TS makkelijk gezegd maar probeer je niet te druk te maken en vast te pinnen op de echo. Mocht het kindje wel klein zijn is het ook geen ramp. Onze dochter is gehaald omdat ze een groeiachterstand had. Ze woog 2350 gram en zat ook onder de onderste lijn. We mochten na 2 dagen zh naar huis. Ze kon zich toen op temperatuur houden. Ze is helemaal gezond en zit nu netjes op de middelste lijn. Succes bij de vk!
Meiden ik heb dit onderwerp ook lopen bij zwangerschap... ik zal even hier neerzetten wat er gisteren gzegd is.
He meid, Ik ben in de ochtend al geweest.... De verloskundige heeft gezegd dat ze zich een beetje zorgen maakte over de groei van mijn kindje en daarom ook meteen heeft gebeld voor een andere echo... deze vind plaats op 16 november om 8.40 uur... Op dezelfde dag moet ik om 15.15 uur bij de gyn langs in het ziekenhuis... en die gaan kijken of mijn placenta goed zijn werk doet. Mijn kindje zit nu op P8... en weegt volgens groeiecho met 32 weken 1620 gram.. op een andere blaadje is dat weer 1520 ongeveer ook met 32 weken dus 2 verschillende getallen.. Heel vreemd terwijl het om dezelfde echo gaat. Maar ja. Mocht mijn placenta niet goed werken dan betekend dit dat mijn kindje eerder gehaald moet worden en de couveuse in moet zodat hij beter kan groeien en eten... Daar was ik al zo bang voor he... had dat echt niet verwacht... Ik moet vooral letten op de bewegingen van de kleine... En de menstruatiepijn die ik voel als dat in combi gaat met harde buiken moet ik direct bellen... dit kan namelijk ook weeen opwekken. Maar ja voor nu dus dit... dinsdag dan hoor ik wat er aan de hand is... Maar hoe is het bij jou gegaan? hoop dat het meevalt.... Ik was in ieder geval erg emotioneel toen ik thuis kwam... moest wel even huilen ja... bij de gedachten dat mijn kleine misschien in het ziekenhuis moet blijven en in zo een rot couveuse of hoe je dat ook schrijft moet... maar ja ik moest daar nu nog niet vanuit gaan van de VK.... ze zei hij is niet zoooo heeeeeeeeeeeel klein maar we willen het wel in de gaten houden (die afbuiging is belangrijk dat moet weer op schema lopen) maar het kan wel dus dat ie moet... God, hopelijk niet. zucht.
Ik ga pas dinsdag naar de gyn dus hij weet nog niets en ik ook niet. Maar mijn verloskundige zei dat ze naar de functie van de placenta gaan kijken. Of deze uberhaupt wel goed werkt. Dat hoor ik dan als het goed is dinsdag aan de hand van de 2 uitgebreide groeiechos.... Mijnes maakt een afbuiging naar P8 (2 weken geleden) ik hoop idd dat hij nu wat groter is.... als het niet zo is dan komt mijn kindje eerder.... Ik hoop het zo van niet he. En gisteren zat ik met mijn zus en de zwangere vriendin van mijn neef een babyshower aan het bespreken voor een andere nicht van mij die ook zwanger is... en dat vindt plaats op 11 december ik ben zo bang dat ik daar waarschijnlijk niet bij kan zijn omdat ik misschien eerder naar het ziekenhuis moet... was wel even verdrietig hoor... Maar ja aan de andere kant de baby van de vriendin van mijn neef ze is nu 30 weken weegt nu 1100 zoveel gram.. en de mijnes met 34 1540 a 1640 gram... dus tja... dan zou het toch eigenlijk goed moeten zijn... tegen haar zeiden ze dat haar meisje ook klein zou worden maar dat het prima in de curve zat... Mijn mannetje helaas niet... ik haat het zo erg he.. soms wou ik dat ik niets had gevraagd en dat er geen groeiecho was geweest en dat ik uit ging van de VK's die allemaal zeiden "je buik groeit mooi/ goed". Gisteren op mijn ouwe stage hoor je ze dan zeggen.. wat is je buik groot meid... echt een toeter... dan denk ik echt van, hou je mond nou maar... hoewel ik weet dat ze natuurlijk nergens van af weten. Zij zeggen alleen wat ze vinden en het is niet verkeerd bedoeld maar het is zo kut als je zelf weet wat er aan de hand is. maar ja. Dinsdag meer... ben blij dat mijn ex bij 1 echo aanwezig is, degene in de middag... tenminste ben ik niet alleen. dus komende weken worden super spannend voor mij... Mijn ziekenhuistasje moet ik maar goed klaar gaan zetten dan maar... Ben echt heel blij voor jou dat hij op P10 zit.. dat is net goed. voor 27 weken prima denk ik, wel veel gegroeid van P5 naar P10 is een hele stap.
