Hoe onderzoeken ze een buiten baarmoederlijke zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door SeaShell, 17 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

hoi meiden,

ik heb al vanaf donderdag ( 5 dagen voor NOD) erge last van buikkrampen zonder bloedverlies.

Ook kan ik gewoon 1 plek aanwijzen waar de pijn zit ( lijkt mijn linker eileider)
    ook heb ik veel buikkrampen waardoor het lijkt alsof ik heel erg naar de wc moet, maar niet kan..

nu had ik net de VK opgebeld en die vertrouwde het niet helemaal en van haar moest ik de gynecoloog opbellen waar ik onder behandeling ben.

Nu moet ik vanmiddag om 15.45 komen. Weet iemand hoe ze een BBZ onderzoeken? vooral omdat er waarschijnlijk op de echo nog niets te zien is.

hoop zo dat alles goed is :(

liefs daantje

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

bbz onderzoeken ze dmv inwendige echo of anders uitwendig, bloedonderzoek doen ze soms ook, heel veel sterkte straks! ik hoop dat alles goed is.

3. Aralyn

Aralyn Lid

16 feb 2009
    27
    0
    0
    Hi Daantje,

ze maken inderdaad een echo en daarmee kunnen ze vanaf ongeveer week (a 1,5) wel zien met echo of eitje verkeerd zit ingenesteld. Met echo zien ze ook of er bloed naar je buikholte lekt (als eitje bv in eileider zit en eileider kleine scheurtjes vertoont). Bovendien doen ze bloedonderzoek en kijken ze naar HCG gehalte. Als je BBZ hebt dan komen ze er wel achter. Hoop uiteraard niet voor je! Heb het ook gehad, was even schrikken in begin maar viel uiteindelijk mee. Ik duim voor je

4. Aralyn

Aralyn Lid

16 feb 2009
    27
    0
    0
    Ik bedoel 1 a 1,5 week nadat je ongesteld had moeten worden...

5. SeaShell

hoi meiden,

hoop dat ze met 4 weken al iets op de echo kunnen zien, al is het maar een stipje op de juiste plek ,ben bang dat ze me anders afschepen..
    of dat als ze nu niks kunnen zien me zo snel mogelijk laten terugkomen..

hoe zien ze het in het bloed dan? een sterk stijgende HCG waarde ? of hoe?

wat waren jou klachten aralyn? gelukkig ben je nu zwanger van 2 kleine wondertjes

liefs Daantje
    (pff zit nu behoorlijk in de zenuwen)

6. Aralyn

Aralyn Lid

16 feb 2009
    27
    0
    0
    Daantje,
    ja die onzekerheid kan zenuwslopend zijn. Maak je echter geen zorgen over dat ze het niet kunnen zien. Eitje kan te klein zijn, maar dan zouden ze toch bloed in buikholte zien die uit je eileider is gelekt. In bloed zien ze inderdaad aan HCG niveau: is lager dan bij normaal zwanger (vandaar dat vaak bij testen uitkomst niet-zwanger is) maar wel hoger dan bij niet-zwanger.
    Je hebt geen punctie of hormoonkuur ofzo gehad? En heb je normaal gesproken wel eens kramp in je eileider, na ovulatie bv? Het hoeft niet per se BBZ te betekenen, dus houd moed.
    Een ander belangrijk symptoom van BBZ is als je last heb van je schouders (klinkt raar maar is waar!), precies naast je nek bij je sleutelbeen. Het gaat dan niet om spierpijn maar hele specifieke pijn, als je het hebt weet je meteen wat ik bedoel.

7. SeaShell

hoi meid, wat vreselijk dat je dit hebt moeten meemaken zeg :(
    ik ben gewoon zwanger geworden zonder hormonen of iets dergelijks.
    Normaal heb ik na mijn ovulatie ook pijn, maar dat voelt echt heel anders als dit.
    ik kan de plek precies aanwijzen waar het pijn doet en het lijkt te'' kloppen''

ik dacht juist dat bij een BBZ het hcg gehalte heel hoog is, alleen als je lichaam de BBZ zelf afstoot je HCG laag wordt..

heb verder geen last van mijn schouder enzo..
    maar misschien zou dat nog komen als het echt een BBZ is, en ik nog erg pril zwanger ben..

ben blij als het 15.45 is..

liefs Daantje

8. Trees

Trees Niet meer actief

Hoi daantje,

Hou er rekening mee dat ze nog niks zien op de echo. Het kan wel, maar het is zo pril. De bbz-echo doen ze eigenlijk pas vanaf 5 weken, omdat er dan in ieder geval een zwangerschapsring te zien moet zijn. Verder prikken ze bloed om je hcg-waarde te bepalen. Als deze een bepaalde hoogte heeft (vanaf 1800-2000) moet er namelijk bij een gezonde zwangerschap iets in de baarmoeder te zien zijn. Dat je hcg-gehalte extra hoog zou zijn bij een bbz is echt een onzin verhaal, vaak is het zelfs lager dan bij een gezonde zwangerschap. Vaak testte mensen ook later positief.
    Bij de meeste bbz ontstaat de pijn pas rond een week of 6 omdat daarvoor het vruchtje te klein is. Zelf voelde ik het al bij 5,5 week en het is een hele typische pijn. Ik beschrijf het zelf als een mes wat werd rondgedraaid in combinatie met overgeven van de pijn, flauw vallen en bloedverlies. Het was geen constante pijn, maar echte aanvallen. Later in de zwangerschap voelde het alsof er iets klem zat in mijn buik :( en eigenlijk constant bloedverlies. De echte pijnaanvallen werden ook steeds heftiger en vaker. Het was trouwens niet vergelijkbaar met buikkrampen of innestelingskrampen. Innestelingskrampen kunnen trouwens ook behoorlijk pijnlijk zijn en je kan het op één plek voelen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt ter vergelijking en heel veel succes vanmiddag!

