wassen krijgt ze alleen maar een droog huidje. Als je graag borstvoeding wil geven, kan ik maar 1 tip geven: als het tegenzit of valt, bel een lactatiekundige! Echt, heb ik deze keer ook gedaan en daar ben ik zo blij om, zonder haar zat ik nu waarschijnlijk nog huilend van de pijn te voeden. (Spruw en verkeerd aanhappen).
Hier heb ik al ontzettend veel aan! Heel erg bedankt. Maar hoevaak moet een baby gevoed worden, de eerste dagen na geboorte en hoevaak verschoond...
Bij borstvoeding voed je in het begin 8-12 x per etmaal, gemiddeld! vaker kan ook en er zit ook niet telkens evenveel tijd tussen, bij ons bijv liet ze er overdag vaak maar 2 uur tussen (en soms nog minder) en 's nachts (gelukkig) meteen al 3-4 uur. Verschonen voor of na elke (of toch de meeste) voedingen, iig 6 x per dag de eerste weken. Je leert dit soort dingen ook van je kraamhulp, als het goed is.
Met flesvoeding ongeveer 8x per dag. Gemiddeld zo om de 3 uur. Soms meer, soms minder. Bij borstvoeding geef je vaak op verzoek. Dus niet op strikte tijden maar wanneer de kleine honger heeft. En dat kan veel vaker zijn dan 8x per dag.. Verschonen is ook gemiddeld 8 tot 10x per dag. Soms minder, soms meer. In princiepe is elke flesvoeding in nederland goed gekeurd en voldoen ze aan alle eisen. Een huismerk is vaak exact hetzelfde als een duur bekend merk. Alleen stukken goedkoper. Zo is voeding van de jumbo, exact hetzelfde als nutrilon. Nutrilon kost rond de 10 a 11 euro, kruidvat rond de 6,50 euro. Ik ben op advies van de kinderarts over gegaan van nutrilon naar kruidvat. Ik gebruik ook de luiers en de luierdoekjes van het kruidvat. Een pak luiers voor een week kost zo'n 7,50 euro in het begin. Ik vind luiers van pampers 3x niks. Ze zijn vaak ook duurder en bij de merken betaal je vooral voor de mooie reclames en de verpakking. Ik was totaal voor voeding, luiers en doekjes zo'n 50 euro per maand kwijt. Badderen deed ik om de dag. Elke dag is niet goed voor het huidje. Ik nam ze ook vaak gewoon lekker mee onder de douche.
Om de 3 tot 4 uur een voeding is met flesvoeding normaal. Ook als je op verzoek voedt, wat wij doen. In het begin zijn dat hele kleine flesjes (30 cc), maar dit loopt al snel op en voor je het weet zit je op 120 a 150 cc per fles. Een doos nutrilon is goed voor 28 flessen a 180cc (6 scheppen, dus in totaal haal je 168 scheppen uit zo'n doos). Een schone luier? Bij elke voeding zou kunnen, maar het kan ook een keer tussendoor... Ik zou rekenen op minimaal 5 luiers per 24 uur en dan zit je echt heel krap met luiers op een dag.
Oke, ik heb zitten kijken, wij doen altijd boodschappen bij de AH, daar hebben ze flesvoeding: AH Standaard 1 zuigelingenmelk. Daar zit 800gr in, hoeveel flesjes zijn dat dan want hoeveel gram is hoeveel cc.
