Juridisch advies gevraagd.

Discussie in 'De lounge' gestart door saartje27, 14 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hoi,

Ik heb een juridisch vraagje, hoop dat iemand me verder kan helpen.

Even het verhaal heel kort:

Ik ben er achter komen dat een bekende van mijn in mijn bank gegevens heeft zitten neuzen toen die persoon bij de bank werkte. Die persoon heeft meerdere mensen op de hoogte gebracht over mijn financiën.

Nu heeft die persoon een mail gestuurd naar een andere bekende, waarin staat dat ze in mijn gegevens heeft geneusd.

Ze heeft geen zak te maken met mijn gegevens natuurlijk, en hoeft dit zeker niet openbaar te maken.

Welke stappen kan ik ondernemen tegen die persoon?

Hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes

2. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    jeetje wat aso!
    beetje stomme actie!
    Heb geen idee wat je ermee kan, maar ik zou het er ind. niet bij laten!

kus miek

3. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik zou even bellen met de rechtsbijstand of de rechtswinkel. Mocht het juridisch niet lukken zou ik zowieso die persoon aanpakken. Bellen met oude werkgever, of met nieuwe werkgever, dat persoon niet te vertrouwen is.

Dit gaat toch helemaal nergens over. Doe je toch niet!

Groetjes,
    Elvira

4. diaantje17

diaantje17 VIP lid

21 jun 2007
    5.319
    1
    0
    nagelstyliste
    Heteren
    van jurisdische zaken volstrekt geen verstand....maar wellicht dat de wetswinkel je verder kan helpen..zitten volgens mij wel in elke gemeente..
    Zou ook een schadeclaim neer leggen bij je bank (nadat je de wetswinkel hebt gebeld) ...je mag toch verwachten dat ze betrouwbare mensen in dienst hebben toch..kan ze gelijk een ander baantje gaan zoeken!...:evil:..

5. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Zo zeg! :confused:
    Lekker dan...
    Ik zou het even vragen bij de rechtswinkel.

6. diaantje17

diaantje17 VIP lid

21 jun 2007
    5.319
    1
    0
    nagelstyliste
    Heteren
    hahah..allemaal tegelijkertijd hahahaha

7. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ik moest gewoon ff reageren,wat een aso zeg! :(

8. lique80

lique80 VIP lid

18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Ik zou gewoon naar de bank gaan en het melden. Maar ja wat wil jij? Je krijgt er gerust niets voor..
    Maar je kan er wel voor zorgen dat ze een flinke waarschuwing krijgt, of zelfs meer.
    Mijn vader heeft het een keer gehad, dat een vriend van hem, mensen achter de balie bij de bank over zijn bankzaken hoorde praten.
    Mijn vader is daar wel even verhaal gaan halen. Wat ze hebben toch een soort van geheimhoudingsplicht...
    Je kan ook gelijk het hoofdkantoor inlichten..

9. Gezond

Gezond Niet meer actief

Je kan ook een advocaat bellen... Eerste half uur is gratis!
    Advocaten weten vaak net iets meer...

Ander idd. een juridisch loket of jurifoon... Maar mijn ervaring is dat die minder weten...

En dien je een klacht in bij de betreffende bank over deze persoon...
    Dan schriftelijk doen... en het liefst bewijsmateriaal erbij in...

10. Bri

Bri Niet meer actief

Voor jezelf zul je er niet veel of niets uit kunnen halen: je hebt geen schade geleden hierdoor, toch? In elk geval geen schade die in euro's uit te drukken is. Maar ik zou het zeker melden bij de bank waar die persoon werkt(e). Liefst met bewijzen erbij (printje van die mail) en geef aan wat het met jou heeft gedaan dat die gegevens op straat zijn komen te liggen. Misschien dat die bank een soort morele verplichting zal voelen om jou tegemoet te komen... je bent toch klant bij ze.

11. Gezond

Gezond Niet meer actief

Schade hoeft niet altijd in euro's te zijn he dames...

Hier is wel degelijk schade geleden doordat persoonlijke gegevens rondgestrooid worden van iemand wat natuurlijk niet moet...

Een onrechtmatige daad noemen we dit. Daarnaast heeft de persoondie de onrechtmatige daad verricht heeft natuurlijk een ernstige schending gedaan van iemand wat natuurlijk absoluut in overtreding is met haar werkzaamheden. Zij zal er ook voor getekend hebben dat zij de gegevens van cliënten niet onrechtmatig mag gebruiken etc.
    Dus juridisch gezien zitten er volgens mij zeker wel mogelijkheden in...

