Baby katoliek dopen: hoe en waneer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door piccolina, 29 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #1 piccolina, 29 jul 2013
    Laatst bewerkt: 29 jul 2013
    Omdat ikzelf geen nederlander ben weet ik het niet.
    Mijn man is dan wel nederlands maar weet het ook niet :))

Hij is katoliek ik ben ortodox. We zijn getrouwd in katolieke kerk. Dus onze kinderen mogen allen katoliek gedopt worden.
    We zijn niet gelovig (graag geen discussie erover!).
    We willen onze dochter dan wel dopen. Ik wilde graag ortodox maar dat gaat dus niet denk ik omdat het doop toch officieel moet geregestreerd worden? Bij huwelijk moesten we ondertekenen dat kinderen alleen in katoliek anders konden we niet trouwen.

Waneer is het beste te dopen, hoe zoek ik kerk uit? Is het altijd in groep met andere kinderen of niet?
    Is het gratis of betaald?
    Hoe lang zijn de voorbereidingen? Moet er iets voorbereid worden of niet?
    We dachten dopen rond haar leeftijd van 7-9 mnd

We hebben pastoor die ons had getrouwd dus dat we niet gelovig zelf zijn is geen probleem voor hem hij heeft ook kerk dan in den haag maar niet in onze wijk. Bij trouwen konden we gewoon mooie kerk afhuren en onze pastoor inhuren met koor. Bij dopen lijkt mij dat onnodig en duur.
    Ik weet niet hoe het werkt misschien kan het iemand uitleggen?

2. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    contact zoeken met een katholieke kerk in de buurt, daar kunnen ze je prima uitleggen wat de opties zijn voor jullie. via internet is er vast wel een kerk gemeente in de buurt te vinden. dopen lijkt me geen probleem in jullie situatie.

3. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Ik weet het ook niet, ben niet gelovig en laat daarom mn dochter niet dopen.

4. Kiwi2013

Kiwi2013 Actief lid

8 feb 2013
    269
    1
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad eens contact leggen met een kerk bij jullie in de buurt. Ben je geen lid van de kerk bij jullie in de buurt? Ik ben een paar jaar geleden verhuisd en blijkbaar werd ik automatisch lid van de kerk bij ons in de buurt.
    Onze zoon is gedoopt toen hij 6 maanden oud was. Er zaten wel kosten aan vebonden. Ik dacht 50 euro, maar weet het niet meer zeker. Hij werd tegelijk gedoopt met nog 2 andere kinderen.
    Wij hebben 2 voorbereidingsavonden met de ouders van de andere kinderen in de kerk gehad. Verder moesten we met de andere ouders de teksten uitkiezen en een boekje maken.
    Wij vonden dit prima te doen. Ik had zo mijn bedenkingen bij het dopen van meerdere kinderen tegelijk, maar bij ons in de kerk viel dat erg mee... De viering was algemeen voor de 3 kinderen, maar de ceremonie rondom de daadwerkelijke doop was voor ieder kind persoonlijk.

Succes met de voorbereidingen!

5. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Waarom laat je je dochter dopen als je zelf niet gelovig bent? Wat is daarvan de toegevoegde waarde?

Ik zou mijn kind zelf voor het geloof laten kiezen en zelf laten beslissen of ze wil worden gedoopt!

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Inderdaad informeren bij een kerk in de buurt. Hier wordt er 1x in de 2 maanden gedoopt, maar wel alle kindjes een aparte dienst. De ouders volgen 1 voorbereidingsavond. Kosten waren 35 euro geloof ik. Maar goed, mijn neefje is niet heel ver hier vandaan gedoopt en zijn ouders moesten 4 zondagochtenden naar de kerk en daarna nog voorbereiding met andere ouders van aanstaande dopelingen. Heel verschillend per dorp/parochie dus.

Ben het overigens wel eens met Miepje en Mandy, waarom? Uitschrijven uit de RK schijnt niet zo gemakkelijk te zijn, dus waarom je kind ergens mee "opzadelen", terwijl je zelf niet gelooft? Of moet zijn dat je met je kind wel de bijbel gaat lezen, naar peuter en kleutervieringen gaat enzovoort.

7. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Je kan gewoon laten dopen waar je wil, onze oudste is in Den Haag gedoopt, de jongste zal in het dorp van mn ouders worden gedoopt.
    Je kan gewoon contact opnemen met het secretariaat van de kerk. De pastoor doopt in zn eigen kerk (dus vaste combinatie pastoor en kerk), en de meeste kerken hebben een vaste dag om te dopen, bijv de eerste zondag van de maand.

Bij ons zat er een voorbereiding van 3 avonden aan vast, dopen zelf was met nog een ander kindje. Die van ons was 10 maanden, zoon zal ongeveer 6 maanden zijn.
    Kerk kan je ook helpen met de mis, bijv. Lezingen en liedjes uitzoeken en de mis samenstellen.

Als je meer details wil, pb me maar even.

8. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ze gaf aan geen discussie te willen over dat ze zelf niet gelovig zijn dus voer die dan ook niet op! Er zijn genoeg mensen die geen geloof belijden maar wel laten dopen of in de kerk trouwen! Ik ben ook gedoopt, heb communie gedaan en vormsel maar ben nu niet meer gelovig..
    Ik denk ook contact zoeken met een kerk en navragen..die kunnen je het beste informeren.. Ik vind trouwens 7/8 maanden al best oud.. Hier is gebruikelijk rond de 3 maanden!

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Neem inderdaad even contact op met een kerk in de buurt. Het is vaak wel zo dat het per pastoor kan verschillen hoe streng ze in de leer zijn en daarmee ook of ze jullie kind zullen willen dopen als jullie niet bekend zijn in de kerk. Leeftijd is voorkeur van ouders. Tot een jaar kan wel, daarna is katholiek gezien wat laat.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Bedankt de info heeft mij zeker geholpen!
    We gaan dan even pastoor vragen die ons heeft getrouwd.
    Bij huwelijk hoefden we geen voorbereidingen te doen we kwamen even wijntje drinken en kregen boekje waar ikzelf heb uitgezocht wat koor kan zingen en wat zegt pastoor.
    We hadden byzantijnse koor en die pastoor was van hun.
    Hij deed niet moeilijk dat we niet naar de kerk gaan etc. Heeft wel 250 euro gevraagd haha :))
    Ik denk dat hier hij ook geen punt gaat maken dat we niet gelovig zijn.

Waroom 6/9 mnd te oud?
    Hoe ziet zo'n dop trouwens uit?
    Hoelang duurt het?

Deel Deze Pagina