Heey Damiana, Hoe is het nu met je? Zijn de zorgen weer een beetje weggezakt? Ik heb afgelopen woensdag een groei echo gehad en word nu elke 2 weken in de gaten gehouden qua groei. Ben nu ook permanent onder behandeling in het ziekenhuis. Onze Uk werd op 1500 gram geschat afgelopen woensdag met 32 weken. Hoe zat jij met 32 weken? Ik vind altijd die eerste dag na de echo het moeilijkst. Maar daarna denk ik "ik ben niet gemaakt voor een "reuze" baby. En jou bouw is net zo als de mijne ongeveer... En tja, jammer als ik eerder zou moeten bevallen, jammer als ik byvoorbeeld geen kerst kan vieren of what ever... maar dit alles kan me gestolen als onze Uk het maar goed doet! En anderen die opmerkingen over je buik hebben.... schijt daaraan! Het formaat zegt helemaal niets.... Ik heb een bescheiden buikje en laat mensen maar lullen.
Ik heb me vandaag pas aangemeld op dit forum, maar ben ook door een hele mallemolen geweest met groei-echo's de afgelopen 8 weken. Met 30 weken liep ons kindje zo'n 2 weken achter op de buikmeting, 2 weken later 2w4d en na 4 weken ruim 3 weken. Ik ben met 30 weken accuut moeten stoppen en 12 uur per dag liggend rust nemen (inclusief nachtrust). De laatste echo (vorige week) laat nog steeds zien dat hij qua buikomtrek op de P5 lijn zit (bij echo #3 er onder) en ook de andere metingen laten afwijkingen zien naar de P5 toe. Ze hebben bij de 2 laatste echo's een Dopplertest gedaan, waarbij ze met 't echo-apparaat de doorstroom van de navelstreng meten, geen bijzonderheden te vinden. Dus waarom de kleine niet hard groeit is niet aan te tonen. Met 36w4d bij de gynaecologe geweest en 't gewicht werd toen geschat op 2200 gram (met een +/- marge van 350gr). Omdat ze verwacht dat hij bij geboorte de 2500 gram haalt, mag ik onder mijn verloskundige bevallen, heb dus geen medische indicatie. Voor mij was dit erg verhelderend, dat uiteindelijk het gewicht belangrijk is. En minder hoe hoog/laag het kindje op de groei-curves staat. Mijn man en ik waren allebei tussen de 5-6 pond bij geboorte, dus ook niet flink. Voor ons nu afwachten wat het uiteindelijke gewicht gaat zijn natuurlijk. Je niet druk hoeven maken is iets wat veel mensen mij ook vertelden, en dat is zeker makkelijker gezegd dan gedaan. Wat mij geholpen heeft is alle vragen die ik had stellen, en ook benoemen dat ik er onzeker van werd. Ben daardoor heel goed opgevangen door de VK en het ziekenhuis. Hopelijk heb je hier iets aan, tis zeker niet makkelijk. Succes!
He Damiana volgens mij kan het ook niet zo'n kwaad. Het gaat erom dat een kindje een bepaalde groei blijft volgen tijdens de zwangerschap en tja de ene beeb valt kleiner of groter uit als de ander. xxx joyce succes
ja bij mij werd die dus met 32 weken op 1593 gram geschat en op een andere blad 1640 gram van dezelfde echo... Je hebt ook gelijk maar ik ben wel zenuwachtig voor dinsdag hoor. Spannende die 2 echos op 1 dag.
humm hoeveel vrouwen hebben dit eigenlijk?? ik had het nooit verwacht dat t bij mij zou worden gezegd, maar ik had vandaag verlos afspraak en ook zij was niet zeker of baby wel goed gegroeid was. krijg ik nu dinsdag ook een groeiecho. Zit nu ook te stressen...! is juist niet goed mss....maar ja, gebeurt wel ik snap het ook niet, ik ben normaal aangekomen, en ik voel me best goed, en baby beweegt veel en vaak...dit is mn 2de en de eerste was 3900....ik ben lang, 1.85..zou het daardoor komen dat ze niet goed kunnen schatten met voelen?? waarom doen ze zo stresserig....!??!?! Damiana ik snap je berzorgdheid hoor...maar ik denk ook dat alles wel in orde is met je baby...maar net als ik zeg..ik voel wat je voelt, helemaal logisch... liefs, Sam
he meid thanks voor je reactie.... hoop dat bij mij ook reuze mee valt... mijnes maakte dus een afbuiging naar P8... Dinsdag vertel ik uitgebreid hoe het verlopen is met de echos... liefs,
Je hebt ook gelijk hoor met kerst enzo dat kan me allemaal wel gestolen worden ook de babyshower daar niet van. Maar wat ik meer bedoel te zeggen is als ik daar niet bij ben, komt het waarschijnlijk omdat het niet echt goed zit met de kleine. Als ik daar wel bij ben dan is er denk niet veel aan de hand en mag ik net als de andere genieten. Het gaat me om mijn kindje en niet om die feestdagen en gezellige dingetjes... als deze ukje het inderdaad maar goed doet.