9. Gabrielatje

Gabrielatje Niet meer actief

Hi meis,

Ik heb de berichtjes net gelezen, verschrikkelijk als je in zo'n onzekerheid zit, dat zit ik nu ook morgen heb ik een spoed echo om 15.50 uur. Trouwens niet voor een bbz maar ik ben om de een of andere reden heel erg bang dat het hartje ermee is gestopt en/of niet goed groeit.

Ik hoop dat het goed is gegaan bij jou vandaag, laat het nog weten meis?

Liefs Charis

10. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    En Daantje hoe was het?

11. Aralyn

Aralyn Lid

16 feb 2009
    27
    0
    0
    Daantje,
    ben erg benieuwd hoe het is gegaan gisteren. Hopelijk alles goed met je!
    Liefs,
    Aralyn

12. Aralyn

Aralyn Lid

16 feb 2009
    27
    0
    0
    Ha Charisa,
    alvast heel veel sterkte voor vanmiddag!
    Groetjes,
    Aralyn

13. Janneke G

Janneke G Actief lid

31 okt 2008
    204
    0
    0
    Front office medewerker
    Venlo
    wel typisch om terug te lezen, de vorige keer toen ik zwanger was heb ik na 2 dagen overtijd getest, er kwam een teststeep die een stuk vager was dan de controlestreep.
    nu weer na 2 dagen overtijd getest en waren beide even duikelijk, zou dat dan te maken met het feit dat er toen minder hcg werd afgegeven icm bbz, en dat het nu dus wel goed zit?( zit in afwachting van echo 25-2-09 om te kijken of het goed genesteld zit)
    heb goede hoop :D

14. Aralyn

Aralyn Lid

16 feb 2009
    27
    0
    0
    Janneke,

vast en zeker! Al hoeft het omgekeerde niet altijd waar te zijn. Kennissen van mij hadden een hele lage HCG waarde maar daar is een prachtig mannetje uit te voorschijn gekomen.
    Maar lijkt me als test nogal positief is dat kans op BBZ niet zo hoog is. Bovendien wat is nou de kans dat je het 2-maal krijgt. Alles kan, maar dan zou je wel eeenorme pech hebben.
    Kop op, heb er maar vertrouwen in dat het goed zit!

Groetjes,
    Aralyn

15. Aralyn

Aralyn Lid

16 feb 2009
    27
    0
    0
    Enne van harte gefeliciteerd! ;)

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hey Daan, ik wilde even zeggen dat jouw klachten me heel bekend voorkomen, had ik ook heel veel last van aan het begin van mijn zwangerschap. ontzettende krampen en pijn op een heel specifieke plek aan de rechterkant van mijn onderbuik.

als ik 1 drupje bloed was verloren had ik de vk gebeld, maar dat is nooit gebeurd en alles is prima! geen bbz!

veel sterkte, hoop dat het bij ook goed is!

17. Trees

Trees Niet meer actief

Daan ben benieuwd? Ik hoop dat alles goed is!

Janneke gefeliciteerd! Bij mijn bbz was ik zwanger van een 2-ling (eentje in de eileider en de ander in de baarmoeder) en toch testte ik niet superduidelijk. De testen werden niet goed donker. Bij andere zwangerschappen was het veel duidelijker. Dus dat klinkt goed bij jou! Ik neem aan dat je snel een echo hebt ivm verhoogde kans op bbz?

18. Janneke G

Janneke G Actief lid

31 okt 2008
    204
    0
    0
    Front office medewerker
    Venlo
    Trees,
    ja dat had ik ook, een 2ling!
    bij een wat vagere test ga je niet meteen nadenken, een streep is een streep,he.
    ja de 25e februari heb ik een echo, dag na de carnaval...
    ik ben zo benieuwd!
    maja ik heb 80% dat het wel goed zit he?

19. Trees

Trees Niet meer actief

Ook al! Ik was al bang dat ik een freak of nature was met mijn tweeling. Hier in het ziekenhuis deden ze echt of ik een uitzondering was, maar het komt dus vaker voor. In ieder geval ken ik nu nog iemand ;) Mij is toen verteld dat de kans op een bbz na een eerdere bbz 10% is en de kans op een mk is ook 10% na één mk, dus ja ik ga mee met de 80%! Dat is echt hartstikke veel (ik wil ook wel 80% :oops:). Volgende week dus al de echo! Spannend ik zal voor je duimen dat het goed zit en zo mooie duidelijke test geeft hoop!

20. Gabrielatje

Gabrielatje Niet meer actief

Hey Aralyn
    Thanks voor je berichtje :D

Het is gelukkig helemaal goed hartje klopt mooi en is 1.6 cm en ik ben 8 weken en 2 dagen :D ben heel erg blij en opgelucht!

Wel benieuwd hoe het met Daantje is gegaan, helaas zie ik nog geen reactie, hopelijk is het goed!

Liefs Charis

Deel Deze Pagina