Wanneer over naar 1 slaapje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mar30, 31 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb een enorme slaapkop, althans HAD :D Sinds 3 mnd is het eindelijk gelukt om van 3 naar 2 slaapjes te gaan. Maar nu wil ze soms na een lange ochtendslaapje 's middags niet meer slapen. En als ze wel kort slaapt 's middags dan duurt het ruim 1,5 uur voordat ze 's avonds in slaap valt. Aan de andere kant denk ik dat zei oververmoeid is als ze maar 1x slaapt. Vanmorgen op het kan heeft ze alleen geslapen van 09.45-11.15 en daarna niet meer. Ze lag om 19.05 uitgeput in bed, maar toch duurde het tot 20.00 voor ze sliep....(oververmoeid?).

Denk dat het misschien ook me de leeftijd te maken heeft dat ze moeilijker in slaap valt (ze zit in een sprong). Ik ga morgen proberen om haar rond het middaguur naar bed te doen. Dan is het niet zo'n lange middag. Hopelijk werkt dat beter.

Hoe oud waren jullie kleintjes toen ze naar 1 slaapje gingen?

2. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Hier sinds de leeftijd van 21 maanden helemaal geen slaapje meer.
    Ze was 10 maanden toen ze over ging naar 1 slaapje, en nu is ze dus 22 maanden, en al een maand geen slaapje meer in de middag.
    Bij 10 maanden duurde het hier in de avond ook langer voordat ze sliep. Ze was dan in de avond ruim 2 uur aan het keten.
    Dus zijn we na 1 slaapje gegaan, en toen viel ze de avond weer gelijk in slaap.
    Uiteindelijk met 20 maanden begon ze weer de avond laat in slaapt te vallen, wederom bleef ze dik 2 uur keten in bed. Dus er voor gekozen haar geen middagslaapje meer te laten doen, en nu slaapt ze de avond direct weer in, en wordt dan pas rond 08.30 sochtends wakker.
    Vaak als je een slaapje afbouwt, kunnen die kleintjes hangerig en zeurderig worden, maar het is vaak gewoon een ritme wat je moet doorbreken.
    Succes !!

3. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Herkenbaar. Hier zijn we zo goed als over op een slaap. Ze deed ook s ochtends een lange slaap en weigerde steeds vaker dan smiddags naar bed te gaan. Dus heb haar ochtendslaap steeds wat opgeschoven. Vooral afleiding zoeken als ze moe werd.
    Nu slaapt ze vaak vanaf 11 à 12 uur en dan 2 tot 3 uur. Als ze soms nog wel vroeg moe is (rond 9 à 10u) dan doe ik haar niet langer dan twee uur naar bed en rond vieren nog uurtje op bed. Soms slaapt ze dan niet maar rust ze wel uit zodat ze het beter red tot bedtijd

4. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier is ze 's ochtends ook rond 09.00 weer moe (07.00 wakker), dat ga ik nu proberen te rekken tot 11.00. Kijken hoe dat gaat.

Ze is net ook weer huilend wakker geworden (dromen?). Het is ene paar avonden goed gegaan en sinds gisteren weer onrustig 's avonds ('s nachts gelukkig niet). Vind het sneu voor haar...

5. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

15 mei 2012
    1.081
    0
    0
    Groningen
    Hier hebben we net het ritme van 1 slaapje erin :) .
    Dl word 's ochtends tussen half 7 en half 8 wakker. Is wel al gauw moe, maar stellen het iets uit dmv boodschappen doen/wandelen oid. Dan krijgt ze fruit om half 10/10uur en daarna naar bed. Meestal slaapt ze van half 11 tot half 1/1uur.

Zodra we haar 's middags even op bed legden, sliep ze 's avonds niet voor 21u. Dit voorkomen we nu, door haar ochtendslaap uit te stellen. Ze is dan 's avonds erg moe en ligt er veelal om 18.30 in.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Pas met anderhalf jaar ofzo....
    Je leest overal dat ze rond hun eerste verjaardag overgaan op 1 slaapje maar toen was die van ons net over op twee slaapjes...

Ze is nu 2 jr en 2 mnd maar slaapt nog steeds 2-3 uren smiddags. Als ze wakker is is ze ook superactief moet ik zeggen dus ze heeft haar slaap echt wel nodig.

Kijk goed naar je kind zou ik zeggen, niet teveel naar gemiddelden.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Of een teken dat je te vroeg wilt afbouwen.....

8. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ikkie, dat ben ik met je eens hoor. Maar was gewoon benieuwd. Mijn meisje lijkt een beetje zoekende. Te weinig slaap (of eigenlijk te lang wakker) lijkt ook averechts te werken.

Ik zal het gewoon moeten proberen en als het niet werkt, gaan we terug naar 2 slaapjes en dan accepteer ik gewoon het moeilijk in slaap komen (alhoewel ik niet degene ben die er uiteindelijk last van heeft, maar zij...)

