voeding baby 3 weken

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by leandrotje, Jun 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. leandrotje

leandrotje Fanatiek lid

Nov 25, 2009
    1,912
    333
    83
    NULL
    Assen
    #1 leandrotje, Jun 24, 2011
    Last edited: Jun 24, 2011
    hallo,

Ik heb een vraagje.
    zondag is mijn dochter 3 weken oud.
    Gisteren was hier iemand van het cb en was ze 3430 gram.

Nu krijgt ze maar 5 flessen per dag, omdat ze gewoon ruim 5 uur tussen de flessen laat, soms wel langer, de hele dag door.

Per fles heb ik het verhoogd naar 135 cc, omdat ze dus een stuk minder flessen krijgt.

eerder kreeg ze namelijk 6x 110 cc en daaraan had ze ook voldoende en liet ze er ook gerust langer als 4 uur tussen, maar 1x per dag maar 3 uurtjes zodat ze 6 flessen krijgt.

Ik maak haar niet wakker, dat gaat tegen mijn gevoel in. Ze wordt zelf wel wakker als ze trek heeft toch?

Maar nu bijvoorbeeld, slaapt ze al 5,5 uur. als ik haar voor 00.00 uur geen fles geef, dan heeft ze vandaag maar 4 flesjes gehad, zoizo dus te weinig... dus ik ga haar zo wel wakker maken, ook al is dat tegen mijn gevoel in..

Qua hoeveelheid krijgt ze nu dus meer per keer, maar nu krijgt ze 5x135= 675 cc en eerder kreeg ze 6x110=660 cc. zoveel verschil is dat dus absoluut niet per dag.

Ik weet dat ze voor haar gewicht eigenlijk maar 525 cc hoeft te hebben toch? 150 cc per kg toch?

Moet ik haar nu minder cc per keer geven zodat ze korter tussen de voedingen laat of is dit ook prima? Ze slaapt goed, drinkt goed, poept en plast gewoon goed, ze is vrolijk als ze wakker is, dus dat is geen probleem, alleen ze laat dus wel heel lang tussen de voedingen....

even een toevoeging.
    heb haar dus wakker gemaakt voor de voeding maar ze laat bijna een halve fles staan. en dat 5,5 uur na de laatste voeding.
    dat helpt dus ook echt niet bij haar.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Het is belangrijk dat je niet meer dan 6 uur tussen de voedingen laat. Als ze langer dan 6 uur slaap is het dus wel verstandig om haar wakker te maken.
    Ze mag bij een gewicht van 3-3,5 kg 600 ml voeding hebben per 24 uur. Bij een gewicht van 3,5-4 kg is dat 675 ml. Voor de niertjes is het niet verstandig om over deze hoeveelheden heen te gaan. Om voldoende vitamine en minerale binnen te krijgen is het belangrijk om minimaal 500 ml per 24 uur te geven.

Groetjes Sanne

Share This Page