]Hallo allemaal, Ik heb geen idee waar deze vragen horen dus dacht dit komt denk ik het meest in de buurt. Ik ben alles aan het uitpluizen wat een baby allemaal kost enzo, maar ik kom er niet uit. Wat zijn nou de kosten per week en per maand. Hoevaak moet een baby gevoed en verschoond worden, Hier zaten we in het begin op 12 luiers per dag hoevaak moet de baby in bad In de kraamweek dagelijks, daarna om de dag. En wat is het verschil in luiers van Pampers, Huggies en AH? Kwaliteit en comfort. De ene zweert bij het een...de ander vind ze vreselijk. Hier altijd pampers. De rest irriteert haar. En als ik geen borstvoeding kan geven, welke voeding is dan beter, Hero, Nutricia, Nestle of AH? Denk dat de kwaliteit overal vergelijkbaar is. Hoeveel pakken luiers gaan en per week doorheen, Dat hangt maar net af van het formaat van het pak en de hoeveelheid luiers per dag. Hier dus gemiddeld 12 per dag, na maanden ging dit gemiddelde naar 8 per dag en hoeveel pakken voeding Kijk eens op de achterkant van een pak, er staat precies wat en in zit en hoeveel je zou moeten geven en babydoekjes. Hangt er maar net vanaf hoeveel er in een pak zitten en hoeveel je er gebruikt. Ik weet dat dit heel wat vragen zijn maar hoop dat jullie me kunnen helpen. Groetjes Carola
Zoals linana zegt. Er kunnen ongeveer 28 flessen uit van 180 ml. In het begin doe je zo'n 2 weken met een pak. Je geeft dan bijv 8x 40 ml, 8x 50 ml en zo verder. Tot je op een gegeven moment op 4x 180ml per dag zit. 28 flessen per week dus een pak per week. Gemiddeld moet je voor voeding, doekjes en luiers zo'n 50 euro per maand rekenen. Als je tenminste niet de pech hebt dat je kleine andere voeding nodig heeft, dan ben je nog duurder uit. Daarnaast nog dingen als kleertjes, speentjes enz die vervangen moeten worden.
En denk bij borstvoeding ook aan kolf als je weer gaat werken. Je hebt ze van goedkopere handkolven tot dure dubbelzijdig electrische...
Wat Damay zegt Waar je nooit rekening mee kan houden is dat je kindje speciale voeding nodig heeft, reflux heeft, hongerig is, etappe drinker... Noem maar op. Of dat je kindje niet tegen die huismerk luiers kan die je in gedachten had te willen kopen. Het is altijd afwachten hoe zo'n kindje het gaat doen en ja, baby's kosten nou eenmaal geld. Zoals al meerdere hebben gezegd: je zou uit kunnen gaan van ongeveer 50,- per maand. Ik weet nog toen ik nog studeerde dat ik van jet kindgebonden budget a 85,- per maand alles kon kopen wat ik nodig had voor mijn eerste. Dus luiers, voeding en doekjes.
En toch, het is in veel gevallen maar net hoe duur je het maakt. Het kan zo duur als je wilt, zeg maar. Zo slapen wij bijvoorbeeld (bewust) samen. Dus, geen kinderkamer aangeschaft. Oude ladenkast opgeknapt en fungeert als commode (maar verschonen doe ik ook wel op bed of op de bank), co-sleeper gemaakt van een Ikea-bedje. Gaat lang mee. Enkel goed matras aangeschaft. Voeding, hier borstvoeding. Er is maar een heel klein percentage waarbij het écht niet kan. Dus wil je het? Ga ervoor. Je kunt hulp krijgen van kraamzorg, een laktatiekundige, tijdens je zwangerschap cursussen volgen. Het kost in principe niks. Feitelijk gezien heb je op je borsten na niets nodig. Nu zijn, vooral in het begin, zoogkompressen fijn om te hebben. Ik begon met wegwerp en heb uiteindelijk wasbare aangeschaft. Die zijn in aanschaf wat duurder maar je hoeft ze dus niet weg te gooien. Er zijn ook mensen die ze zelf maken. Een kolf kan handig zijn. Deze zou je kunnen huren of zelf aanschaffen. Een voedingsbh kan prettig zijn maar na een tijd is omlaag schuiven ook prima te doen. Ik voed best lang en heb daardoor heel wat geld bespaard als ik het zou uitrekenen. Hoewel dat niet mijn motivatie is natuurlijk. Van kunstvoeding weet ik niets af. Verschonen? Wanneer het nodig is. Te vaak is niet goed, te weinig ook niet. Je leert je kindje kennen en weet dan de signalen goed op te pakken. Luiers is verschillend. Wij begonnen met pampers en zijn daarna overgestapt op kruidvat, deze werkten prima voor onze zoon. Ook is er natuurlijk nog de optie voor wasbare luiers te kiezen. In aanschaf prijziger maar op lange termijn goedkoper. Wassen? Een baby'tje wordt niet heel vies. Ik als hierboven in de kraamtijd dagelijks? Hebben wij niet gedaan en werd zelfs niet als advies gegeven. Juist het laagje wat ze na de zwangerschap met zich meedragen is heel goed voor hun huid en een hele goede basis. Plus, waar worden ze nou vies van? Hoe vaker je wast, hoe kwetsbaarder de huid. Hier wisselde het, hoe vaak. Zat geen ritme in ofzo. Bij normale dagen werd hij niet vies. Dus gewoon een washandje is dan meer dan genoeg (ochtend en avond). En dan af en toe in bad dus. Veelal zonder producten want dat is helemaal niet nodig. Soms een druppeltje Weleda of kokosolie. Goed en fijn voor de huid. Na een week of drie is onze zoon altijd met een van ons in bad of onder de douche gegaan. Bespaar je nog water ook en goed voor de hechting. Uh, verder geen idee. Maar wat ik zeg, je maakt het zelf zo duur als je het nodig vindt. Winkels staan vol met babyspullen maar je hebt echt niet alles nodig. In principe vrij weinig eigenlijk. En liefde kost geen geld.
