De vraag staat er al: wat doe je dan? Vanmiddag moest ik daar ineens aan denken (m'n zoontje zat te hoesten tijdens het brood eten) en ik schaam me dood om te moeten zeggen dat ik niet eens weet wat ik moet doen! Bij volwassenen weet ik wat ik moet doen, maar bij een baby niet Leg je die over je arm ofzo?
Inderdaad op je arm leggen en op het ruggetje kloppen. Je legt hem zo op je arm neer dat je hand het hoofdje en schouders ondersteunt.
Ja klopt (heb net vorige week mn kinder EHBO certificaat gehkregen Met hoofdje beetje naar beneden, zo maak je gebruik van de zwaartekracht. Maar niet zachtjes kloppen hoor, je moet best wel wat kracht zetten. Als dat niet lukt op dezelfde manier op je arm leggen maar dan op de rug, hoofd opzij en op het borstbeen drukken met 2 vingers, net als reanimeren.
Hier gebeurt het erg vaak. Dood- en doodeng, zeker als Thirza in haar bedje ligt. Ik heb het record snel-uit-bed-komen of snel-de-trap-op-rennen al meerdere malen gebroken... Maarrehm, ik haal haar overeind, zodat ze met haar borstje tegen mijn hand voorover leunt, en haar kinnetje ook tegen m'n hand leunt, en dan hard kloppen op haar rug. Nooit op de bilen: dan gaan ze juist extra diep proberen adem te halen. Als je op de rug klopt, gaan ze hoesten en dat wil je bereiken. Maar 't is hetzelfde principe dus als Anakin beschrijft. Mijn moeder heeft het ooit gehad met mijn broertje, (toen al wat groter), die zich verslikte in een lolly. Ze heeft jhem, toen niets meer hielp, gewoon aan zijn voeten op z'n kop gehangen, ondertussen kloppend op z'n rug...
ja ze "stikken" erg vaak maar heel vaak lost het zichzelf al op, is echt stress voor mama en de baby kijkt echt zo van "was er wat?" Ik pak als Dean echt stikt hem over mijn arm ondersteboven met een flinke klop op zijn ruggetje.. maar eigenlijk niet veel voorgekomen omdat hij het vaak zelf al oplost..
ik heb het bij allebei al een keertje moeten gebruiken, de oudste stikte bijna in een stuk liga En de jongste in een druif. Bij allebei heb ik ze op mijn arm gelegd, en flink op dr rug geklopt Het koekje was er zo uit, maar de druif was een flinke klus. Uiteindelijk dacht ik ik steek mijn vinger dr maar in, toen ze inneens begon te proesten en overgaf, toen kwam de druif er gelukkig mee uit. Maar het viel me wel op dat ik redelijk kalm bleef, en precies wist wat ik moest doen.