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vond het nu ook lastig. Precies zoals bij jou..als hij in de ochtend geslapen had dan ging hij s middags niet meer en dan duurde de dag echt te lang. Maar met een schoolgaande zus betekend dat dat 1 keer slapen pas vanaf 13.15 kan en dat is een hele lange ochtend. Met de oudste had ik dit probleem niet, hoefde geen rekening met school te houden dus die ging in de tussenfase rond 1100/1130. Ik heb nu in de vakantie zn dutje naar 13.00 weten te verplaatsen naar dan slaapt hij s ochtends wel tot 8.00/8.30 terwijl als de school weer begint hij om 7.00 uur op moet. Ben benieuwd hoe dat loopt.

10. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Sinds wij op 1 slaapje zitten gaat het slapen veel beter dan toen we op twee slaapjes zaten. Hij gaat nu vaak rond 11.30 naar bed en slaapt dan 2 uur achter elkaar in bed. Voorheen sliep hij beide slaapjes in de kinderwagen omdat hij net niet moe genoeg was om zich aan de slaap over te geven in bed en pas ging slapen als hij gewiebeld werd in de wagen. Ook het in slaap vallen 's avonds gaat veel soepeler. Nu hebben we een heel fijn ritme. 7.00 uur wakker, 11.30-13.30 slapen, 19.00 weer naar bed.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Mijn zoontje sliep met 2 jaar nog 2 slaapjes.
    Maar goed die heeft ook tot bijna 4 een middagtuk van 2-3 uur nodig gehad.

Dochter stapte denk ik met anderhalf over van 2 naar 1 slaapje.

Kijk vooral naar je kindje.

12. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik lees even mee...
    Mijn dochter heeft nu al vrij regelmatig dat ze maar 1 dutje wil doen, ben zoekende hoe ik hiermee om moet gaan. Ligt denk ik meer aan mij dan aan haar! ;) Lees dus graag wat ervaringen.

13. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hier sinds een kleine maand 1 slaapje (ong van 10u tot 13u). Net daarvoor merkten we dat ze met twee slaapjes soms nog tot na 21.30 in bed lag te brabbelen (en met haar benen tegen de matras slaan, vrolijk gillen, op de muur kloppen etc :cool: ) ookal lag ze er al van 19.30u in. Dus ze gaf het eigenlijk goed aan. Als ze toch moe lijkt in de namiddag durven we haar wel eens wegleggen, maar meestal bouwt ze dan toch een feestje in haar bed ipv te slapen en halen we haar er gewoon weer uit.
    Ik ben persoonlijk wel blij met dat ene slaapje ipv 2, want nu kunnen we rustig samen een langere uitstap maken in de namiddag zonder ons zorgen te moeten maken dat ze moe zal worden :)

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Ja dat kan ik me voorstellen. Het was voor ons ook best vervelend aangezien zoontje alleen in bed wilde slapen. Wij zaten dus behoorlijk lang aan huis gekluisterd. Zeker toen z'n zusje geboren werd, die had precies het andere ritme, er lag altijd 1 kind te slapen :)

15. Humava

Humava Niet meer actief

Hier ging de kleine met 13 maanden over op 1 slaapje ongeveer. Ze doet wel nog een lange tuk 2 tot 3 uur.

16. beccie

beccie Niet meer actief

Mijn dochter ging ongeveer met 11 maanden al over op 1 slaapje.
    ze slaapt sindsdien van ongeveer 12:30 tot 15:30 en ze is verder overdag niet jengelig of vervelend geweest.
    savonds ligt ze vaak 18:30 weer op bed en slaapt dan tot smorgens7:30 ongeveer.

17. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Hier ook heel lastig met haar slaapjes. ' s ochtends is ze rond 7 uur wakker en dan om 9.00 al echt moe. Ik probeerde het gister trouwens te rekken, maar ze crashte om 9.45 op de bank. Terwijl ze nooit ergens anders slaapt dan haar eigen bedje.

18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Meestal gaan kindje tegen 18-20 maanden over naar 1 slaapje

19. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nou hier dag 2 van het 'experiment'. Gisteren heeft ze geslapen van 11.20-13.35 en 's avonds om 19.00 naar bed (sliep om 19.05!) tot 07.20.

Vandaag om 11.50 slapen tot 14.00. Ben benieuwd hoe vanavond zal gaan....

20. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    onze dochter ging over naar 1 slaapje met 14 maanden.
    Maar dat komt puur omdat ze een uitslaper is.

Ze gaat rond 19u naar bed en slaapt tot ongeveer 9 a 9:30 uur en gaat dan rond 13u weer naar bed tot 15 u.

Maar op de dagen dat wij werken en we om 6:00 op moeten wilt ze bij oma nog wel eens eerder naar bed gaan rond 9u weer.
    en dan smiddags nog een keer.

Deel Deze Pagina