@Ronja: wassen was hier alleen dagelijks ivm reflux. Het zuur beet uit op dr huidje. Als we het niet deden kreeg ze daar heel veel last van. Maar anders is het inderdaad niet nodig
Als je voor wasbare dingen kiest kost het eerst wel even wat, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit. En wasbare luiers (van goed merk) doen het op marktplaats ook nog goed. Ik heb voor de tweede vanaf een paar maanden wasbare luiers gekocht en gebruik ze nog steeds. Ik heb een deel vande wasbare luiers zelf gemaakt (maar moet je maar net kunnen natuurlijk). Een deel van marktplaats gekocht en een deel nieuw. Die van marktplaats waren echt zo goed als nieuw, van iemand die het niet beviel. Wasbare billendoekjes heb ik gemaakt van oude handdoeken. Ideaal. Ik gebruik grotendeels wasbaar en deels wegwerpdoekjes. Wasbare zoogcompressen heb ik ook zelfgemaakt, scheelt ook veel. Want ik gebruikte 1 a 2 pakken per week de eerste maanden. Later kon ik met minder toe. Verder meubels en zo via marktplaats. En voor borstvoeding heb ik niet veel uitgegeven trouwens. Ik had een handkolf van avent in de uitverkoop voor 25 euro. Verder flesjes uit de babydozen en mazzel met een tommee tippee startpakket voor 2,50 in uitverkoop bij kruidvat (2011). Die flesjes gebruik ik nu bij de tweede weer, alleen nieuwe spenen gekocht. Dus kijk ook naar uitverkoop.
Luiers: Bumblies, ca. 6,50 Voeding: huismerk, ca. 6,50 Billendoekjes: goedkoopste merk Kruidvat, 0,69 voor 72 stuks Dan nog wat kosten zoals vitamine D, kleertjes, speelgoed e.d. Al hebben wij nu voor het kraambezoek een lijstje gemaakt met cadeaubonnen, zodat we ze zelf nog kunnen besteden aan dingen die we nog echt nodig hebben.
Tja...je kan het zo duur/goedkoop maken als je wil. Bij oudste dochter commode opgeknapt, had nog mooie kledingkast staan. Alleen ledikant+matras bij Ikea gekocht. Wieg geleend. Dus dat viel qua kosten mee! Luiers van kruidvat zijn betaalbaar. Hema billendoekjes zijn 3 euro voor 3 pakjes, super! Borstvoeding zelf is uiteraard gratis Wat ronja al zegt, maar bij een klein percentage vrouwen "kan" het niet. Volg een cursus van te voren, zodat je een beetje weet wat je kan verwachten die eerste periode (soms duurt het een paar dagen voordat je melkproductie op gang komt, hoe pak je dat aan, vaak voeden is normaal, bij pijn en kloven een lactatiekundige laten komen, borstvoeding hoeft niet te "mislukken" in 2 dagen, etc). Je hebt wel wat spullen nodig. Zoogcompressen inderdaad. Een voedings bh. Voor de vrijheid (want mama wil ook wel eens weg) of voor op je werk:een goede kolf. En de beste investering: een consult van een lactatiekundige, die hulp heb je nu eenmaal nodig soms. Die eenmalige uitgave heb ik makkelijk terugverdiend door lang borstvoeding te geven.
Luiers van Kruidvat (voor mij niets anders! ik zweer bij Kruidvat luiers) Op den duur flesvoeding Nutricia Billendoekjes, ook gewoon Kruidvat of Trekpleister ik let altijd op acties een aanbiedingen wat dat betreft.. (bedankt voor de tip hierboven! Hema doekjes 3 voor 3 euro!) Verder heb ik hier nog een complete babykamer staan.. Die gebruiken we gewoon weer..misschien een beetje oppimpen..