Hallo allemaal, graag jullie wijze raad Onze zoon is nu ruim 18 weken. Hij krijgt 5x 180 cc + 6 kunstvoeding op een dag, sinds een week savonds de groentehap en al een paar weken om 19.00/19.30 de avondfles met een paar lepels rijstebloem erdoor. Als we hem savonds rond 23.00 uur wakker maken (of hij is zelf wakker, dit verschilt nog wel eens) en we lopen met hem de trap af, heeft hij vaak (niet standaard, ongeveer 7 van de 10x) 1 behoorlijk heftige kramp. Daarna drinkt hij zijn fles goed leeg en slaapt hij de hele nacht lekker door tot smorgens vroeg 8 uur. We vinden die heftige kramp zo zielig, waar zou dit aan kunnen liggen? Heeft er iemand ervaring mee? Graag jullie mening. gr. Marleen
Sommige kindjes reageren niet goed op rijstebloem, krijgen er krampjes en/of verstopping van. Zeker als je eerder dan 4 maanden (de ondergrens) begint, is die kans natuurlijk heel erg groot. Is er een reden dat je tegen de adviezen in zo vroeg bent begonnen? Dus ik zou er even mee stoppen. Het heeft verder ook geen toegevoegde waarde. Ook kan je de groente eens onder de loep nemen. Is er een bepaalde soort waar hij op reageert? Dat dan beter laten staan. Bijvoeding mág, maar hoeft nog niet.
Zoe123: we zijn iets eerder begonnen met de rijstebloem omdat we zagen dat Tigo er behoefte aan had. Veel smakken, kauwen, sabbelen op handjes en ineens weer snachts wakker worden. Sinds we de rijstebloem gebruiken is hij meer tevreden en maakt hij weer de nachten als voorheen. Naar de groente hebben we nog niet gekeken, ik zal er eens op letten. Hij had vanavond bloemkool en had dus om 23.00 uur een flinke kramp. Dank voor je reactie.
Er wordt aangeraden om in het begin de groente overdag te geven, zodat een eventuele reactie (kramp, allergie) overdag komt en niet 's avonds laat of 's nachts. Ik zou de groente dus om 11.00 of 15.00 uur gaan geven. Maar eigenlijk zou ik de komende weken eerst even stoppen met de groente en zeker met de rijstebloem. De darmen van de kindje zijn er duidelijk nog niet klaar voor. Smakken en sabbelen komt door de normale ontwikkeling van de mond en speekselklieren op deze leeftijd, dat heeft niks te maken met toe zijn aan voeding en al helemaal niet of de darmen er rijp voor zijn.
Groente op een ander tijdstip geven is geen optie, ik wil dat elke dag op dezelfde tijd doen en zo went hij ook aan het tijdstip om straks rond die tijd aan tafel te gaan. Ik denk ook niet dat het aan de groente ligt, hij heeft voldoende tijd om hierop te reageren en qua soort groente denk ik ook niet, hij krijgt standaard 2 of 3 dagen hetzelfde achter elkaar, maar heeft dan niet al die dagen een kramp. De rijstebloem was ook onze eerste gedachte, misschien moeten we dat even een poosje laten staan. Maar daarnaast vind ik het dan nog steeds raar dat het dus niet standaard elke dag is