hee!! laatst plaatste ik hier een bericht dat ons meisje ook te klein zo zijn.. 11 nov. ben ik bevallen.. ze hadden haar geschat op net 2200 gram.. en heel klein.. ze woog 2765 gram! en 47 cm.. nou niet echt klein toch? echt niet te veel vast houden aan dat wat hun zeggen!! genieten genieten dat is wat je moet doen! liefs x
Van harte grfeliciteerd met je kleine meissie... heerlijk he als het achter de rug is... Ik ga vandaag voor 2 groeiechos... Zometeen de eerste... ben zo bang he.... Heb net een poos zitten huilen omdat ik zo bang ben dat er geen vooruitgang is geweest in die 3 weken... Nou ik laat in ieder geval weten hoe het is gegaan...
Zolang de P8 niet naar de P-2.3 zakt is het prima! Ze willen idd dat het kind groeit in zijn eigen lijn en als dit afbuigd is er alertheid geboden maar niet genoeg om je flink zorgen te maken! Zolang ze niet onder de P5 of erger nog, onder de P-2,3 komen is er niets aan de hand en zullen ze ook niet zomaar inleiden. P8 is overigens ook meer dan prima! Bij P5 is extra alertheid geboden bij P-2,3 is het serieus zorgwekkend Onder P2,3 (bij mijn laatste kindje) is het zo zorgwekkende dat je naar het WKZ wordt overgeplaats. Nogmaal: Eerste was P10: prima dus! Hoewel mij tijdens groeiecho's werd gezegd dat ze rond de P5 zou zitten. 3060 gram bij 38 weken!!!!!!!!! Dat is P10! P8 zit daar echt niet zo heel ver vanaf check de link maar die ik jullie gezonden heb. Tweede onder de P5, was een rede om gehaald te worden. Derde onder de P-2,3. Was een rede om mij over te plaatsen. Ik snap jullie bezorgdheid wel hoor maar het valt allemaal echt reuze mee!!!!! Mocht willen dat de laatste 2 op de P8 zaten of net boven de P5 of zelfs op de P5!!!!!!!!
He meiden... Ben ik weer na zo een lange vermoeiende dag... was 18.40 uur klaar bij het ziekenhuis. Om 12.45 uur had ik een echo al gehad bij een verloskundige... omdat die van mij geen echos doet. Nou daar bleek mijn kindje mooi in de groei te zitten. Hij was volgens echo mooi gegroeid en geschat op ongeveer 2300 gram... Prima.. zat nu op P24. Bij de gyn was dat weer anders... Hij werd geschat op ongeveer 2000 gram... Er is gelet op mijn navelstreng, op de functie van de placenta en er is een hartfilm van 30 min gemaakt. Dat zag er prima uit. Maar omdat het kindje klein is willen ze mij overnemen. Ik moet dus vanaf nu mijn afspraken maken bij de gynaecoloog. Dus geen VK meer voor mij. Mijn bevalling is nu ook verplicht in het ziekenhuis en onder begeleiding van een gynaecoloog dus ook niet meer van de vk. Er is geen oorzaak gevonden van de groeiachterstand van mijn kindje gelukkig. Bloedvaten van mijn navel naar de baby liepen goed... dus... Hij zei dat ik me geen zorgen moest maken. De lengte was niet zorgwekkend. Maar wel altijd goed om het onder controle te houden. Verder is gekeken naar de conditie van de baby... Nou mijn jongen maakt het gelukkig goed in mijn buik... Ik moet hem wel altijd voelen.. minstens 5x per dag... voel ik hem minder gelijk bellen. Verder veel rust nemen. Niet meer sjouwen, niet meer veel trap lopen, 1x in de week naar school etc etc. Klink redelijk goed... maar ja werd angstig van al die couveuses op de gang... grrrrr... Ik ga nu even slapen ben doodmoe.... liefs.