Hoi Onze dochter zit ongeveer vier maanden op de opvang, ze heeft een aantal weken moeten wennen toen ging het goed. Ineens huilt ze weer als ik wegga en is ze soms daar ook aan het huilen. Is dit normaal? Het maakt mij onzeker of ze het daar ook leuk vindt, ze is verder erg open en vindt andere kinderen erg leuk, dus dit verbaasd mij. Hebben jullie kinderen dit ook gehad. Ze is bijna 16 maanden.
Volgens mij speelt er rond de 16 maanden weer verlatingsangst op? Zou dat het kunnen zijn? Misschien even afwachten en dat het vanzelf weer over gaat?
Inderdaad een soort van verlatingsangst/verlegenheid. Dat speelt hier ook momenteel op. Maar dat speelt ook op als ik hem bij een bak duplo zet om vervolgens naar de keuken te lopen om koffie in te schenken. Dus mijn ervaring is meer dat het gaat omdat je even wegloopt; niet vanwege de kinderopvang of iets dergelijks. Ik speel meer kiekeboe met hem en als ik merk dat hij huilt, loop ik terug en vraag ik waarom hij huilt en even lekker extra knuffelen, etc. Dan gaat hij daarna weer zelf spelen. Ik weet niet of dat het beste is wat je op zo'n moment kunt doen, maar volgens mij is het wel het beste voor mijn kereltje
Onze oudste had dit ook wel eens met vlagen voor een paar weken en dan ging het weer over. Soms voelde ze zich gewoon iets minder lekker of zat ze even wat minder lekker in haar velletje, maar dit duurde nooit lang. Hoort erbij denk ik en zul je straks ook krijgen wanneer ze naar school of naar iets anders moet.