Daarom zei ik ook... even met een advocaat bellen... Eerste half uur gratis..

12. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    leg je vraag even voor op de prikpagina van de advocaten startpagina.
    misschien kunnen ze je daar helpen en word je iets wijzer

succes!

13. Bri

Bri Niet meer actief

het zal inderdaad wel een onrechtmatige daad zijn, maar zolang er geen materiële schade is, hoef je als slachtoffer niet veel te verwachten aan compensatie. de dader kan wel consequenties verwachten, zoals ontslag (daar lijkt mij wel een grond voor). misschien dat de bank wel een soort compensatie wil bieden, maar een rechter zal daar niet snel toe overgaan zonder materiële schade.

14. Gezond

Gezond Niet meer actief

Nee oke... maar ik heb ook niet gezegd dat ze een bedrag zal krijgen in de vorm van schadevergoeding ofzo he...
    Maar goed... ik sluit het ook niet uit dat het niet zal gebeuren...
    Het zal niet in de tonnen gaan lopen ;)

Als het mij was overkomen had ik in ieder geval gewild dat zo een persoon per direct ontslag zou krijgen zodat ze geen toegang meer zou hebben tot de gegevens en evt. verdere consequenties...

15. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik ben advocaat.

Zo op het eerste oog denk ik dat je juridisch gezien niet veel kunt.

Je kunt het natuurlijk bij de bank melden. Zij hebben wellicht een interne procedure.

Voor schadevergoeding is naar mijn oordeel geen plaats. Voor een onrechtmatige daad is het bestaan van schade vereist. Jij zult moeten aantonen dat je schade hebt geleden door het handelen van de dader.

Je hebt geen materiele schade geleden en voor immateriele schadevergoeding is - in dit geval - een aantasting van de eer of goede naam vereist. Het is de vraag of hiervan sprake is. De bewijslast op dit punt rust op jou als benadeelde en eiseres.

Pim

16. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hoi,

Bedankt voor jullie reactie's. Waarschijnlijk is mijn boodschap alleen niet helemaal goed overgekomen.

Ze werkte bij de bank en heeft toen ze er werkte in mijn gegevens geneusd. Ze werkt inmiddels niet meer bij de bank.

Ik hoef absoluut geen schade vergoeding of zo. Maar waar het mij echt om gaat, ze is heel fout geweest. Ze heeft in zaken gekeken die haar niets aan gaan. Ik heb een bank in Brabant en zij werkte in Limburg, dus ben daar zeker geen klant, dus ze heeft niets te zoeken in mijn bank zaken.

Ik heb er zelf niet onder geleden of zo, vind het alleen heel erg vervelend dat ze deze informatie naar buiten heeft gebracht. Het gaat niemand anders wat aan natuurlijk wat er op mijn rekening staat. Lijkt mij dat je bij de bank ook een soort van beroeps geheim hebt toch?

Zij weet niet dat ik weet dat ze in mijn bank zaken heeft zitten neuzen. Maar ik wil haar wel gaan confronteren met de email, waarin ze schrijft dat ze in mijn bank zaken heeft zitten neuzen.

Volgens mij is het dus wel strafbaar, en zit er wel aan te denken om hier mee bijvoorbeeld naar de politie te gaan of zo. Dit eigenlijk meer omdat ze nu een bedrijf is gestart, soort van uitzendburo of zo. Straks liggen de gegevens van die mensen ook nog op straat en dat kan misschien voorkomen worden.

Groetjes

17. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    De politie kan hier ook niets tegen doen. Ze heeft immers geen strafbaar feit gepleegd zoals het in het wetboek van strafrecht beschreven staat. Het enige wat je zou kunnen doen is haar met de mail confronteren. Daarnaast zou je een eventuele partner van haar (van haar bedrijf) op de hoogte kunnen brengen.
    Succes ermee.

18. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    volgens mij is het gewoon grootspraak geweest,
    als ze bij een andere bank werkt kan ze nooit
    bij jou gegevens!

mijn zus werkt bij de rabo in S, wij zitten bij de rabo
    in M, maar ze kan onze gegevens niet inzien.

19. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    @Moes: Geloof meteen wat je zegt hoor. Maar vraag me dan echter wel af hoe ze aan sommige info komt.

Maar goed, ik ga haar in elk geval confronteren met de email.

Bedankt voor jullie reactie's.

Deel Deze Pagina